Bioenergi

BIODIESEL UR TRÄVIRKE

110 inlägg 49276 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33656
KVIST skrev:Tänkte bara bidra med lite utav mina erfarenheter angående disel förbrukning, som spannmålsodlare.

För min del som får ca 7 ton vete/ha går det åt ca 50l disel/ha. Från plöjning tills det är tröskat och transporterat. Det bilr ca 140kg vete/1l disel.
Och om man räknar lastbils transporter 35 ton. 10 mil * 5 liter milen= 50 liter
35000kg/50=700kg/1l DISEL. Det blir inte mycket disel för att transportera 1 kg vete. Med reservation för fel uträkningar :lol:

Var för övrigt i Norge förra veckan o körde lastbil och deras sk "BIODISEL"
gör de av fiskrens/fisk lever olja om jag fattade det hela rätt.


50liter låter ju kanon det :wink: , ..pratade nyss i luren med en livs levande människa (i södra delarna av landet) som har en TRÖSKA som drar 40liter/timme + att spannmålstorken tog lika mycket ? .. måste vara många av de större spannmåls bönderna som är avundsjuka nu ....jag har ingen aning , men det ser dystert ut för skördarna av vete , och med detta ökar kanske importen , och sakta men säkert därmed transporterna ? ... så deeh är nog bara att "gilla läget" för alla miljöfanatiker :lol: , och som jag sa så sjunker oljepriserna :wink:

Avatar Fallback
Forsgren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33669 40l/timme, vad har det med saken att göra? Det är väl liter/ton som räknas..
Och vår tork eldas med flis så den drar noll liter i timmen..
Å sen att det blir dålig kvalité på vetet nu i vätan måste ju göra att det finns ännu mer billigt vete att göra etanol av då det inte duger till brödsäd som det kanske var tänkt innan. Man kan vända på saker hur man vill, om man vill..

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33782 hej på er igen :wink: , om det nu är så att man kan producera 1 liter ETANOL / 5 sek liter , .. varför gör ingen det då? , det finns ju pålästa personer här om förbrukning , o.s.v ... det är ju likadant med att producera sk . biodiesel ... herregud vad ni skulle tjäna pengar? .. så enligt mig är det bara att skrida till verket , hade jag era kunskaper så hade jag inte tvekat en sekund ,... men det är det som är skillnaden... "man måste ha pengar för att kunna tjäna pengar"...och jag är lika tjurig som tidigare .. dettta är ett "dött lopp" ... det händer saker närmsta tiden MED SUBVENTIONER /BIDRAG , och sedan DÖR allt ut när bidragen är SLUT .. nästa steg blir VÄTGAS ..
men som sagt är det nog bara att tanka och köra vanliga fossila dieseln , som 99,9% av förbrukarna gör dagligen :lol: .. det är ju nästan fånigt när man tänker efter!! , man står i kö vid pumpen och ser en kollega som tankar för 8000 sek i ett svep. och samma bil tankar likadant nästa dygn, DET ÄR DÅ MAN VET VART SKATTEN TAR VÄGEN :lol: ..för tittar du på en dieselfaktura så kostar inte DIESELN mer än ett par -tre kronor , resten är skatter och avgifter , som finansierar dessa konstgjorda projekt , som får 100 -tals miljoner i bidrag, och det gäller även JORDBRUKET :lol: hela det svenska jordbruket är uppbyggt på bidrag :wink:

och nu blir det väl en massa miljoner i bidrag till "bristande/ dålig skörd" ? eller , jag ger mig f-n på att det finns dom som läser detta som redan fyllt i blanketterna :lol: ..

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33790
"spindeln" skrev:hej på er igen :wink: , om det nu är så att man kan producera 1 liter ETANOL / 5 sek liter , .. varför gör ingen det då?


Det gör man.

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=4 ... Agroetanol

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33812 javisst gör man det :lol: , men INTE UTAN subventioner /bidrag :wink:

Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33813 Skulle vara intressant om du berättade lite mer om vilka bidrag dom får?
Hur fördelar detta sig?

