Föryngring

Plantering på åkermark

21 inlägg 43075 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Plantering på åkermark

Skogsinvest  
#257494 Boarpan...

Har du hunnit ta några bilder? :-)

   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Plantering på åkermark

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346078 Vissa protester http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6274110
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Plantering på åkermark

isteskog  
#346099 Jag tycker att det är markägarens eget beslut att avgöra om denne vill plantera igen en åker eller ej. På min fastighet planterade farsan igen ca 5ha på 60-talet. Det var skogstäkter som var låglänta och låg långt från resterande jordbruksmark. Och går man längre tillbaks så fanns det ännu mer ängsmark som växt igen. själv kommer jag inte att plantera igen någon mer mark, men det kanske mina efterträdare gör, och då är det ju dennes val.

Användarvisningsbild

Re: Plantering på åkermark

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346111 Större delen av min skogsfastighet består av igenplanterad åkermark. Som åkermark är de att betrakta som marginalmarker, men som skogsmark är det hyggliga boniteter (G26-G32).
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Plantering på åkermark

Amatörhuggare 62  
#346188
1444764782_m_20151001_122556.jpg
1444764748_m_20151001_122514.jpg
Har börjat med att dika ut mina gamla mossodlingar.

Nästa steg är antingen Högläggning eller plogning. Har ej bestämt det än.

Avatar Fallback

Re: Plantering på åkermark

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346218 Höglägg ordentligt, i det jag planterade för två år sedan har plantorna som står rejält högt ett stort försprång mot de som hamnat lägre. Det som knäckt de som står lågt är gräset. De som står högre har ett försprång och hinner komma över gräshöjd innan gräset slår till som värst.
Planterade förvisso med täckrot och det var ett misstag även om det ser bra ut nu.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).