Motorsåg och handhållet

Stihl Rollomatic ES Light

14 inlägg 8362 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihl Rollomatic ES Light

Fredrik Reuter  
#344255 Jag fick möjligheten att känna och klämma på ett Stihl svärd, ES Light för ett tag sedan.
Detta kan säkert ni andra mycket bättre än undertecknad, men detta ska vara nya sortens lightsvärd utan komposit i håligheterna. Här är det istället tomma hålrum, ja ni ser på genomskärningen på bilden nedan.

Något som jag tror var lite nytt är att dessa nu finns i längder ner till 18". Kommer inte ihåg om svärdet på bilden är ett 18" eller 20", men tydligen ska dessa ha blivit populära bland proffshuggare, speciellt 18".

Nu hade jag inget att jämföra med, men svärdet på bilden kändes rackarns nästan som ett 13" i vikt. Kändes ska jag lägga till, men säg ett konventionellt 15" i alla fall.

Det är detta som gjort svärdet poppis bland huggare, det ska bli lättare att även använda till kvistning. Jag har inte testat det i verkligheten, men förstår grejen de gånger jag kvistar med 18" på 357:an.

Detta är 1,6mm 3/8.

Någon som testat?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl Rollomatic ES Light

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#344277 Kruxet med laminat är att det är flexibelt.
För de som hugger löv är stabilitet minst lika viktigt som de andra egenskaperna.
Skulle vara intressant o se hur de slits.

Användarvisningsbild

Re: Stihl Rollomatic ES Light

Fredrik Reuter  
#344304 Ja, det vore intressant att få en rapport från någon som kört med det.
Vi får hoppas Mange!

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl Rollomatic ES Light

Blivande snickare  
#344417 Coolt att få se hur det är uppbyggt :)

Användarvisningsbild

Re: Stihl Rollomatic ES Light

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#344424 De flesta laminerade svärd ser ut nåt liknande.
Att de har utbytbar nos på laminat är relativt nytt.
Det har inte varit lönt innan eftersom de inte går o fördjupa spåret i. När det är dags o renovera nos är de i regel slut.

Avatar Fallback

Re: Stihl Rollomatic ES Light

SawTroll  
#344510 Av foretatte målinger, så fremgår det at sporet i sverdet er relativt grunt av hensyn til hulrommet i midten - så det er mindre å slite på enn på mange andre sverd.

Användarvisningsbild

Re: Stihl Rollomatic ES Light

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#344565 Ju närmare kanten botten av spåret är destu bättre hålls sidorna ihop.
Då kan et vara klenare sidor vilket ger tunnare vikt.
Tror inte någon hänsyn tas till hålrummets storlek annat än att det ska vara så litet som bara möjligt eftersom det har sidor som väger.

Avatar Fallback

Re: Stihl Rollomatic ES Light

SawTroll  
#345423
Mange skrev:Kruxet med laminat är att det är flexibelt.
För de som hugger löv är stabilitet minst lika viktigt som de andra egenskaperna.
Skulle vara intressant o se hur de slits.


Det er jo egentlig ikke et fullstendig laminat, men et i utgangspunktet massivt sverd med et hulrom i midten, med en plate over. Så langt går alle rapporter ut på at det fungerer meget bra. Ingen problemer er rapportert, så langt jeg vet.

Avatar Fallback

Re: Stihl Rollomatic ES Light

Hema  
#345702 Vad sägs om att ta ett solit svärd och borra en massa hål i det? Måste sidorna vara släta eller skulle det funka med ett svärd likt en ostkniv?

Avatar Fallback

Re: Stihl Rollomatic ES Light

SawTroll  
#345936
Hema skrev:Vad sägs om att ta ett solit svärd och borra en massa hål i det? Måste sidorna vara släta eller skulle det funka med ett svärd likt en ostkniv?


Den metoden var vanlig på 1950 og til dels 1960 tallet, men fungerte nok ikke så bra, siden det ble slutt på det?

Et bra kompromiss i dag er Tsumura Light & Tough, og Sugihara (Pro) Light - men de er ikke så lette som RS Light og Husqvarna Techlite.

Er det noen som vet noe om den nye kjedefabrikken til HVA, og kjedene den skal produsere?

Avatar Fallback

Re: Stihl Rollomatic ES Light

Blivande snickare  
#345944
SawTroll skrev:Er det noen som vet noe om den nye kjedefabrikken til HVA, og kjedene den skal produsere?

Finns en egen tråd om det här:
Husqvarna satsar på kedjor i ny fabrik

Användarvisningsbild

Re: Stihl Rollomatic ES Light

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345949 De flesta tillverkare har provat det mesta. Laminat i olika former finns ju redan sedan länge.
Det nya med denna är nog att detnte är en homogen platta i mitteln.
Detta Stihl ES Light är laminat likt de flesta andra av tre plattor som sammanfogats. Fast denna är ihålig.
Det har troligen samma egenskaper som andra laminerade.

Användarvisningsbild

Re: Stihl Rollomatic ES Light

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345950 För er som haft Stihl Rollomatic E Light så är detta ett bättre alternativ tror jag.

Användarvisningsbild

Re: Stihl Rollomatic E Light

traktorz  
#346047
Mange skrev:För er som haft Stihl Rollomatic E Light så är detta ett bättre alternativ tror jag.

Ja, Rollomatic E Light kan vara ett alternativ, för att använda ett 14" svärd på kubik-fattiga småsågar, typ MS192/193/201:

https://skogsforum.se/download/file.php? ... &mode=view

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).