Ny Teknik och Elektronik

Digitalkamera tråden, tips och recensioner mm

35 inlägg 13710 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Digitalkamera tråden, tips och recensioner mm

Fredrik Reuter  
#345454 En tråd där vi diskuterar, recenserar och tipsar om digitalkameror, kan det vara något?
Vi började ju diskutera kameror i tråden Kameratillbehör för mobil-telefoner och laptop-datorer... och det kan nog vara bra med en renodlad kameratråd.

Jag tänkte börja med min kamerahistoria.

Började i senare tonår med att låna min fars gamla analoga Pentax systemkamera. Inget värre med det, det blev några rullar, speciellt från min tid i skolbänken i Uppsala.

Sedan gick det ett bra tag innan jag blev intresserad igen och runt 2005 köpte jag en Canon 50D som jag har kvar än idag. Tycker den fortfarande tar riktigt bra bilder med originalobjektivet och det har blivit några tusen bilder med den.

För ett år sedan blev jag intresserad av att göra bättre video och nu började det bli nördnivå på det hela.
Fastnade för Panasonic denna gång och modellen GH4.
Det var inte lätt. Har man objektiv för Canon och APS-C format så är det egentligen kasst att köpa en Panasonic som har Micro 4/3 format (M43). Objektiven passar inte såvida man inte kör med adapter, men då fungerar oftast inte autofokus osv.

Men det fick bli systembyte och jag ångrar det inte idag.

Det stora med Panasonic GH4 är att den filmar i 4K och är spegelfri.
4K är en videostandard som börjar slå igenom nu, många bildskärmar börjar bli i 4K, eller UHD som det också kallas men jag blev mest intresserad av 4K för editeringsmöjligheterna.

Kort om 4K (UHD).
Standard idag är Full-HD. Full-HD har en upplösning på 1920x1080 pixlar (16:9 format).
UHD som står för Ultra High Definition har en upplösning på 3840 x 2160 (16:9 format).
Lite slarvigt kallar man i dagligt tal UHD för 4K, fast egentligen är 4K 4096 x 2304 i format och avsett för biografer. Men det är inte så stor skillnad så därför går de under samma namn.

Full HD har alltså lite drygt 2 Megapixlar, 4K har lite drygt 8 MP, fyra gånger bättre upplösning alltså.

Som sagt, 4K bildskärmar kommer på bred front nu så det börjar bli dags att producera 4K filmer, YouTube har även stöd för detta sedan en tid tillbaka.
Men det kanske häftigaste idag med UHD/4K är att man kan redigera videon på ett helt annat sätt. Om man vill producera i Full-HD så kan man panorera och zooma utan större förluster, i bilden, i efterhand!

Bäst är att visa på exempel.
Videon nedan är filmad i 4K och sedan zoomad i videoredigeringsprogram 480%. Ursprungsbilden finns nedan, det är en skärmdump från videoredigeringsprogrammet och alltså samma bild som i videon. Ganska häftigt!



1444385900_radjur-4k.jpg


Nog om video.

Jag måste säga att jag formligen älskar GH4:an, även för stillbilder.
Den har "bara" 16 MP sensor, men bildkvaliteten är riktigt bra och speciellt om man tar kort i RAW format och gör om dem till DNG i Photoshop sedan. Det är lite tidskrävande men ganska intressant när man väl börjar använda det. En RAW fil är en okomprimerad bildfil direkt från kamerans sensor. Normalt är annars att man använder kamerans CODEC och komprimerar materialet till JPG bildfil. Men det är ganska stor skillnad. Tar jag bilder med bästa upplösningen i JPG så blir varje bildfil ca 6 MB. Samma RAW fil blir ungefär 16 MB. Vill man laborera och få fram de bästa bilderna så är det alltså RAW som gäller.

Det andra jag gillar är att den är spegelfri och i M43 format. Varför? Den är relativt liten. Objektiven blir små med Micro 4/3 formatet och kamerahuset blir mindre än motsvarande kameror med spegel. Jag tar hellre med GH4:an spontant än 50D pga storleken.

Objektiv ja, de blir som sagt mindre än för fullformat eller APS-C och genom att de blir mindre blir aspekten annorlunda. Ett telezoom objektiv för M43 som är 45 - 200 motsvarar ett 90 - 400 objektiv för fullformat. Också det ganska häftigt, men det sker på en stor bekostnad, ljuskänsligheten.
GH4:an tycker jag är skaplig i ljuskänslighet men inte lika bra som 50D och absolut inte i närheten av fullformatskameror som ex Canon 5D, Nikon D810 och liknande.

Jag får alltså se till att ha bra ljus när jag tar kort eller filmar!

Här är en bild som visar storleken på bildsensorerna beroende på system, då förstår man bättre varför en fullformatskamera tar bättre bilder i sämre ljus, den har större yta!

Det är också detta som gör att förstoringen blir större med M43 mot fullformat, "Crop Factor" är 1:1 för fullformat (jämförs mot äldre 35mm film), "Micro Four Thirds" (M43) har ca 2 i Crop Factor.

