Servicebyggnader

Träd nära grävd brunn.

20 inlägg 21222 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Träd nära grävd brunn.

hlb  
#344645 Har en grävd brunn från 1950 som alltid gett fint och rikligt med vatten. Har fått lite bismak senaste månaderna. Tömde idag med dräneringspump och fann några små rötter i botten (7 m djup). Kapade två hasselbuskar och en sälg som stod ca 3 m från brunnen. Hur långt från brunnen får man ha träd? Blev förvånad att rötterna går så djupt.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Träd nära grävd brunn.

Göt  
#344657 Vad jag har förstått är det Pil som sträcker sina rötter längst kan vara riktiga problem med pil rötter i avloppsledningar

Användarvisningsbild

Re: Träd nära grävd brunn.

machonisti  
#344658 7 m är djupt! Var du verkligen så djupt?

Avatar Fallback

Re: Träd nära grävd brunn.

bgl  
#344660 Var du nere i den tömda brunnen? Hur som helst, gå aldrig ner i en djup 70 år gammal grävd brunn som tömts!
Vattnets tryck mot brunnsväggen försvinner vid urpumpningen vilket medför ökad risk för ras.

Användarvisningsbild

Re: Träd nära grävd brunn.

hlb  
#344665 Nä jag går inte ner när den är utan vatten av just skälet du anger. Jo jag mätte faktiskt djupet med utloppsslangen till pumpen. Det var precis dräneringspumpen orkade så jag hjälpte till med längre slang och fick sughävert till en lägre punkt. Brunnen ligger som den skall på en liten knöl i terrängen och är uttagen med slagruta i två ihopgående vattenådror.

   TS
Avatar Fallback

Re: Träd nära grävd brunn.

bgl  
#344673 Tack för visat gott omdöme! Jag blev nästan lite kallsvettig när jag läste ditt inledande inlägg.

Avatar Fallback

Re: Träd nära grävd brunn.

haggloader  
#344760 Jag har också en handgrävd brunn som är djup och med staplade stenar som väggar. Jag tömde brunnen med en dränkbar grindexpump, det gick fort att göra.
Det är slam i botten finns det någon speciell skopa att ta upp det med vattnet kvar?

Avatar Fallback

Re: Träd nära grävd brunn.

bgl  
#344773 En sk 'kloakskopa' (sök på nätet) går bra att ta upp bottensatsen med. Den är dyr!. Skaftet är oftast för kort, men med 2 rep och 2 gubbar som tänker och samarbetar går skopan att 'fjärrmanöverera'!

Användarvisningsbild

Re: Träd nära grävd brunn.

JensSkoog  
#344782
hlb skrev:Har en grävd brunn från 1950 som alltid gett fint och rikligt med vatten. Har fått lite bismak senaste månaderna. Tömde idag med dräneringspump och fann några små rötter i botten (7 m djup). Kapade två hasselbuskar och en sälg som stod ca 3 m från brunnen. Hur långt från brunnen får man ha träd? Blev förvånad att rötterna går så djupt.

Röter finner väg mycket djupt, isär när jorden har blivit kastat om som sker när man gör en brunn. Men efter vad jag erfart försämrar dom inte vatnet. Det är slammet på botten som är problemet. Där sammlar sig ruttnande plantmateriale, döda mask och annat, och ofta sker en anaerob (utan syra) ruttning, och då smakar vatnet illa.
En skopa kann få undan mycket, men om du har en stark pump som du kör på samma tid som du spolar med vatten så får du upp det mesta. Kann sänka den ner, så den skuvar vatnet upp. Hade en sådan brunn på gården hemma, och min far slängde lite kalk i den när kvaliteten sjönk på varmaste sommarstid. Vet inte vad kalken gjorden, men vattnet blev bättre efter ett par dagar :wink:

Avatar Fallback

Re: Träd nära grävd brunn.

