Motorsåg och handhållet

tips på bra mindre såg

15 inlägg 6036 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

tips på bra mindre såg

volvo_per  
#345769 Är det någon som har tips på en mindre lättare såg som ändå har bra kvalité och hög kedjehastihet så det räcker till.

Har kollat runt lite och vet ju att stihl har sin 201 och dom verkar inte ha mycket konkurrens i den storleken. Husqvarna verkar ju inte ha något som matchar.
Tips på andra?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

tips på bra mindre såg

traktorz  
#345774 Har också kikat på 35-40 cc sågar efter att initialt funderat på 40-45 cc klassen. Får då dock acceptera att .325" ersätts av 3/8 lågprofilkedja.

Med bra bett i kedjan, som t ex hos 91VXL, så håller den ett hyfsat tag innan den tunna 4.0 mm filen behövs plockas fram.

P.S.
Jag har också en Husqvarna 540XP(G) på min önskelista.

Användarvisningsbild

Re: tips på bra mindre såg

Erre  
#345776 Här finns lite info. :wink:


Erre - lätt motorsåg.

Användarvisningsbild

Re: tips på bra mindre såg

värmSkog  
#345779 Själv funderade jag lite på en sådan innan jag köpte min ms201

http://www.ofc.nu/echo-cs360wes-motorsag--p-2353-c-332.aspx

Nu var denna slut men det ska finnas en nyare cs361.

Avatar Fallback

Re: tips på bra mindre såg

axwell  
#345797 Den här överträffar det mesta bland lätta sågar, .325 kedja, torrvikt 4.0 kg, 43 cc, riktigt rapp i kvistning även stark i kapning.
Mest för pengarna, inget ockerpris som för Stihl MS201, ändå bättre i det mesta.
http://sibro.jetshop.se/tanaka-4501-cs3 ... c-133.aspx

Användarvisningsbild

Re: tips på bra mindre såg

JensSkoog  
#345802
volvo_per skrev:Är det någon som har tips på en mindre lättare såg som ändå har bra kvalité och hög kedjehastihet så det räcker till.

Har kollat runt lite och vet ju att stihl har sin 201 och dom verkar inte ha mycket konkurrens i den storleken. Husqvarna verkar ju inte ha något som matchar.
Tips på andra?

Vad ska du använda sågen i?
Jag gillar hemskt min Stihl MS200, men efter vad jag sett är Tanakaen ingen dårlig såg, och av alla "inte-StihlMS200-klass-sågar" så är det den som känns bäst i handen och som ger en god känsla av kvalität.
Men, kom i håg att sågen bara är hälften av köpet. Om du ska använda den regelbundet, så är en god ÅF bästa garantien för att du blir nögd :grin:

Användarvisningsbild

Re: tips på bra mindre såg

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345807 Kan bara hålla med, MS200 om du får tag på en.

Användarvisningsbild

Re: tips på bra mindre såg

svampbob  
#345822 Ändra rubriken till "tips på mindre bra såg" och genast finns det väldigt många modeller att välja på. :grin:

Avatar Fallback

Re: tips på bra mindre såg

Hema  
#345828
svampbob skrev:Ändra rubriken till "tips på mindre bra såg" och genast finns det väldigt många modeller att välja på. :grin:

Haha :)

Avatar Fallback

Re: tips på bra mindre såg

cato  
#345843 Köpte min Sthil 201 för 1,5 år sedan som komplement till 260,n måste säga jag är hel nöjd

Avatar Fallback

Re: tips på bra mindre såg

Tretoppen  
#346366 Jeg byttet ut min gamle MS181 med en MS201 tidligere i år. Kan ikke si annet enn at det er en fantastisk sag; lett og svært effektiv. Kan jobbe mange timer i strekk med den uten å bli sliten.
Den koster endel, men skal du bruke sagen mye, vil jeg si det er verdt pengene.

Användarvisningsbild

Re: tips på bra mindre såg

Aayden  
#346522 Det som nog är viktigare än fabrikatet är möjligheten till bra service efteråt jag lägger gärna upp ett par hundra extra för service möjligheten och det finns några riktigt bra återförsäljare nära dig.
Jag har haft en del att göra med Söderströms i Skövde Husqvarna / Stihl och om du bor närmare Falköping så har du Spetz som säljer Sthil / Jonsered ( Där ska jag snart hämta min nye lille Rödis 8) )
Sibro är ju rätt nära med och jag har inte haft att göra med dom men har inte hört något ont om dom har en kollega som kör Dolmar sågar och han är jätte nöjd med servicen hos dom

Användarvisningsbild

Re: tips på bra mindre såg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346553 Sedan har vi ju även Tibro skog och trädgårdsmaskiner i Tibro, som är mycket välsorterad, samt Simons cykel och motor i Tidaholm (som dock bara har Jonsered).
/Niklas

Avatar Fallback

Re: tips på bra mindre såg

Elfving  
#346592 Det här med närhet till service är ett argument som inte behövs om man bestämmer sig för en Hitachi CS33EL / Tanaka ECV 4501. Jag har haft min 4501:a i åtskilliga år, backat över den med traktorn, köpt donatorsåg på tradera samt en till fungerande av bara farten på samma ställe (de kan ju ta slut :lol: ).
Nu har jag två fullt fungerande 4501:or på motorsågshyllan, och har aldrig saknat närhet till service. Och ja, sågarna används. Det finns inga "gå till återförsäljaren-fel" på de sågarna!
För den som är känslig för vibrationer så håller jag med att det finns lämpligare sågar (mätvärdena säger allt).

Nyare kinabyggda Hitachisågar vill jag tyvärr varna för! Motormässigt går de bra, men alldeles för mycket småfel, jag har en sådan också! De orange sågarna skall man sikta på!

Avatar Fallback

Re: tips på bra mindre såg

axwell  
#346597
Elfving skrev:av Elfving » 6 min
Det här med närhet till service är ett argument som inte behövs om man bestämmer sig för en Hitachi CS33EL / Tanaka ECV 4501. Jag har haft min 4501:a i åtskilliga år, backat över den med traktorn, köpt donatorsåg på tradera samt en till fungerande av bara farten på samma ställe (de kan ju ta slut :lol: ).
Nu har jag två fullt fungerande 4501:or på motorsågshyllan, och har aldrig saknat närhet till service. Och ja, sågarna används. Det finns inga "gå till återförsäljaren-fel" på de sågarna!
För den som är känslig för vibrationer så håller jag med att det finns lämpligare sågar (mätvärdena säger allt).

Nyare kinabyggda Hitachisågar vill jag tyvärr varna för! Motormässigt går de bra, men alldeles för mycket småfel, jag har en sådan också! De orange sågarna skall man sikta på!


Kan bara hålla med, utom hur jag upplever ev. vibrationer.
Använder även sommartid tjocka handskar till gräsklippare och alla röjsågar som jag kört, ändå känns fingrarna som gjorda av fjäderstål efter en tank.
Märker absolut ingenting av de uppmätta vibrationerna i motorsågen Tanaka ECV4501, oavsett bara händer eller behandskade.

Om det skulle krävas service så bör det inte bli några problem, samma ÅF som Dolmar, Jonsered och Stihl.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).