Gallring

Planera arbetet vid manuell gallring

42 inlägg 24318 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Planera arbetet vid manuell gallring

Sigge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345169 Jag skall göra en manuell 1:a gallring för första gången och jag tänkte få lite starthjälp från alla ni, som har gjort detta förut. Jag har en atv+vagn som skall köra ut och det är relativt tätt och tunna dimensioner. Hur lägger jag bäst upp arbetsgången i själva huggningen? Jag har givetvis tänkt att göra förröjning först, men sedan då? Skall jag tänka ut "körvägen" för ATV:n och snitsla + ev huggning för "körvägen" och sedan arbeta i vänster och höger stråk om "körvägen", eller hur gör ni? Fäller ni träden bakåt i gallrat område eller fäller ni träden mot "körvägen"?
//Sigge



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Planera arbetet vid manuell gallring

åberg  
#345170 Är det tätt kan det vara segt att få ikull dom, stående träd tar emot det du fäller. Då kan det vara lättare att "fälla i riset" dvs åt det håll där du glesat ur. Å andra sidan blir det mindre jobb att få virket till vagnen om du kan fälla mot och över körvägen.

Ska du brossla manuellt till vagnen eller vinscha?

Avatar Fallback

Re: Planera arbetet vid manuell gallring

Sigge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345177 Jag har vinsch med 20m vajer, så det blir både brossla & vinscha (har även kran på vagnen). Jag vill lägga upp jobbet, så det blir enklast både för huggning och lastning/köra ATV.

   TS
Avatar Fallback

Re: Planera arbetet vid manuell gallring

alias  
#345182
Sigge skrev:Jag skall göra en manuell 1:a gallring för första gången och jag tänkte få lite starthjälp från alla ni, som har gjort detta förut. Jag har en atv+vagn som skall köra ut och det är relativt tätt och tunna dimensioner. Hur lägger jag bäst upp arbetsgången i själva huggningen? Jag har givetvis tänkt att göra förröjning först, men sedan då? Skall jag tänka ut "körvägen" för ATV:n och snitsla + ev huggning för "körvägen" och sedan arbeta i vänster och höger stråk om "körvägen", eller hur gör ni? Fäller ni träden bakåt i gallrat område eller fäller ni träden mot "körvägen"?
//Sigge


Hur man skall göra med fällningsriktningar m.m. brukar vara svårt att ge råd om utan att ha sett hur det ser ut i beståndet - både trädens dimensioner och lutning och ev. ytblockighet påverkar vad som blir bäst.

Ska du handlasta på ATV-vagnen eller har du vinsch eller t.o.m. hydraulkran på vagnen? Det påverkar ju ambitionen för brosslingen.

Personligen skulle jag absolut ta och snitsla stickvägarna i förväg - så man inte hugger sig in i en återvändsgränd eller surhål av misstag (har man tagit ut riktningen grovt i förväg så är det lättare att finjustera när man hugger för att nyttja lämpliga luckor i beståndet eller för att ta något sämre träd för att gynna en grupp med bättre stammar).

Något som är viktigt när man hugger klen skog är att försöka nyttja virkeshögarna och ojämnheter i naturen för att få en bättre arbetshöjd vid kvistningsarbetet (sågen ska vila på stammen så mycket som möjligt utan att man ska gå böjd som en fällkniv). Om man fäller träden i mellanzonerna mot vägen så är det bra att vägträden fälls bakåt mot det gallrade området och sedan lämnas kvistade och apteringsmärkta men okapade så att de kan nyttjas som arbetsbänk.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Planera arbetet vid manuell gallring

Vardon  
#345187 Nu vet jag inte hur stora träden men jag har nästan alltid 4-hjulingen med mig när jag är i gallringsskog, för man kommer fälla fast nånting. Då är det väldigt skönt att bara haka i winschen och dra ner det. Även om det finns andra kanske bättre metoder så tycker jag metoden blir bra och säker.

Ett brytblock är bra att ha med sig.

Tänk på eventuell snö, då vill man välla i vägen där det är upptrampat :)

Avatar Fallback

Re: Planera arbetet vid manuell gallring

jannee  
#345192 Snitsla och HUGG stickvägarna först, försök göra dem raka och undvik surhål /stora stenar. Avverka sedan så att du får timret/massaveden så närma stickvägen som möjligt.
Desto mer ris som hamnar på vägen desto bättre, kanske inte för en ATV (ingen erfarenhet) men en för en traktor.