Blivande snickare  
#344784 Kalken neutraliserade antagligen PH värdet i vattnet :)

Avatar Fallback

Re: Träd nära grävd brunn.

jannee  
#344785 Oberoende om man använder brunnen regelbundet eller inte är det inte fel att hälla i 10 kg kalk en gång om året. Gör själv detta årligen.
Brunnar som inte används regelbundet bör i vilket fall som helst tömmas innan användning och kalkas, stillastående vatten blir inte sällan surt, smakar illa och man mår inte bra.
Normalt sett behöver inga rötter gå så långt ned som 7 meter, eventuella rötter borde i stället stannat upp vid brunnens normala vattenyta.
Grävd brunn på 50 talet innebär att den består av ringar, ej stensatt eller?
INNAN du eventuellt går ned i den måste du förvissa dig om att det finns syre - släpp ned ett brinnande papper, slocknar det INNAN det nått vattenytan - GÅ EJ NED = inget syre.

Användarvisningsbild

Re: Träd nära grävd brunn.

hlb  
#344819 Tack för alla goda råd. Brunnen har cementringar,men jag har sett en likadan brunn som vi tömde och då sjönk plötsligt de två nedersta ringarna och lera och sand välde in från sidorna. Hade jag varit där nere då hade jag inte behövt varat frågvis idag. Spolningen testade jag igår. Ner med dräneringspumpen och när man börjar se botten, vänd utgående slang nedåt och spola från kanterna. Med djupet på brunnen blir det rätt bra kraft i vattenstrålen. Kvaliteten på vattnet är mycket bättre redan idag, men jag kommer att upprepa proceduren i morgon, sedan kan jag sälja flaskvatten igen. Är mest imponerad över att man grävde denna brunnen för hand med manuell dräneringspump med hinkar och folk på flera nivåer. Var själv 6 år och var väl tillsagd att hålla mig undan. Brunnen ger faktiskt 1000 liter per dygn om sommaren till betesdjuren och har aldrig sinat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Träd nära grävd brunn.

Hema  
#344828 Precis om snickaren sa, så kalkar man för att höja PH-värdet om brunnen är sur, har man redan en brunn med högt PH, som på Gotland, Öland bland annat, så är det direkt kontraproduktivt. Sedan kan det vara lite jobbigt att kunna spola rent sin brunn, när man precis har tömt den.. Moment 22 nästan. :)

Som när jag skiftar partikelfilter. Under tiden som jag gör rent filterhållaren har jag ingen tillgång till rinnande vatten. (då filtret sitter efter hydropressen). Denna lösning kommer jag växla om, när jag införskaffar mig en hydrofor ist. Varför skulle man vilja få in skräp i sitt tryckkärl? Alternativt ha en före och en efter, men har lite svårt att försvara den lösningen.

Avatar Fallback

Re: Träd nära grävd brunn.

haggloader  
#344894 Det känns bökigt att ånyo tömma brunnen med dränkbar pump, kan man hälla ner kalk när det är flera meter vatten i brunnen?

När ska man hälla ner kalk på våren?

Användarvisningsbild

Re: Träd nära grävd brunn.

JensSkoog  
#344911
haggloader skrev:Det känns bökigt att ånyo tömma brunnen med dränkbar pump, kan man hälla ner kalk när det är flera meter vatten i brunnen?

När ska man hälla ner kalk på våren?

Man kommer inte undan tömning och rengörning om man ska ha bra vatten, men hur ofta beror ju på hur stor brunnen är och om den är tät mot jord och föroreningar från marken omkring. Det ideela är att vatten bara sinar in genom botten, och då kommer man inte undan cementringar, om man inte har en brunnsmurarexpert från 100 år tilbaka :wink: . Dom använde sten och ett tätningsskickt i övre delen av lera och sand som höll bra i många år.
Farsan kalkade lite nu och då, tre, fyra gånger, genom sommaren, ett kilo eller så varje gång, om jag minns rett.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).