Skotare

boggilagring & bromshus

11 inlägg 4607 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

boggilagring & bromshus

mrhakan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34517 några som haft problem med spruckna bromshus å boggilagringar på mellanklass skotarna typ 12-14ton ??



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34518 Valmet 860 med kugghjuls boggierna har.

Dom spricker i trumpeterna (bromshusen) mellan lagring och diffen.
Vet inte om dom förstärkta ännu eller hur det är på senaste modellerna.

Har varit med å bytt två trumpetrar och 2st boggi lagringar på samma maskin.

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34520 Åtminstone 860.3 har ännu problem,såg en i maj med 3000h som dom bytte på 8)

Användarvisningsbild
Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34522 1410:orna har samma problem.

Avatar Fallback
mrhakan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34523 tycke de verkar som de flesta mellanklass skotare ha problem med lagring å bromshusen vi har en rottne f14 å den har vi bytt bromshus 2ggr och lagringen en gång på 8000tim

   TS
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34524 Har kört Valmet 860 med kedjeboggierna oxå.
Har ju en egen 860 -96:a nu som gått 19 000 timmar men den vet jag ju inte om något bytts på men skulle jag få gissa så tro att den är orörd faktiskt.

Har kört en valmet 860 -99 till 9000h oxå med ständigt fulla lass och breddning. Den maskin var endast en justering av boggielagring som gjordes på dom 9000h. Inga problem i övrigt med varken trumpetrarna eller med lagringarna.
På dom modellerna så är det koniska rullager som går att justera till boggielagring.
Senast redigerad av Henrik K mån 01 sep 2008, 21:01, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback
mrhakan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34526 jag tror de var bättre grejer i dom äldre maskinerna man har ju hört att både ponsse valmet å rottne har haft problem med boggilagringarna och bromshusen. På ponsse å rotte skulle jag vilja skylla lite på hur boggistoppen är byggda men har inte undersökt valmeten nått hur dom är gjord
Senast redigerad av mrhakan mån 01 sep 2008, 21:38, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback
Agge_84  
#34536 körde en jd 1410d als på 5000 timmar där vi gick på båda sidor på vagnen men ska väl vara bättre på dom nya nu

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34547 Vi skrotade en 260 en gång och han var orörd där bak trots 32000h,var det inte lite bättre förr??? 8)

Användarvisningsbild
huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34581 tryck luftsbormasrana var jävligt bra som satt på ÖSA 260 och 280 Master dom fungerarde klockrent, själv har jag aldrig haft problem med nåra bormsar nån gång o jag har vare med o slite ner 2 st 1710, 1 st 1110 och 2st 1410, enda maskin som ajg bytt bromsar på va ponsse buffalo o ägarn som har den nu har väl bytt två omgångar bak på den

Användarvisningsbild
Lukas_Lundstrom  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34591 Skogsjan 1008XL:n som ja körde förut så bytte vi boggilagringar och midjan vid drygt 14000 timmar. då hade vi höjda stakar och fullbreddat 95% av tiden. Ena trumpeten skruvade upp sig och de vart sallad av inälvörna i en boggilåda en gång med det va lite nya lager och bultar och ny kjed sen va de full fart igen...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).