Bioenergi

Kellfri energiklipp

37 inlägg 68343 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kellfri energiklipp

granbacken  
#164831 ja då har man precis beställt en 8ton huggarvagn med 6,3meterkran å klipp från kellfri ska bli kul å se om de håller :roll:

Avatar Fallback

Re: Kellfri energiklipp

enestören  
#164836 Fick förstärka paralellstaget i gripen annars är jag nöjd med klippen. jag fick hem ett nytt stag utan kostnad. Men medan jag väntade så svetsa jag den gammla och det håller ännu. Betydligt lättare och lasta av med om man stänger kranen till tilten. Monterad på min sm868

Avatar Fallback

Re: Kellfri energiklipp

skruva  
#165455 Köpte en klippare till hjulingen att klippa runt lagårn och skgsvägar...funkar perfekt ca 12000+glädjeskatt tror inte myrebacken är 30000 bättre.

Avatar Fallback

Re: Kellfri energiklipp

granbacken  
#195026 enestören har du grejat något med knivfunktionen?. tycker allt funkar fint men just kniven går jäkligt långsamt!. nån som har något tips på å trimma upp lite?

Avatar Fallback

Re: Kellfri energiklipp

wannabe  
#195056
nutte skrev:varför gör man ens en film när det går så värdelöst sakta???

De verkar ha kommit på det nu och tagit bort filmerna.... :!:

Avatar Fallback

Re: Kellfri energiklipp

rikard_e  
#195067 Har en balgrip som har hållt i 10 år från kellfri! helt otroligt.

Haha måste vara en av deras "måndags ex" !

Annars har jag sett många balgripar,gripar, skopor som gått åt fanders med, Dålig kvalité i järn.
Och vagnarna ska man inte prata om. Finns alltid olika vagnar, och olika människor.
Grannen köpte en balgrip + fotontraktor med lastare , 704 hette den nog.
Balgripen höll i 4 veckor, sen hade balket som sitter horisontelt bara fläkt upp sig.

Vissa är nöjda andra inte. Men det jag sett så kommer jag aldrig skaffa Kellfrivagn, har vart och hjälpt till att lyfta tillbaka kranen, hade gått in vatten i krantornet och fruset så det hade lyft upp hela skiten.
Balkar som gått i vatten och fryst sönder

Avatar Fallback

Re: Kellfri energiklipp

mrtornqvist  
#195198 vi köpte nog en foderhäck med tak, den var inte så jätte lät att montera,just inget passade och att beskrivning var på nåt mcyket främande språk hjälpte ju inte till så överdrivet :roll: men ibland verkar det som att man får vad man betalar för, men dock inte alltid ska sägas man kan ju hita billiga bra saker men dom gångerna är ju ganska lätträknade

Avatar Fallback

Re: Kellfri energiklipp

Richard Hjelm  
#220415 Hej jag funderade på att köpa en Kellfriklipp och bygga om den till el-styrd hydraulik men vis av tidigare erfarenheter av Kellfri (10-tons tippvagn+9-tons skogsvagn) så NEJ TACK har inte tid att gratis laga deras Kina-dynga Garanti!!! ha ha ha man kan få nya trasiga delar som man får byta utan ersättning tills dom inser att man inte är nån kund man kan lura en gång till då kan man fara åt helvete. Nä jag köpte en Naarva 23/1000 beg på Lantmännen för 50000+moms mycket pengar? Nej det tycker jag inte då man får no1-en pryl som fungerar på en gång. no2-kvistknivar du kan kvista veden.no3-en enkel mekanik som man kan laga själv vid behov.no4-Finsk kvalitet allt som rör sig går att smörja-att jämföra med min Kellfri skogskran där vissa nipplar hoppade ur med gängor och allt första gången jag skulle smörja och en del nipplar hade inga kanaler borrade för fett-ska man skratta eller gråta? no5-andrahandsvärdet vad får man för en beg Kellfriklipp tja 1krona kilot kanske.