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33854
Forsgren skrev:40l/timme, vad har det med saken att göra? Det är väl liter/ton som räknas..
Och vår tork eldas med flis så den drar noll liter i timmen..
Å sen att det blir dålig kvalité på vetet nu i vätan måste ju göra att det finns ännu mer billigt vete att göra etanol av då det inte duger till brödsäd som det kanske var tänkt innan. Man kan vända på saker hur man vill, om man vill..
,

det var ju trevligt att veta att du hugger allt med YXA , och t.o.m producerar flisen helt manuellt d.v.s med YXA eller dylikt redskap :wink: först då blir det NOLL liter /timmen :lol: :lol: och virket / råvaran till flisen du torkar vetet med ramlar väl ned från himlen precis på din gård så du kan jobba med yxan ???

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33858
Defender skrev:Skulle vara intressant om du berättade lite mer om vilka bidrag dom får?
Hur fördelar detta sig?


visst finns det bidrag och subventioner :lol: .. och det är ju av böndernas vete det görs ETANOL :!: se bif , länk som ex, ..hehe! man kan nästan söka bidrag till vad som helst :?: .. och bidragen till råvara är bara en bråkdel :wink: , nu har jag fått nog av alla "fantaster i sk. gratis drivmedel" , så detta var mitt sista inlägg :lol: , och som sagt varför startas inte PRIVATA anläggningar upp? om man nu kan producera det så billigt / nästan gratis?, (får du din skog avverkad / gallrad billigt ? med dagens krav på aptering o.s.v och helt utan trp. avdrag? ) isåfall tipsa mig :wink:

http://www.m.lst.se/m/Blanketter/Lantbr ... dsprogram/

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33863 Spindeln, du kanske skulle släppa taget om ratten, stiga ur hytten och se dig om i världen? Det startas privata anläggningar över allt för etanolprodukton, så det du kallar fantasier är faktiskt verkligheten. Ute i vår värld....

Avatar Fallback
Forsgren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33874 Nej det är ju klart att det går åt diesel till att få fram flisen, men poängen är ju att man får ut mer energi genom att använda dieseln till att få fram flis istället för att elda den direkt.

Och det är väl ingen som sagt att det skulle vara gratis med biobränslen. Men det är ett alternativ till diesel och bensin som garanterat bara kommer att bli dyrare och dyrare i framtiden.. För att till sist inte finnas att få tag på alls, för det finns inte obegränsat med olja att pumpa upp..

Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33889 Här är Härjedalens bidrag till bioenergi

http://www.energimyndigheten.se/Global/ ... Sweden.pdf

läs och begrunda och kommentrera.

Om detta fungerar så blir det bra för oss i Norrlands avfolkade inland. Investering på 2 miljarder och 400 nya jobb. För att inte tala om konkurrensen om skogsråvaran.

De provkörde delar av pilotfabriken förra veckan.

Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34064 Hallå?
Inga kommentarer till mitt inlägg ovan?

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34500 He he vi är väl lite trögstartade efter semestern allihop 8)
Jag tror att debatten kommer att bli ganska kraftig allteftersom,ett problem blir bristen på virke och det andra stora problemet blir att var ska staten ta in dom "förlorade"skatteinkomster som idag väl är cirkus 80% när man tankar fossila bränslen.Här i Finland så har staten lovat att biobränslen inte ska beskattas men jag undrar jag.Läste att tyskarna införde en "miljöskatt"(ett ord som vi inte har hört sista gången)på 15 cent litern (ca 1,40kr)för att biodieseln inte skulle bli billigare än den konventionella :shock:

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34506 I juni var skatteandelen av bensin 56%, av diesel 50% och av E85 ca 30%.

Gäller Sverige, konsumentpriser.

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34739 bifogar denna länk som "grav-öl" :wink: (kunde inte låta bli )

http://www.st.nu/nyheter/arbete.php?act ... &id=757970

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).