Traktorer och processorer

Skogsmaskin-kit for Valtra

16 inlägg 8372 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogsmaskin-kit for Valtra

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345380 Skogsmaskin-kit for Valtra
http://www.traktor.no/nyhet/skogsmaskin ... -valtra-x/



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskin-kit for Valtra

Aqualize  
#345572 För en som inte hänger med i skogsmaskiner. Hur långt efter ligger detta "riktiga" skogsmaskiner? Eller är det ikapp? Tänker påombyggnaden på Valtra NX till skördare och N-traktorn & Alfavagnen.

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskin-kit for Valtra

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345612 Kan tänka mig att med den prislapp dessa maskiner har så måste man i princip köra heltid för att få kalkylen att gå ihop. Jag kör ju själv en Valtra N101 med skogsvagn, skulle dock inte vilja köra den på heltid med tanke på vibrationer, skakningar, sikt, nivellering, klumpighet i skogen mm jämfört med en riktig skogsmaskin. Den stora fördelen med Valtra+skogsvagnlösningen är att ekipaget själv kan hjula sig i 50km/h(från 2016) mellan objekten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsmaskin-kit for Valtra

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345664 Du lär väl ha riktiga kedjor på din Valtra i skogen? Som måste av när du hjular i vilket fall. Utan kedjor så hjular man skotaren också.

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskin-kit for Valtra

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345673 Mm i 20km/h och de är väl inte jättepoppls att hjula några längre sträckor med hydrostat.
Har inte haft kedjor på min på 10 år ungefär och min går bara I skogen

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskin-kit for Valtra

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345690 20 km/h är två mil på en timme. Har man koll på oljetemperaturen så gör det inte dagens maskiner något att hjula. Där du kör utan kedjor med traktorn behöver garanterat inte skotaren ha några heller.

Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskin-kit for Valtra

Fredrik Reuter  
#345701
Aqualize skrev:För en som inte hänger med i skogsmaskiner. Hur långt efter ligger detta "riktiga" skogsmaskiner? Eller är det ikapp? Tänker påombyggnaden på Valtra NX till skördare och N-traktorn & Alfavagnen.


Hej,
Mycket intressant, i alla fall rent tekniskt.
Om du tar skördare till att börja med så får man nog jämföra med de minsta gallringsskördarna. Rottne H8 exempelvis har en arbetspump (enbart för kran och aggregat) på 145cm3 och 250 bar tryck (LS). Max flöde 230 l/min. En JD 4045 (4,5 l) steg 3 motor på 155hk och max 645NM.

Jag tvivlar på att Valtra tryckt in en 145 cm3 pump, den är ganska stor faktiskt, samma gäller för tryck, får de upp den 250 som behövs för att använda som skördare?

Men en viktig sak är utformningen. I södra Sverige tror jag det blir svårt att köra en Valtra som beståndsgående, den är väl stor tror jag. Och som stickvägsgående fungerar den nog sämre, tror det inte går att få en kran som håller ett gallringsaggregat på +11m?

Så de hamnar lite emellan, jag tror det blir svårt att slå sig in i befintliga marknaden för skördare, dels med gallringssystem, dels med kapaciteten.

Min slutsats är att de är på väg, men än är det svårt att jämföra.

På skotarsidan verkar de hamna mer nära. I och för sig sitter det oftast 145 cm3 i många av de små "10-tonnarna" också, dragkraften i drivlinan verkar vara i linje med "de små".

Men det är två saker främst som de skiljer sig åt markant. Det första är enligt mig att skotarna har två delar, traktor och lastrede, vardera med två boggies och midja i mitten. De blir mycket lättkörda, åt båda håll. Dessutom kan man i dessa blöta tider köra med bärande band runt om och minska marktrycket.

Det andra är lastkapaciteten.
Detta har vi diskuterat tidigare, bl a i tråden Olika tunga ton .
Det är något märkligt med detta.
Alphavagnen har 3,4m2 grind och 16 ton maxlast.
Rottne F10B (typ minsta gallringsskotaren som finns idag) har 4m2 grind och maxlast på 9 ton!

