http://www.traktor.no/nyhet/skogsmaskin ... -valtra-x/
Aqualize skrev:För en som inte hänger med i skogsmaskiner. Hur långt efter ligger detta "riktiga" skogsmaskiner? Eller är det ikapp? Tänker påombyggnaden på Valtra NX till skördare och N-traktorn & Alfavagnen.
Fredrik Reuter skrev:Aqualize skrev:För en som inte hänger med i skogsmaskiner. Hur långt efter ligger detta "riktiga" skogsmaskiner? Eller är det ikapp? Tänker påombyggnaden på Valtra NX till skördare och N-traktorn & Alfavagnen.
Hej,
Mycket intressant, i alla fall rent tekniskt.
Om du tar skördare till att börja med så får man nog jämföra med de minsta gallringsskördarna. Rottne H8 exempelvis har en arbetspump (enbart för kran och aggregat) på 145cm3 och 250 bar tryck (LS). Max flöde 230 l/min. En JD 4045 (4,5 l) steg 3 motor på 155hk och max 645NM.
Jag tvivlar på att Valtra tryckt in en 145 cm3 pump, den är ganska stor faktiskt, samma gäller för tryck, får de upp den 250 som behövs för att använda som skördare?
Men en viktig sak är utformningen. I södra Sverige tror jag det blir svårt att köra en Valtra som beståndsgående, den är väl stor tror jag. Och som stickvägsgående fungerar den nog sämre, tror det inte går att få en kran som håller ett gallringsaggregat på +11m?
Så de hamnar lite emellan, jag tror det blir svårt att slå sig in i befintliga marknaden för skördare, dels med gallringssystem, dels med kapaciteten.
Min slutsats är att de är på väg, men än är det svårt att jämföra.
På skotarsidan verkar de hamna mer nära. I och för sig sitter det oftast 145 cm3 i många av de små "10-tonnarna" också, dragkraften i drivlinan verkar vara i linje med "de små".
Men det är två saker främst som de skiljer sig åt markant. Det första är enligt mig att skotarna har två delar, traktor och lastrede, vardera med två boggies och midja i mitten. De blir mycket lättkörda, åt båda håll. Dessutom kan man i dessa blöta tider köra med bärande band runt om och minska marktrycket.
Det andra är lastkapaciteten.
Detta har vi diskuterat tidigare, bl a i tråden Olika tunga ton .
Det är något märkligt med detta.
Alphavagnen har 3,4m2 grind och 16 ton maxlast.
Rottne F10B (typ minsta gallringsskotaren som finns idag) har 4m2 grind och maxlast på 9 ton!
Ser ni skillnaden?
Jag har kört en del F10 och jag har också kört 10 tons skogsvagnar. Det går inte att jämföra. Igen. Det går inte att jämföra!
Lastar man till staktopp på F10 med massaved från normal gallring och medellängd på 4,80m. Då har man ungefär 10 m3 fub på kärran. Troligtvis också (beroende på trädslag, årstid och grovlek, runt 9-10 ton om man väger dessa 10 fub).
Detta med skogsvagns-ton och skotar-ton förstår jag inte, troligtvis har det med historia att göra. Axlarna på skogsvagnen klarar troligtvis tonnen den säljs som, men man kan aldrig få på så mycket virke, kanske om man kör stolp