Avatar Fallback

Re: Kellfri energiklipp

Frisken  
#285117 Jag kör nu tredje året i rad med en Kellfri fältröjare och den går fortfarande felfrit,men jag smörjer och kollar oljenivån varje vår o höst,, den kostar 22900 fortfarande ser jag. ÄR helnöjd med den. Klippen verkar lite seg men det borde gå att trimma up den.

Avatar Fallback

Re: Kellfri energiklipp

Edner  
#345976
Frisken skrev:Jag kör nu tredje året i rad med en Kellfri fältröjare och den går fortfarande felfrit,men jag smörjer och kollar oljenivån varje vår o höst,, den kostar 22900 fortfarande ser jag. ÄR helnöjd med den. Klippen verkar lite seg men det borde gå att trimma up den.


Kan det gå att lägga till en sån där differentialventil till klippkolven?
Då hade den ju åtminstone gått snabbt fram tills kraften behövs...

Användarvisningsbild

Re: Kellfri energiklipp

Rasken  
#345985 Har haft en sådan tidigare. Var nöjd med utformningen och styrkan på den. Den verkade vara bra kvalitet på kolvar och stål.
Jag svetsade fast kvisk knivar i botten på den, funkade över förväntan att kvista med den genom att slappa den ner för träden.

Dock så hade jag för dålig kran i både längd o kraft. Sedan är ju den som tidigare nämt alldeles för långsam på en gamal jordbruks traktor. Tror att den skulle gå väldigt bra på en grävmaskin.

Tilt funktionen går att stänga av med en kran vid lastning.

Avatar Fallback

Re: Sv: Kellfri energiklipp

Blivande snickare  
#346000
Rasken skrev:Den verkade vara bra kvalitet på kolvar och stål.

Jag tror det är första gången jag läst nån som skrivit så om kellfri.. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Kellfri energiklipp

Rasken  
#346021 Kellfri har vissa produkter med bra kvalitet, medan andra är av usel kvalitet. Jag tycker att det verkar vara så att de inte har någon kontroll på produktionen, de släpper ut vad som helst på marknaden.

Vissa kolvar jag har köpt därifrån har läckt från första stund, visserligen har de skickat en ny då. Men man undrar ju om det finns någon kontroll på vad de tillverkar?

Avatar Fallback

Re: Kellfri energiklipp

skogslasse  
#402018 Väcker liv i en gammal tråd...
Någon som har hunnit skaffa sig mer erfarenhet av Kellfri timmerklipp?

Användarvisningsbild

Re: Kellfri energiklipp

mats75  
#426304 Hej,
jo jag har lite erfarenhet av deras enklare klipp som väl är den senaste modellen av klippar de marknadsför.
Denna är en blåkopia på Biojack 150. Jag har väl klippt ihop cirka 300m3 med den nu. Kört den både på skogvagn och minigrävare ( byggde en jibb med bromsad länk och rotator) kör mässigt fungerar det riktigt bra.
Enligt spec på denna klipp skall man minst ha 170 bar. Jag körde den dock med min gamla Valmet som endast gav 160 och jag var nöjd med vad den presterade. I grävmaskin blev det så mycket bättre. Klippförmågan är olika beroende på trädslag.

Det första jag gjorde innan drift var att byta alla smörjnipplar till riktiga. Precis som jag såg nån annan här skrev så var lossade vissa nipplar bara man tog på dem, så dit med riktiga.
Sedan smörjde jag upp alla leder. Någon led saknade nippel så plockade i sär den och dit med nippel där med. Hittils är jag lite förvånad att den hållt så pass bra som den gjort speciellt knivbladet eftersom man bennt och micklar mycket med det då man suttit fast i lite för grova stammar. Efter ett tag lärde man sig tekniken för att knixa ned lite grövre stammar.

När jag köpte den så var jag välmedveten att det var en chansning...men summa summarum så är jag nöjd och det var bättre än jag förväntade mig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).