Sigge skrev:Jag skall göra en manuell 1:a gallring för första gången och jag tänkte få lite starthjälp från alla ni, som har gjort detta förut. Jag har en atv+vagn som skall köra ut och det är relativt tätt och tunna dimensioner. Hur lägger jag bäst upp arbetsgången i själva huggningen? Jag har givetvis tänkt att göra förröjning först, men sedan då? Skall jag tänka ut "körvägen" för ATV:n och snitsla + ev huggning för "körvägen" och sedan arbeta i vänster och höger stråk om "körvägen", eller hur gör ni? Fäller ni träden bakåt i gallrat område eller fäller ni träden mot "körvägen"?
//Sigge
jannee skrev:Snitsla och HUGG stickvägarna först, försök göra dem raka och undvik surhål /stora stenar. Avverka sedan så att du får timret/massaveden så närma stickvägen som möjligt.
Desto mer ris som hamnar på vägen desto bättre, kanske inte för en ATV (ingen erfarenhet) men en för en traktor.
sundelius skrev:Jag hugger alltid körvägen först och fäller sen allt bredvid mot körvägen för att få så mycket ris som möjligt i vägen. Kör dock med traktor, en atv gör ju inte så mycket påverkan som traktorn och kan väl få problem med för mycket ris i vägen.
Quote Alias:
Om man fäller träden i mellanzonerna mot vägen så är det bra att vägträden fälls bakåt mot det gallrade området och sedan lämnas kvistade och apteringsmärkta men okapade så att de kan nyttjas som arbetsbänk
Låter ju smart men blir det inte svårt att skota ut virket under tiden, jag brukar vilja skota allt eftersom vid dåligt väder, för att få omväxling i arbetet och att man vill packa riset så att det är lättare att förflytta sig. Måste erkänna att jag är dålig på det där med arbetsställningen, går som en fällkniv . Kör ibland med gallringsrulle i körvägarna men inne i beståndet är det för mycket förflyttning av rullen tycker jag
Quote Vardon:
Tänk på eventuell snö, då vill man välla i vägen där det är upptrampat
Vad är välla?jannee skrev:Snitsla och HUGG stickvägarna först, försök göra dem raka och undvik surhål /stora stenar. Avverka sedan så att du får timret/massaveden så närma stickvägen som möjligt.
Desto mer ris som hamnar på vägen desto bättre, kanske inte för en ATV (ingen erfarenhet) men en för en traktor.
Exakt så gör jag med
alias skrev:sundelius skrev:Jag hugger alltid körvägen först och fäller sen allt bredvid mot körvägen för att få så mycket ris som möjligt i vägen. Kör dock med traktor, en atv gör ju inte så mycket påverkan som traktorn och kan väl få problem med för mycket ris i vägen.
Quote Alias:
Om man fäller träden i mellanzonerna mot vägen så är det bra att vägträden fälls bakåt mot det gallrade området och sedan lämnas kvistade och apteringsmärkta men okapade så att de kan nyttjas som arbetsbänk
Låter ju smart men blir det inte svårt att skota ut virket under tiden, jag brukar vilja skota allt eftersom vid dåligt väder, för att få omväxling i arbetet och att man vill packa riset så att det är lättare att förflytta sig. Måste erkänna att jag är dålig på det där med arbetsställningen, går som en fällkniv . Kör ibland med gallringsrulle i körvägarna men inne i beståndet är det för mycket förflyttning av rullen tycker jag
Quote Vardon:
Tänk på eventuell snö, då vill man välla i vägen där det är upptrampat
Vad är välla?jannee skrev:Snitsla och HUGG stickvägarna först, försök göra dem raka och undvik surhål /stora stenar. Avverka sedan så att du får timret/massaveden så närma stickvägen som möjligt.
Desto mer ris som hamnar på vägen desto bättre, kanske inte för en ATV (ingen erfarenhet) men en för en traktor.
Exakt så gör jag med
Jag hugger inte hela vägen först utan brukar ligga lite före med vägen jämfört med sidoområdena, så för min del är det inget problem med försvårad skotning under avverkningstiden. Sen brukar jag bara behålla vägträden som arbetsbänkar fram till att man har kommit förbi den sträckan av stickvägen med gallringen av sidoområdena.
MVH
Alias