Motorsåg och handhållet

Motorsågsselfie, test 1

47 inlägg 20380 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Motorsågsselfie, test 1

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#344988
totte skrev:Säkra hörnet är inte att tänka på, liiite svårt att göra instick tror jag 8) .


Men man borde få ett rejält kastskydd. 8)

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Motorsågsselfie, test 1

åberg  
#345184
Fredrik Reuter skrev:Kan säga att jag även prövade med sk "chest-mount", så jag har flera långa klipp när kameran är på bröstet. Där är även min far med som virkesmätare så där finns en handling (värsta Norénpjäsen när längder och fällriktning ska bestämmas), så vi får se om den går "publikt"... :lol:


Det är inte bara min farsa som har åsikter om hur saker ska göras alltså? :grin:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågsselfie, test 1

Fredrik Reuter  
#345262
totte skrev:Det blev ju väldigt mulligt ljud i sågen när kameran sitter där. Låter som en gammal V8 på tomgång :lol: Säkra hörnet är inte att tänka på, liiite svårt att göra instick tror jag 8) .

Fler galna kameramontage emotses med spänning :mrgreen:


Ja, ljudet blev helknasigt. Det är från GoPron som sitter i sitt vattentäta hus, men det verkar även bli något galet med ljudet pga vibrationerna.

Instick mm är bara att glömma, kan även säga att det var ovant och svårt att såga och kvista med armen där också. Det är pga av kameran som stubben blir såpass hög, kameran tog i backen helt enkelt.

Och ja, rejält kastskydd borde det bli, en selfiestick i plattjärn rakt i hjälmen!

Åberg: Härligt att man inte behöver vara ensam, eller hur? :wink:

Lite kul annars för det verkar som att detta var en spännande vinkel inte bara för några av oss på skogsforum. Filmen (test 2) som jag lade upp på YouTube har fått en ganska bra start och faktiskt har ett företag i England hört av sig om samarbete för att göra den sk "viral"...

Sådana här grejer är jag ganska luttrad över, men men, lite kul är det!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågsselfie, test 1

ilbajten  
#345272 [emoji106]

Användarvisningsbild

Re: Motorsågsselfie, test 1

totte  
#345304
Fredrik Reuter skrev:Ja, ljudet blev helknasigt. Det är från GoPron som sitter i sitt vattentäta hus, men det verkar även bli något galet med ljudet pga vibrationerna.


Det är troligen så att man inte hör mycket av motorljudet, det låter som det mesta ljudet är direkt från svärdet, när du gasar. Och det där mullrande tomgångsljudet är också troligen svärdsvibrationer, svärdets egensvängning dränker motorns ljud för kameran.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågsselfie, test 1

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345323
Fredrik Reuter skrev:Och ja, rejält kastskydd borde det bli, en selfiestick i plattjärn rakt i hjälmen!


Jag tänkte snarare att plattjärnet sitter för svärdsspetsen, så man inte kommer åt den.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågsselfie, test 1

Bax  
#345435 Rolig film.
Men jag blev nästan åksjuk av att titta :shock: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågsselfie, test 1

Fredrik Reuter  
#345686 Hej,
Vad tycker ni om beskrivningen som videon fått på reckless?
Det känns som att vi kan utveckla detta, kanske kan vi vara flera och göra en samlingsvideo, någon som är på? :-BD

http://www.reckless.tv/chainsaw-selfie-stick.html

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsågsselfie, test 1

Blivande snickare  
#345692 Lysande! :D

Användarvisningsbild

Re: Motorsågsselfie, test 1

Kse  
#345697 Jag är på!

Avatar Fallback

Re: Motorsågsselfie, test 1

Blivande snickare  
#345698 Aa, jag åxå! :D

Användarvisningsbild

Re: Motorsågsselfie, test 1

Fredrik Reuter  
#345868 Super!
Det vore roligt om vi kunde göra nåt kul av det.
Jag ska försöka förfina min "rigg" och testa lite mer.

Det är helt enkelt ett plattjärn som jag borrat hål i ena änden och sedan en gummiflärp som distans/bricka mellan svärdet och plattjärnet. Gummibiten måste vara där i min konstruktion annars vibrerar det upp och järnet vandrar neråt. För att få en bra anläggningsyta för GoPro kameran så satte jag plattjärnet i skruvstädet och vred det 90 grader. Sedan satte jag en "kanelbulle" med smal rörisolering (virade ihop den som en kanelbulle) och tejpade fast denna på översidan av järnet. På med GoPron och då använde jag det vanliga fästet som även har klister under. Man behöver inte använda klistret märkte jag, utan det viktiga var att få något bra att tejpa i. Några varv runt med tejp så satt den som gjutet!

Men, konstruktionen kan förbättras avsevärt, så se min lösning som en språngbräda att göra något bättre av.

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsågsselfie, test 1

Tretoppen  
#346365 Utrolig artig kameravinkel! Dette må jeg se om jeg får til oppe i trærne også :-)

Användarvisningsbild

Re: Motorsågsselfie, test 1

Fredrik Reuter  
#346368 Hej,
Ja, det vill vi se! Motorsågsselfie från toppen av ett träd med Tretoppen! :-BD

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsågsselfie, test 1

Tretoppen  
#346374
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Ja, det vill vi se! Motorsågsselfie från toppen av ett träd med Tretoppen! :-BD


Skal se hva jeg finner av utstyr til montering, og så får du rapportere videre om hva som fungerer/ikke fungerer.
Forrige uke festet jeg kameraet i toppen slik at det ble med ned når toppen gikk. Det ble en slags selfie det også :grin: Jobben ble også filmet med drone, så jeg gleder meg til å kryssklippe litt fra ulike vinkler!
Har råfilm liggende fra 5 oppdrag men har foreløpig ikke hatt tid til redigering. Håper på roligere perioder i vinter, så jeg kan få laget flere filmer :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).