Användarvisningsbild

Re: Planera arbetet vid manuell gallring

sundelius  
#345200 Jag hugger alltid körvägen först och fäller sen allt bredvid mot körvägen för att få så mycket ris som möjligt i vägen. Kör dock med traktor, en atv gör ju inte så mycket påverkan som traktorn och kan väl få problem med för mycket ris i vägen.

Quote Alias:
Om man fäller träden i mellanzonerna mot vägen så är det bra att vägträden fälls bakåt mot det gallrade området och sedan lämnas kvistade och apteringsmärkta men okapade så att de kan nyttjas som arbetsbänk

Låter ju smart men blir det inte svårt att skota ut virket under tiden, jag brukar vilja skota allt eftersom vid dåligt väder, för att få omväxling i arbetet och att man vill packa riset så att det är lättare att förflytta sig. Måste erkänna att jag är dålig på det där med arbetsställningen, går som en fällkniv :oops: . Kör ibland med gallringsrulle i körvägarna men inne i beståndet är det för mycket förflyttning av rullen tycker jag

Quote Vardon:
Tänk på eventuell snö, då vill man välla i vägen där det är upptrampat :)

Vad är välla?

jannee skrev:Snitsla och HUGG stickvägarna först, försök göra dem raka och undvik surhål /stora stenar. Avverka sedan så att du får timret/massaveden så närma stickvägen som möjligt.
Desto mer ris som hamnar på vägen desto bättre, kanske inte för en ATV (ingen erfarenhet) men en för en traktor.


Exakt så gör jag med :smile:

Användarvisningsbild

Re: Sv: Planera arbetet vid manuell gallring

Mowi850  
#345202 Jag snitslar ut en väg på ett ungefär där det är lämpligast att köra (men i slut ändan kan det bli en helt annan väg) sen så hugger jag upp vägen en bit. Och sedan går jag tillbaka och gallrar med mig resten. Sen så strävar jag alltid efter att få så mycket ris i vägen och jämte träden vid vägen så man minimerar skador på stamen och rötterna. Sen så har jag en gallrings rulle som jag försöker att använda så mycket som möjligt och går inte det så kan man ju fälla på en sten eller stubbe. Jag försöker alltid att sträva efter en bra arbets höjd, det sparar både på kroppen sen så orkar man ju längre.

Användarvisningsbild

Re: Planera arbetet vid manuell gallring

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345208 Jag har gallrat en del med fyrhjuling och kranvagn. Har gjort och kommer att, göra vägarna först så det ska bli så lätt som möjligt att komma fram med fullastad vagn på svåraste stället. Risa är rätt meningslöst, pinnarna kör bara upp i knutbälgarna och skär sönder dem.
Sen försöker jag alltid fälla mot vägen för att få minimalt vinschvstånd. Tänk på att rotstocken, även på ett gallringsträd, ligger längst bort ändå och är tung!.
Brytblock är ett måste så du kan vinsch åt alla håll. Likaså skarvlina som är kortare än vinschlinan, går enklare att vinscha långt då.
Du vet säkert redan, men ekipaget med vagn har väldigt mycket sämre svängradie och framkomlighet än ensam atv.

Avatar Fallback

Re: Planera arbetet vid manuell gallring

alias  
#345211
sundelius skrev:Jag hugger alltid körvägen först och fäller sen allt bredvid mot körvägen för att få så mycket ris som möjligt i vägen. Kör dock med traktor, en atv gör ju inte så mycket påverkan som traktorn och kan väl få problem med för mycket ris i vägen.

Quote Alias:
Om man fäller träden i mellanzonerna mot vägen så är det bra att vägträden fälls bakåt mot det gallrade området och sedan lämnas kvistade och apteringsmärkta men okapade så att de kan nyttjas som arbetsbänk

Låter ju smart men blir det inte svårt att skota ut virket under tiden, jag brukar vilja skota allt eftersom vid dåligt väder, för att få omväxling i arbetet och att man vill packa riset så att det är lättare att förflytta sig. Måste erkänna att jag är dålig på det där med arbetsställningen, går som en fällkniv :oops: . Kör ibland med gallringsrulle i körvägarna men inne i beståndet är det för mycket förflyttning av rullen tycker jag

Quote Vardon:
Tänk på eventuell snö, då vill man välla i vägen där det är upptrampat :)

Vad är välla?

jannee skrev:Snitsla och HUGG stickvägarna först, försök göra dem raka och undvik surhål /stora stenar. Avverka sedan så att du får timret/massaveden så närma stickvägen som möjligt.
Desto mer ris som hamnar på vägen desto bättre, kanske inte för en ATV (ingen erfarenhet) men en för en traktor.


