Sågverk (mindre)

Tips på hantering av övergrovt timmer..?

30 inlägg 19314 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tips på hantering av övergrovt timmer..?

Enstaberga  
#344208 Begagnat Eldrivet hydraulaggregat inköpt.. Hur jag ska baxa in lilla huggarvagnen utan traktorn återstår att se. Kanske spänner vagn efter frun...(Hon är inte heller med nu och påpekar mina inlägg)..

Om hon mot förmodan får se vad jag skriver, o har skrivit tidigare, läs älglusfrågan, så tackar jag för den här tiden, det har varit trevligt! Men jag kommer få svårt att skriva mer med brutna armar..

   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Tips på hantering av övergrovt timmer..?

axwell  
#344210 [quote="Enstaberga" Men jag kommer få svårt att skriva mer med brutna armar..[/quote]

Nu tar du väl i, troligen knäcker hon bara fingrarna och dom självläker inom nån månad. :mrgreen: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Tips på hantering av övergrovt timmer..?

Jim_the_one  
#344378 En rundsling är bra å ha, om man inte använder vajer tricket. Använda grip så nära sågbalken är som att be om skador på denne.

Avatar Fallback

Re: Tips på hantering av övergrovt timmer..?

Enstaberga  
#344938
1444040489_stock_057.jpg


Grip=stål..Logosol=aluminium.. idiot som styr (undertecknad) dvs. ingen huggarvagn i närheten av sågverket. Däremot så hittade jag en hygglig motorlyft i garaget, släpar jag ut den så går det ju förhoppningsvis rätt lätt att använda en rundsling att vrida stockarna med. Ska prova i alla fall. Kanske blir sågat till jul ändå..

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på hantering av övergrovt timmer..?

Valfridsson  
#344962 Funkar det inte att använda ett vändband och en massavedsbit till att vända stockarna då!?

Avatar Fallback

Re: Tips på hantering av övergrovt timmer..?

superdave  
#344977 Ordentliga stockar. Vilken ledd vill du vända den på? Lätt att bli missförstådd, jag borde inte ens ge mig in i det här... Vända som i snurra den som ett hjul eller vända den 180 grader som i sågsnitt mot sågen innan vändning och vända befintligt snitt utåt för att kunna genomsåga med ett andra snitt? Hopplöst, jag fattar inte riktigt själv vad jag frågar efter...

Avatar Fallback

Re: Tips på hantering av övergrovt timmer..?

Enstaberga  
#345074 Snurra som ett hjul för att få till kantningen på en gång. Behöver plank och brädor utan vankant. Jag ska prova med rundsling och billyft i helgen så får vi se. Annars blir det genomsågning tills stocken blir så lätt att den vänder sig själv..

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på hantering av övergrovt timmer..?

axwell  
#345088 Om jag inte orkar lyfta stocken i ena änden så är den för tung. :|
Hämtar då Logosols fällriktare, använder bara grunddelen, knackar in piken ca. "klockan 12 i förhållande till hur den skall hamna, vevar på vinschen och stocken höjs och roterar .
Nu vill ju inte stocken ligga kvar så, därför lägger jag ned den i en " vagga" (en plåt med uppvikta kanter).
Kollar sen med vattenpass på den tidigare sågade ytan om den är lodrät, annars får proceduren finjusteras. 🧠 :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Tips på hantering av övergrovt timmer..?

Enstaberga  
#346360 Tack för alla tips! Sågningen/vändningarna har gått utmärkt, rundsling och fällriktare samt logosols vändhake med två skaft har använts med strålande resultat. Dock blev det en malör som jag inte stött på tidigare.. Sågen började gå väldigt tungt mitt i en stock, jag trodde i min okunnighet att kedjan blivit snabbt slö men när snittet var klart såg jag vad som hejdat framfarten.. Drivhjulet/styrhjulet under elsågen har glidit ner av okänd anledning och hyvlat av en hel längd av linjalen.. Det verkar inte som om det är någon fara dock då hjullagren som styr sågningen går utanför skadan men så tråkigt det ser ut.. Har någon annan råkat ut för motsvarande?

Enstaberga

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på hantering av övergrovt timmer..?

Blondin 750  
#346430 Drivhjul? Vad har du för såg? Min E5000 har endast glidlister i plast som kommer i kontakt med linjalen, matning med E37 Friction feeder via snöre.

Avatar Fallback

Re: Tips på hantering av övergrovt timmer..?

Enstaberga  
#346501 Ursäktar att jag är otydlig. Jag har också en E5000 motor. Manuell sågmatning. Med drivhjul menar jag svärdets/elmotorns drift som sitter under hela motorn och svärdsfäste. Där är en rem som sitter med spårade hjul. Ett av dessa hjul, det mindre, har glidit ner från sin axel och hyvlat av en god bit av aluminiumlinjalen på ett icke vackert och behagfullt sätt. Förmodligen har den tidigare ägare till sågmotorn bytt rem vid något tillfälle men inte sett till att dra åt insexskruven tillräckligt... Mitt fel givetvis då jag borde utgått från att inget var rätt åtgärdat innan mitt köp av sågverket.. Hursom, det verkar inte som att linjalen har tagit mycken skada utan att det endast är mellanrummet mellan glidhjulen/glidlisten som blivit påverkat.. Det är mycket att hålla reda på när man är nybörjare med sågverk.. i värsta fall får jag väl byta linjalen om det visar sig vara sned påverkan på såg resultatet.. Finns sådan reservdel i bättre begagnat skick eller är det lika gott och handla nytt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på hantering av övergrovt timmer..?

Blondin 750  
#346517 Det fanns en komplett m5-bänk, utan såg, på Blocket för någon månad sedan för 5000:-. Helt ok meterpris för skarvbitar...

Avatar Fallback

Re: Tips på hantering av övergrovt timmer..?

RolfH  
#373051 Hur ser den ut?

Avatar Fallback

Re: Tips på hantering av övergrovt timmer..?

Enstaberga  
#373159 "Hur ser den ut?": Som mig.. ful med andra ord... men ytskiktets skada verkar sakna betydelse för sågresultatet. Skruven nu åtdragen och sågen fungerar utan anmärkning. Kan ta ett kort på linjalen vid tillfälle om någon är intresserad. Ska strax såga övergrova aspar till min kommande bastu. Ska bli intressant. Har hört att asp drar i sig en del grus i veden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på hantering av övergrovt timmer..?

Blivande snickare  
#373165 Asp kastar sig ofta väldigt mycket under sågning åxå. Kan åxå ligga plant å se perfekt ut bara för att med en smäll spricka när du kommer till änden av stocken..
Lurigt träd :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).