1444389085_camera-sensor-size-25.jpg


Nu hoppas jag att vi får igång en riktigt bra tråd för jag gissar att det finns medlemmar som har långt mycket bättre kunskap om detta än mig, kanske också i fullformatssystem och kan göra djupdykningar där, det vore riktigt intressant!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Digitalkamera tråden, tips och recensioner mm

Fredrik Reuter  
#345458 En nytagen konverterad RAW bild (till JPG) för den som är intresserad:

images/blomma.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Digitalkamera tråden, tips och recensioner mm

stegmaster  
#345463 wow , det var fin utrustning du har, Fredrik . :-BD
I mange år hadde jag bara en vanlig billig (typ 3000kr eller så) Sony videokamera, men det blev ju inga bra stillbilder av det.
Så kompletterte med en Nikon 3100 med två objektiv (ca 5000kr), detta gör ju helt ok bilder enligt mig, men tröttnadet på att dra på dessa objektiv, dessutan var jag inte nöjd med videoen på den.
Så för ca 2 år sen blev det et Panazonic lumix fz200 (såkalt superzoom til 3500kr), som er mindre och lettare, samt att man får liksom alt i et kamera, even om det inte er bäst på nåt.
Har inte 4K (då måste man gå för fz 1000), men full HD håller lenge för min del.
Själv er jag inte ute efter just nån superkvalite på bilder/filmar, utan vil det ska bli bra och fungera snabbt i alla lägen när det dyker upp nåt interessant, vare sig stillbild eller video.
Har inte fått upp några videoer på Youtube enn, men tycker det er bra kvalite på dom.

Har inte så mange bild eks, att visa til, men här er två.
Avstand från kameraet til blomman er ca 3m.


Först bara lite zoom, så bara blomman syns.
1444394701_p1020306.jpg


Sen nästan full optisk zoom på en vaps på samma blomma och avstand.
1444394681_p1020302.jpg



En til eks. avstand ca 300m
Ingen zoom
1444395622_p1000329.jpg


Nästan full optisk zoom.
1444395614_p1000327.jpg




Alla bilder över er tatt i jpg, och med handhållt kamera.

Användarvisningsbild

Re: Digitalkamera tråden, tips och recensioner mm

Fredrik Reuter  
#345470 Det var ingen dålig zoom Stegmaster, tack för bilder och text!

Det är lite roligt detta med kameramärke, jag har som sagt kört med Canon tidigare, fast egentligen har jag alltid tyckt det blir bättre bilder av motsvarande modell från Nikon. Men det kanske är att gräset är grönare på andra sidan ... ?

Men nu är det som sagt Panasonic som gäller, det funkar det också!

Vill ha begär finns dock alltid, här är en nylanserad värsting till kamerahus (Canon 5D S R)

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=5dsr

Och stegmaster, har inte du 4k i drönaren nu?

   TS
Avatar Fallback

Re: Digitalkamera tråden, tips och recensioner mm

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345480 Jag har en smidig kamera Panasonic Lumix TZ30.
Hade en större systemkamera förut med olika objektiv men med den nya blir det mycket flera bilder tagna.
Passar i skjortfickan eller i fruns handväska :grin:

Användarvisningsbild

Re: Digitalkamera tråden, tips och recensioner mm

stegmaster  
#345498
Fredrik Reuter skrev:Och stegmaster, har inte du 4k i drönaren nu?

He, he, jo det er alltid nya saker man er sugen på, men, men................... :grin:
Nä har inte 4k, men Dji uppgraderte til halv UHD (heter vel 2,7k ??), från tidligare 1080i.
Själv er jag lite på samma sporet som Röjkvist.
Vil helst kunne göra alt med en enhet.
Dock går inte min kamera i fickan, men annars filmar det bättre enn en vanlig videokamera til samma pris, dessutan helt ok stillbilder.
Sen er det ju skönt att kunne ta bilder/filma nära och langt bort med samma kamera och objektiv, spesielt när man gör video er det ju trevligt at inte behöva byta objektiv, eller efterarbeta zoomingen på datoren i efterhand.

Vore fint tycker jag om man lägger til ca pris på utrustningen man har, då det inte er lett att hålla kolla på alla dessa nr. på kameran.
Menar bara at det kan bli litt fel och sammenhålla bilder från en kamera til 3000tkr mot en til 20000tkr????

Annars så Röjkvist har ett bra poeng i sina vurderinger när det det gäller smidighet, för ofta blir det til att man får dra fram mobilen då man inte har nåt annat för handen. :oops:

I övrigt så er det vansinnigt hur snabbt det utvecklas nya och bättre produkter.
När man ser den lilla kameran på drönaren som tar bättre bilder/filmar enn va televisionen (typ SVT/NRK) klarte för kanske bara 15-20år sen med sina 700tkr kamera :shock:
Ser at det redan snakkas om 8k ochså.

