Grävmaskiner

Har blivit med grävmaskin!

56 inlägg 60176 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Har blivit med grävmaskin!

Oden  
#344648 Hej!

Vart till slut en grävmaskin. En Case 688 ca 14 ton årsmodell ca 88 :mrgreen: .

Planeringsskopa tandskopa o kabelskopa. Sedan sitter det en rotor på Stickan. OBS inte rotortilt!
Stållarver som behöver ses över då plattorna satt lösa. Förhoppningsvis räcker det att dra åt bultarna? :roll:

Nu till mina funderingar vad den kan användas till i skogen. Förutom att bryta nya vägar o flytta på sten o stubbe. Kommer ha stor nytta av grävaren runt gårdsbilden då mkt finns kvar o fixa trots att jag haft min lilla grävare på besök under 10 veckors tid!

Har funderingar på om man skulle kunna nyttja grävaren vid gallring? Eller blir den för stor o klumpig? Bredden är runt 2.6 m. Sedan finns ju problematiken/risken att man kör sönder rötter....

Fundering på energiklipp stegmatare. Vet att det finns fler trådar om dessa men vore kul med input med tanke om att detta är en tyngre maskin!
Eller andra användnings områden förutom de självklara som grävning. Tex markberedning vedtillverkning osv.....Fyll gärna på!

Tacksam för svar o tankar...

Mvh Oden



   TS
Användarvisningsbild

Re: Har blivit med grävmaskin!

machonisti  
#344649 Grattis!
Gillar Poclain så nu är vi nästan släkt :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Har blivit med grävmaskin!

machonisti  
#344652 Så till dina frågor: Tror inte jättehårt på grävare i skogsbruk förutom diken och breda linjer. Du kommer märka att nackdelen med den runtomgående är utrymmeskravet.

Användarvisningsbild

Re: Har blivit med grävmaskin!

Erre  
#344654 Gratulerar!!
Svärfar har en Hitachi ex 135 a. Väger in på knappa 14 ton.
Jag är grymt sugen på en gripsåg. Till stormfällda brötar. Skulle skona skördaren att gå in med grävaren och kapa loss å dra ut dom i en fin linje. Sen kan skördaren ta dom. Alternativet arbete upp dom manuellt. En grävare i den storleken tål lite.

Användarvisningsbild

Re: Har blivit med grävmaskin!

machonisti  
#344656 I gallringar är användningsmöjligheten med tex energiklipp begränsad men längs vägar eller åkerkanter så Tjohojsan!!

Åsså Oden bild bild bild

Avatar Fallback

Re: Har blivit med grävmaskin!

Oden  
#344677 Faktum är att på bommen står det både Poclain o Case så........

Skall försöka lära mig o skicka bilder :grin: !

Mvh Oden

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har blivit med grävmaskin!

machonisti  
#344682 Case köpte upp franska Poclain.

Användarvisningsbild

Re: Har blivit med grävmaskin!

Lindqvist  
#345004 Jaha machonisti du har fått en släkting men du är ju nog stark på Pocline :surp:

Användarvisningsbild

Re: Har blivit med grävmaskin!

machonisti  
#345109 Mina maskiner är gamla reliker jämfört med Odens men visst brukar det hänga med en hel del originella och traditionella märkeslösningar på allehanda maskiner.

Användarvisningsbild

Re: Har blivit med grävmaskin!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345164 Klart man ska ha grävmaskin, grattis

Användarvisningsbild

Re: Har blivit med grävmaskin!

Kse  
#345183 Ja man får gratulera.
Åså bild bild bild! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Har blivit med grävmaskin!

BjörkenPer  
#345199 ("host host") Bild! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Har blivit med grävmaskin!

stegmaster  
#345209 Kan bara hålla med Slurfi, klart man ska ha grävmaskin. Grattis. :-BD
En bekant har haft en 588 i flera år, som han var bra nöjd med (var en 98 mod vil jag minnas).
Dock er firmaet lagt ner, och maskinen er solgt. :cry:
Jag har laddad upp flera filmer med denna i fokus på youtube.

Som denna t.eks (finns flere):

Avatar Fallback

Re: Har blivit med grävmaskin!

Oden  
#346293 Hej!

Fick upp maskinen i måndags :grin: !

Invigde den med att gräva upp några björkstubbar som jag samma dag hade berövat sina stammar!
2-3 tag sedan var det bara att lyfta :YMPEACE: :YMPEACE: stubbarna plus omgivande matr lite skillnad mot min 1.8 tonnare :mrgreen: .

Byggde lite skogsväg där stubbarna vart brutna. Var tyvärr tvungen att fara "hem" IOM jobb! Så hann inte med mkt mera.....

Förstår problematiken vad det gäller gallring med maskinen..... Trångt värre blir det.!
Funderar på alternativet med vedklyvning? Synd bara att aggregatet är så dyra :geek: .

Har massor med bilder men vet inte hur man gör för att sprida dem :???:

Mvh Oden

   TS
Avatar Fallback

Re: Har blivit med grävmaskin!

Tosca  
#347165 Tryck på knappen "+ SVARA",
under textfältet finns "Ladda upp bilder", följ bara instruktionerna där så ska det gå bra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).