Traktorer och processorer

Valtra i skogen?

68 inlägg 37845 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34572 Tyvärr försvann alla mina bilder när min åskan tog datorn i våras, har hårddisken liggande på skrivbordet här utan att ha gjort ett försök att få ut bilder mm ur den :oops:

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34590 testade en valtra i ordentlig terräng på mellanskogsmässan i bollnäs och måste säga att jag blev förvånad. kom till en backe med berg och blöt jord ovanpå det ,men var ju bara å köra på som vanlig väg :D . konstaterade att 650n med piggkedjor hade fått jobba enormt för att ta sig upp för backen.
med så var det också första gången med en valtra i terrängen.

Avatar Fallback

Re: Valtra i skogen?

DriftingKings  
#50050 Jag har en Valtra 6350 Hi-tech med skogskran från moheda och till det har jag ett arbro aggregat. Funkar fint i skogen. Om man har mycket skog och har tid att köra själv rekomenderar jag det, det enda problemet jag har haft är att det är svårt att koppla på aggregatet eftersom man måste lossa en glasruta på traktorn men som sagt funkar fint annars :grin:

Avatar Fallback

Re: Valtra i skogen?

corvette87  
#50075
DriftingKings skrev:Jag har en Valtra 6350 Hi-tech med skogskran från moheda och till det har jag ett arbro aggregat. Funkar fint i skogen. Om man har mycket skog och har tid att köra själv rekomenderar jag det, det enda problemet jag har haft är att det är svårt att koppla på aggregatet eftersom man måste lossa en glasruta på traktorn men som sagt funkar fint annars :grin:


hur lång kran är det?
det skulle vart fint med lite bilder på din traktor med aggregat

Avatar Fallback

Re: Valtra i skogen?

DriftingKings  
#50089
corvette87 skrev:
DriftingKings skrev:Jag har en Valtra 6350 Hi-tech med skogskran från moheda och till det har jag ett arbro aggregat. Funkar fint i skogen. Om man har mycket skog och har tid att köra själv rekomenderar jag det, det enda problemet jag har haft är att det är svårt att koppla på aggregatet eftersom man måste lossa en glasruta på traktorn men som sagt funkar fint annars :grin:


hur lång kran är det?
det skulle vart fint med lite bilder på din traktor med aggregat



Kranen är 7.20m.
Jag har inga bilder på aggregaten på kopplat men med kran och gripen på kopplad finns på min Youtube kanal: http://www.youtube.com/driftingkings

Användarvisningsbild

Re: Valtra i skogen?

Torparn79  
#50093
DriftingKings skrev: Kranen är 7.20m.
Jag har inga bilder på aggregaten på kopplat men med kran och gripen på kopplad finns på min Youtube kanal: http://www.youtube.com/driftingkings

såg ju trevlig ut, skulle bara ha varit en XM istället...
kranen såg inte ut att sitta så obehaglit nära hytten i alla fall, bör ju inte vara sämre än TJ/JD 810 i alla fall..

Avatar Fallback

Re: Valtra i skogen?

OlaE  
#51207 Då när förre ägaren beställde min nuvarande skogsvagn så kostade enbart kranen 250 000 + spakstyrningen.
Det är en Cranab 580 9,2meter.

Ska man ha en fullutrustad skogsValtra, så passerar man snabbt 500 000, såvida man inte tittar efter begagnade grejer.
Vad ett litet aggregat anpassat för traktorer och skotare kostar, vet jag inte, men 300 000 låter rimligt.

Men från vad jag har sett hittills, funkar det fint på raka och kvistfria träd, max 30cm grova.... ;)

Har man avverkningsbar skog eller mycket löv är det nog ingen höjdare med traktor och skördaraggregat.

Användarvisningsbild

Re: Valtra i skogen?

Christer j  
#51257 Jag var och på en demo o kollade på en sådan här Valtra x 120 med Cranab kran och keto 51?? kan den hetat för några år sedan. Den var förvånansvärt stabil i sidled (troligen vätskefyllda däck) o gick riktigt bra i gallring med ketoaggregatet MEN, den hadde usel sikt mot trädkronorna trots ombyggt tak och en bomkran med fyra meters bom eller nått sånt som var väldigt klumpig.Det borde vart en lågt monterad parralellkran. Tror att den kostade runt 1.7 milj,köper nog hellre en beg rottne h8 då.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).