Socialt (mer om oss)

Åldersgränser?

4 inlägg 3211 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Åldersgränser?

Axl  
#345733 Vad har ni tillämpat för åldersgränser för era barn när det gäller röjsåg, motorsåg och traktor?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Åldersgränser?

Qkeeper  
#345746 Själv började jag med den åkbara gräsklipparen, man fick helt enkelt hoppa av sitsen om de började barka iväg för några pedaler nådde jag inte :grin: :lol: sedan blev det traktorn tillsammans med vuxen tills när man var så pass lång och stark så man orkade trycka ner koppling och broms 8) halvstod mot sitsen (körde aldrig på väg bara på åkern och gårdsplan) då var man nog kanske i 10-11 års åldern. Fick första motorsågen nånstans runt 13 års åldern, givetvis tillsammans med skyddutrustning. Började med en liten lätt stihl såg och högg till en början tillsammans med farsgubben i en gammal ledningsgata och i åkerkanter. Tycker nog personligen att detta var bra då vad jag kan minnas hade stor respekt för kedjan och började med små träd och sedan har det trappats upp stegvis. Beroende på personen i fråga så tror jag nog man kan börja tidigt så länge man själv kan ge personen bra instruktioner, rätt utrustning, rätt ställe och under övervakning.

Avatar Fallback

Re: Åldersgränser?

tallen100  
#345754 Ja det ska börjas i tid, ju yngre desto lättare att lära.

Användarvisningsbild

Re: Åldersgränser?

Karlsson_98  
#345767 Jag började köra traktor (grålle) när jag var 11. Röjsåg och lite smått med motorsåg när jag var 14. :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).