Användarvisningsbild

Re: Digitalkamera tråden, tips och recensioner mm

totte  
#345511 Bara en liten fundering bland alla systemkameror. För mig är den enda bra kameran den som jag alltid kan ha med mig i fickan. Förstår mycket väl att om foto är en hobby så köper man systemkamera med alla dess möjligheter. Men om man som jag ser kameran mest som en dokumentation i vardagen så är en systemkamera fullständigt fel, den har man inte med sig när man donar i trädgården, garaget eller snickrar i huset. Förvisso så vet jag att de flesta idag använder mobilen för det, men det är få mobiler som slår en tvåtusekronors kamera på fingrarna.

Jag har en Nikon Coolpix AW100. Vatten- och dammtät, 14 Mpx, Full-HD film, 5x optisk zoom. Mycket bra färgåtergivning och allmän bildkvalitet och inget som sticker ut så den glider lätt ned i fickan, där den alltid är med.

Som sagt, jag är inte ute efter att debattera för- och nackdelar, utan bara peka på att användningen avgör väldigt mycket av vad som är en bra kamera för var och en. Hade jag en systemkamera så skulle den sällan vara med när jag plötsligt vill ta en bild.

Avatar Fallback

Re: Sv: Digitalkamera tråden, tips och recensioner mm

Blivande snickare  
#345512 Bra sumerat Totte, håller helt med! :)
Jag fotograferar mycket med telefonen, den är ju ändå alltid med å nu har jag en samsung galaxy J5. Den har ett läge i 13 megapixels kameran som heter "pro" å då kan man ändra både vitbalans och isovärde samt mågot till som jag inte vet vad heter och man kan få mycket fina färger om man övar lite.

Här fotograferade jag en buske hemma på gården med två olika inställningar, dock ganska näraliggande:

Användarvisningsbild

Re: Digitalkamera tråden, tips och recensioner mm

totte  
#345514 Bra båda två, jag gillar den övre som är lite "mustigare". Jodå, det finns de mobiler idag som är helt OK i kvalitet och det blir väl bättre hela tiden. Det som oftast brister är optiken och ljusstyrkan.

Skulle tillägga att om man som jag har kameran med i dammiga miljöer, slipdamm och sånt, så är en dammtät kamera enda alternativet om man vill att den skall överleva mer än på sin höjd nåt år. Sagt av erfarenhet. Framför allt kameror som drar in och skjuter ut objektivet när de slås av och på är kritiskt känsliga.

Avatar Fallback

Re: Digitalkamera tråden, tips och recensioner mm

Blivande snickare  
#345524 Jo, exakt. Har man inte en dammtät kamera kan man ju alltid ha den i en minigrip påse.
Det är ju såklart inte 100 procentigt men en bra tillfållig lösning.

Som kuriosa så såg jag nån på tuben som filmade under vattnet med sin ifån i just en minigrip påse..
Modigt eller dumdristigt är frågan? :lol:

Användarvisningsbild

Re: Digitalkamera tråden, tips och recensioner mm

Camwood  
#345590 Vill man han filmkamera som är dammtät o oöm och går ner i fickan så är Sony Experia bra . Filmar i 4K och 21 mp.
Och så kan man ju surfa o svara i telefon också :grin:

Användarvisningsbild

Re: Digitalkamera tråden, tips och recensioner mm

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345593 Har precis fått min Xperia Z5. Ska prova filma i 4k under älgjakten. Förhoppningsvis något mer än bara morgondimmor. Ett tillbehör som vore bra är ett enkelt stativ att sätta telefon i när man vill filma. Väldigt svårt att få skakfritt annars.

Användarvisningsbild

Re: Digitalkamera tråden, tips och recensioner mm

Camwood  
#345594 Detta är ett bra alternativ tycker jag! litet o lätt får lätt plats i en stor ficka eller ryggan. Finns även helt i plast o gummi för en hundring .
1444454392_stativ.png

Användarvisningsbild

Re: Digitalkamera tråden, tips och recensioner mm

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345602 Tackar! Ska inhandlas.

Avatar Fallback

Re: Digitalkamera tråden, tips och recensioner mm

AKKAMAAN  
#345645
Camwood skrev:Detta är ett bra alternativ tycker jag! litet o lätt får lätt plats i en stor ficka eller ryggan. Finns även helt i plast o gummi för en hundring .
1444454392_stativ.png

"Universialklämman" är bra, jag har flera stycken, och de passar till de flesta "tunna" pocket kameror och mobiler. Klämman har standardgänga för stativ och passar därför på "allt". Men just det här stativet ska du inte ha för höga förväntningar på. Det är väl mest avsett som ett bordstativ. En "tingel-tangel"-grej som slängs med på köpet när man köper klämman. Jag har flera såna stativ också, alla trasiga eller ofunktionella. Teleskopbenen håller inte i utdraget läge, samt viker ner sig. Kulleden håller inte låsning. Jag har dock märk att alla det tre stativen jag har, ser snarlika ut men har tillverkats i olika serier.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).