Exakt så gör jag med :smile:


Jag hugger inte hela vägen först utan brukar ligga lite före med vägen jämfört med sidoområdena, så för min del är det inget problem med försvårad skotning under avverkningstiden. Sen brukar jag bara behålla vägträden som arbetsbänkar fram till att man har kommit förbi den sträckan av stickvägen med gallringen av sidoområdena.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Planera arbetet vid manuell gallring

sundelius  
#345212
alias skrev:
sundelius skrev:Jag hugger alltid körvägen först och fäller sen allt bredvid mot körvägen för att få så mycket ris som möjligt i vägen. Kör dock med traktor, en atv gör ju inte så mycket påverkan som traktorn och kan väl få problem med för mycket ris i vägen.

Quote Alias:
Om man fäller träden i mellanzonerna mot vägen så är det bra att vägträden fälls bakåt mot det gallrade området och sedan lämnas kvistade och apteringsmärkta men okapade så att de kan nyttjas som arbetsbänk

Låter ju smart men blir det inte svårt att skota ut virket under tiden, jag brukar vilja skota allt eftersom vid dåligt väder, för att få omväxling i arbetet och att man vill packa riset så att det är lättare att förflytta sig. Måste erkänna att jag är dålig på det där med arbetsställningen, går som en fällkniv :oops: . Kör ibland med gallringsrulle i körvägarna men inne i beståndet är det för mycket förflyttning av rullen tycker jag

Quote Vardon:
Tänk på eventuell snö, då vill man välla i vägen där det är upptrampat :)

Vad är välla?

jannee skrev:Snitsla och HUGG stickvägarna först, försök göra dem raka och undvik surhål /stora stenar. Avverka sedan så att du får timret/massaveden så närma stickvägen som möjligt.
Desto mer ris som hamnar på vägen desto bättre, kanske inte för en ATV (ingen erfarenhet) men en för en traktor.


Exakt så gör jag med :smile:


Jag hugger inte hela vägen först utan brukar ligga lite före med vägen jämfört med sidoområdena, så för min del är det inget problem med försvårad skotning under avverkningstiden. Sen brukar jag bara behålla vägträden som arbetsbänkar fram till att man har kommit förbi den sträckan av stickvägen med gallringen av sidoområdena.

MVH
Alias


Ok tack för svar, ska nog göra ett test som du gör och se om ryggens välbefinnande uppväger de fördelar jag upplever med "mitt" sätt

Avatar Fallback

Re: Planera arbetet vid manuell gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345218 Ingen som kör med omlottskär? Rikta mot närmaste gran, sedan bryt av-låt toppen fastna i granen-och gå iväg med roten? I ett svep alltså. Så bör det vara enlkare att få träden upp från marken, och att samla bitarna.

Avatar Fallback

Re: Planera arbetet vid manuell gallring

skogh  
#345225 Jag har ingen erfarenhet av gallring själv MEN jag vet att jag inte skulle göra som de gjort på det skiftet jag köpte. Allt gallringsvirke från andra gallringen lät de ligga kvar på samma plats som det trillade, ingen tanke på att ta tillvara på det...
så kontentan är att de fällt träd på träd på träd som ett plockepinn. jag har ett helvete att ta mig fram för egen maskin. Det finns inte en tanke på att kunna köra in med atv och vagn dels pga plocke pinn och stenigt o jävligt.

Avatar Fallback

Re: Planera arbetet vid manuell gallring

Sigge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345228 Tack för alla svar! jag visste ju att ni satt inne med en massa kunskap! Jag tänker nog som Uvskogen skrev att ris + Atv = inget bra. Däremot så har jag både driven vagn+ förlängningsvajer till vinschen +hydraulkran , så är det brosslat i lagom stora mängder går det snabbt att lasta vagnen. Givetvis har jag lite surmarker, så jag tänker göra som ni säger och snitsla väg innan. Att fälla vägträden inåt och ha som arbetsbänk, verkar ju smart =skall testas. Hur ofta brukar ni stanna upp och kolla med relaskopet, så att ni ligger rätt till i uttaget ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Planera arbetet vid manuell gallring

Mowi850  
#345229 Jag använder mig inte av relaskop jag gallrar så det ser bra ut. Jag tror inte riktigt på att gå efter relaskop. Sen skulle det vara roligt att se hur det blir när du kör med atv och griplastarvagn, kör själv med traktor och griplastarvagn.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).