Ser ni skillnaden?

Jag har kört en del F10 och jag har också kört 10 tons skogsvagnar. Det går inte att jämföra. Igen. Det går inte att jämföra!

Lastar man till staktopp på F10 med massaved från normal gallring och medellängd på 4,80m. Då har man ungefär 10 m3 fub på kärran. Troligtvis också (beroende på trädslag, årstid och grovlek, runt 9-10 ton om man väger dessa 10 fub).

Detta med skogsvagns-ton och skotar-ton förstår jag inte, troligtvis har det med historia att göra. Axlarna på skogsvagnen klarar troligtvis tonnen den säljs som, men man kan aldrig få på så mycket virke, kanske om man kör stolp!

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskin-kit for Valtra

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345708 Det där har diskuterats förut.(som det mesta ) :smile: Huggarvagnar klassas som lantbruksvagnar. Dvs hur mycket däcken tål vid landsvägskörning. Har inget samband med hur mycket vagnen tål på riktigt eller hur mycket den rymmer.

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskin-kit for Valtra

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345731 Förmodligen hade dom de fast skoterförare har gnällt på den steniga terrängen ....
Kan bara hänvisa till Crisse som demokörde Alphavagnen på elmia och hans åsikt var att på rätt objektstorlek kan de konkurrera med skotare, han hade båda delarna i sin verksamhet

De vågar väl inte överge den inflationen med vagnbeteckningar som finns som egentligen är löjlig men som vi kommer att få leva med

Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskin-kit for Valtra

Aqualize  
#345737 Fredrik, NX-paketet som skördare använder en traktorns (160 liter/min, 215 bar) för kranen och egen frontpump på 220 liter/min på 250 bar. Inget motorvarv angivet men för paketet med alfavagnen är frontpumpen en 105 cm³, kanske samma på den andra och de anger flödet på lite väl högt motorvarv. Men som du skrev delar aggregat och kran på en pump på Rottne H8.


Vad jordbrukstraktorerna inte har är ju nivellering av chassit.

Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskin-kit for Valtra

Erre  
#345739
Fredrik Reuter skrev:
Aqualize skrev:För en som inte hänger med i skogsmaskiner. Hur långt efter ligger detta "riktiga" skogsmaskiner? Eller är det ikapp? Tänker påombyggnaden på Valtra NX till skördare och N-traktorn & Alfavagnen.


Hej,
Mycket intressant, i alla fall rent tekniskt.
Om du tar skördare till att börja med så får man nog jämföra med de minsta gallringsskördarna. Rottne H8 exempelvis har en arbetspump (enbart för kran och aggregat) på 145cm3 och 250 bar tryck (LS). Max flöde 230 l/min. En JD 4045 (4,5 l) steg 3 motor på 155hk och max 645NM.

Jag tvivlar på att Valtra tryckt in en 145 cm3 pump, den är ganska stor faktiskt, samma gäller för tryck, får de upp den 250 som behövs för att använda som skördare?

Men en viktig sak är utformningen. I södra Sverige tror jag det blir svårt att köra en Valtra som beståndsgående, den är väl stor tror jag. Och som stickvägsgående fungerar den nog sämre, tror det inte går att få en kran som håller ett gallringsaggregat på +11m?

Så de hamnar lite emellan, jag tror det blir svårt att slå sig in i befintliga marknaden för skördare, dels med gallringssystem, dels med kapaciteten.

Min slutsats är att de är på väg, men än är det svårt att jämföra.

På skotarsidan verkar de hamna mer nära. I och för sig sitter det oftast 145 cm3 i många av de små "10-tonnarna" också, dragkraften i drivlinan verkar vara i linje med "de små".

