Vedmaskiner, flishuggar

Snabbaste vedmaskinen?

147 inlägg 74685 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Snabbaste vedmaskinen?

TheJo  
#344840 Riktigt intressant lösning faktiskt.
Man har ju sett många klipp på YT med denna typen av maskin.
Inte lagt så mycket tanke på att det faktiskt funkar att använda.

Men efter den här tråden så blev det lite mer intressant.
Ser ju helt klart en möjlighet att använda något liknande.
Perfekt att slänga in en hel säck i pannan :)

Trejon
Avatar Fallback

Re: Snabbaste vedmaskinen?

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#344847 Om du dubblar mängden skär men hålla alla andra parametrar desamma så dubblar du effektbehovet eftersom uträttat arbete dubbleras på en given tid.
Alltså om du har två skär istället för ett per varv så kommer dina bitar bli hälften så långa men det kommer ta lika lång tid att skära din 3 meters bit förutsatt att matningen inte påverkas av att man dubblerar antalet skär.

Avatar Fallback

Re: Snabbaste vedmaskinen?

Hema  
#344852
Anders_S skrev:Om du dubblar mängden skär men hålla alla andra parametrar desamma så dubblar du effektbehovet eftersom uträttat arbete dubbleras på en given tid.
Alltså om du har två skär istället för ett per varv så kommer dina bitar bli hälften så långa men det kommer ta lika lång tid att skära din 3 meters bit förutsatt att matningen inte påverkas av att man dubblerar antalet skär.

Jag håller inte med dig riktigt. För om kraften till stumpklippen inte behöver "standbytiden" för att återfå rätt arbetsvarv, så ökar inte kraftbehovet för att du ökar antalet skär.

Sedan så måste man nog ha minst 3st skär för att få någon form av automatisk inmatning. Annars kan man ju ha en inmatare före och då funkar det med färre än tre skär.

Hur lång tid det tar att klippa upp trädet, beror väl på med vilken hastighet klippskären roterar, alternativt (om man har mindre än tre skär) beroende på vilken hastighet du har på inmatningen?

Avatar Fallback

Re: Snabbaste vedmaskinen?

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#344867 Maskinerna på tuben har bara två skär och det är dom som står för matningen.

Hur lång tid det tar att skära upp trädet beror på varvtalet ja men i mitt exempel så är varvtalet konstant oavsett antal knivar.
Rörelseenergin i trädet gör att man nog inte behöver mer än två skär såvida inte varvtalet är väldigt lågt förstås.

Avatar Fallback

Re: Snabbaste vedmaskinen?

Hema  
#344902 Jag har kollat filmen fram och tillbaka, jag kanske ser fel, men runt (1:40 min) tycker jag det ser ut som att det skulle vara 3st per vals.

Användarvisningsbild

Re: Snabbaste vedmaskinen?

Fredrik Reuter  
#344906 Hej,
Ja, jag tror också på tre knivar.
Här är en video som visar uppbyggnad på troligtvis ett hemmabygge.
Inte så svårt egentligen!


   TS
Avatar Fallback

Re: Snabbaste vedmaskinen?

Hema  
#344907 Här är en annan (nästan lika värdelöst filmad, filmskaparen borde få veta hut! 😡 )

Ibörjan ser man att det är tre blad.

Här är en annan liknande maskin där det framgår tydligare:

Avatar Fallback

Re: Snabbaste vedmaskinen?

Hema  
#344908 Oj där var du snabb Fredrik :)

Avatar Fallback

Re: Snabbaste vedmaskinen?

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#344967 Ser ut som dom flesta har tre knivar.
Om man vill ha längre bitar så skulle man också kunna byta ut ett eller två par knivar mot några knivar som är kortare så att dom bara matar fram biten och inte klipper av den.

Men som sagt inte en enda på tuben som jag kunnat hitta så kan ta över typ 10cm. Borde dock gå att komma upp i 15cm.

Avatar Fallback

Re: Snabbaste vedmaskinen?

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#344968 Ser inte alls livsfarligt ut :S


Avatar Fallback

Re: Snabbaste vedmaskinen?

TheJo  
#344973 Lite bättre med täckplåtar:



http://specagro.pl/pl/rozdrabniacz-do-g ... i-100.html

Avatar Fallback

Re: Snabbaste vedmaskinen?

Edner  
#345003
Anders_S skrev:Ser ut som dom flesta har tre knivar.
Om man vill ha längre bitar så skulle man också kunna byta ut ett eller två par knivar mot några knivar som är kortare så att dom bara matar fram biten och inte klipper av den.

Men som sagt inte en enda på tuben som jag kunnat hitta så kan ta över typ 10cm. Borde dock gå att komma upp i 15cm.


Det du skrev gav mig en idé.
Man kanske skulle kunna ha två klippskär och två klyvkilar per hjul.
Varannan matning skulle då ske med klippskär och varannan matning med klyvkil.
Men då är det noga att stocken kommer centrerat in igenom maskinen.
Hur skulle man kunna styra upp det?

Användarvisningsbild

Re: Snabbaste vedmaskinen?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345038 Vad är det för mening med att ha en snabb vedmaskin när veden ändå hamnar på backen :shock:

Avatar Fallback

Re: Snabbaste vedmaskinen?

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345043
Edner skrev:
Anders_S skrev:Ser ut som dom flesta har tre knivar.
Om man vill ha längre bitar så skulle man också kunna byta ut ett eller två par knivar mot några knivar som är kortare så att dom bara matar fram biten och inte klipper av den.

Men som sagt inte en enda på tuben som jag kunnat hitta så kan ta över typ 10cm. Borde dock gå att komma upp i 15cm.


Det du skrev gav mig en idé.
Man kanske skulle kunna ha två klippskär och två klyvkilar per hjul.
Varannan matning skulle då ske med klippskär och varannan matning med klyvkil.
Men då är det noga att stocken kommer centrerat in igenom maskinen.
Hur skulle man kunna styra upp det?


Du kan ju ha flera skär för klyvningen. Man skulle kunna klyva så att biten spricker men fortfarande sitter ihop.

Avatar Fallback

Re: Snabbaste vedmaskinen?

ord bind  
#345046
th skrev:Vad är det för mening med att ha en snabb vedmaskin när veden ändå hamnar på backen :shock:

transportör bör lösa ditt problem. :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).