Skotare

Börja köra skotare

3 inlägg 3953 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Börja köra skotare

Måns  
#344225 Hej
Jag funderar på att börja köra skotare, men har ingen erfarenhet sedan tidigare.
Har en kompis vars bror har skördare och skotare som skulle låta mig pröva vad jag går för.
Är det möjligt att lära sig snabbt
Jag har en liten grävmaskin privat, det kanske hjälper mig lite.
Funderar också på att köpa större grävmaskin med traktor och lastväxlare, är detta en bra kombination ?
Tacksam för alla svar och tips man kan få.
Jag har firma idag i en helt annan bransch som är på väg utför så det känns som det är dags att byta yrke. Skulle väl kunna skrapa fram en halv mille till startkapital tror jag
Med vänlig hälsning,
Måns



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Börja köra skotare

Fredrik Reuter  
#344926 Hej,
Har du möjlighet att lära dig köra skotare så är det aldrig fel, man lär sig mycket om man får chansen.

Annars låter det lite som du inte riktigt vet vad du skulle vilja satsa på riktigt nu, stämmer det?
Generellt, utifrån din text, så har du troligtvis enklast att snabbt bli lönsam om du skaffar dig en större grävare och traktor med växlarflak, då har du ju möjlighet att ta både små och större jobb i och med att du har både liten och större grävare.

En annan lösning skulle kunna vara att du kontaktar någon av skogsbolagen i din närhet och hör dig för ang jobb med att rätta körskador med grävmaskin. Skulle du få sådana jobb så kommer du automatiskt in i skogsbranschen och kan bilda dig en uppfattning om vad du vill satsa på framöver.

Jag hoppas det går bra för dig hur du än väljer att göra, och lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Börja köra skotare

Måns  
#344928 Hej
Tackar för infon
Nä man är ju lite velig, känns som ett stort steg att ta.
Men som jag förstått så är det lite svårt att få jobb till skotare hela året, stämmer det?
Då tänkte jag att man kunde köra grävare resten.
Känner en kille på VIDA som upphandlar, ska nog ta o ringa honom ang körskador och skogsvägar:)

Mvh
Måns

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).