Men det är två saker främst som de skiljer sig åt markant. Det första är enligt mig att skotarna har två delar, traktor och lastrede, vardera med två boggies och midja i mitten. De blir mycket lättkörda, åt båda håll. Dessutom kan man i dessa blöta tider köra med bärande band runt om och minska marktrycket.

Det andra är lastkapaciteten.
Detta har vi diskuterat tidigare, bl a i tråden Olika tunga ton .
Det är något märkligt med detta.
Alphavagnen har 3,4m2 grind och 16 ton maxlast.
Rottne F10B (typ minsta gallringsskotaren som finns idag) har 4m2 grind och maxlast på 9 ton!

Ser ni skillnaden?

Jag har kört en del F10 och jag har också kört 10 tons skogsvagnar. Det går inte att jämföra. Igen. Det går inte att jämföra!

Lastar man till staktopp på F10 med massaved från normal gallring och medellängd på 4,80m. Då har man ungefär 10 m3 fub på kärran. Troligtvis också (beroende på trädslag, årstid och grovlek, runt 9-10 ton om man väger dessa 10 fub).

Detta med skogsvagns-ton och skotar-ton förstår jag inte, troligtvis har det med historia att göra. Axlarna på skogsvagnen klarar troligtvis tonnen den säljs som, men man kan aldrig få på så mycket virke, kanske om man kör stolp


Erre - Bilder på haveri.
Senast redigerad av Erre sön 11 okt 2015, 07:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskin-kit for Valtra

Fredrik Reuter  
#345743 Ja, tekniskt börjar de nog närma sig då som sagt.
Gissar att de börjar närma sig även prismässigt, vad blir priset för en Valtra + Alphavagn ny?
Jämför man med den minsta gallringsskotaren (Vimek, Malwa mfl undantagna), som är Rottne F10b, så borde man få en ny för 1,8 - 1,9 Mkr.

Det är faktiskt lite galet med de olika tonnen, speciellt om man ska köra professionellt.
Då frågar bolaget, hur mycket lastar du med Alphavagnen? I snitt, 7, kanske 8 ton säger du. Men de skriver ju 16 ton på sin sajt säger bolaget! Ja, men det är ju vad däcken tål(!)

Inget ont specifikt om Alphavagnen, det borde ske en ändring i hela branschen.

Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskin-kit for Valtra

stegmaster  
#345755 Om jag kollar instruktionsboken til min 9t skogsvagn, så tål den 9 tonn över boggien.
Sen står det att om farten kommer över 25km/t er lastvikten ca halften 5t eller så.
Men hur funkar detta med skogsvagner i Sverige, er dom reggadet t.eks??
Här i Norge får man egentlig inte köra med en skogsvagn på offentlig väg lagligt.
Polisen stopper folk och gir den bot, och ber dom regga sina vagner.
När man sen vil regga den, så går inte det, då dom visstnog inte er reg.pliktiga. :o
Så just för tilfället er det ingen som vet riktig va som gäller.
Själv kör jag skogsvagn på väg flera gånger pr vecka, men som tur er, er onkel blå inte ofta her ute på glesbygden. 8)

Tänker lite på det som någon så tidligare om 50km/t, så kommer vel knappast NX bli godkänd som 50Km/t p.g.a ramstyrningen(jamför tidligare valtra M 50km/t och XM 40km/t).
Sen tror jag aldrig att den Alphavagnen kommer godkännas för 50km/t, om den nu kommer godkännas för körning på offentlig väg als.

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskin-kit for Valtra

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345784 Till 40 traktorer finns inget regkrav bara ett bromskrav om vikten överstiger ett viktförhållande mot traktorn.
Sen borde väl NX få gå i 50 med då traktorgrävare är 50 reggade redan har, om de nu kallas tung terrängvagn eller så då
Senast redigerad av gnisten83 sön 11 okt 2015, 13:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskin-kit for Valtra

stegmaster  
#345805 Ja, tror du har rett gnisten83, då NX midja låser sig mer ju fortare den går, så i toppfart funkar den som en vanlig N serie med vanlig styrning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).