Föryngring

Toppskott

7 inlägg 3972 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Toppskott

Matspakullen  
#344759 Har inte varit aktiv här på länge nu - men jag har många gånger tänkt att det borde finnas en tråd för att jämföra tillväxt i olika delar av landet. Denna sommaren har ju varit gynnsam för skogen här i västergötland i alla fall. Därför gick jag ut med tumstocken i näven och förevigade ett toppskott på 84 cm, återstår bara att försöka få in bilden i burken och sedan ut på nätet igen... :???:
1443945733_20151004_083046.jpg

Eller den här tråden kanske ska ligga under "Virkesmätning" :grin:



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Toppskott

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#344770 Rejäl tillväxt, är det vanlig gran eller någon special?
Var på skogsexkursion i våras med föreningen skogen och det plantmaterialet de visade klarade 1m om året i längd. Pratade med en från skogforsk som jobbade med plantförädling och han hade kloner som klarade 125cm om året.

Användarvisningsbild

Re: Toppskott

JensSkoog  
#344779 Skulle varit intressant å se hur den där klarat sig om ett år. Sådana sprintarar ger ofta toppbrott här när det isat ner och senn kommer vind från havet.

Avatar Fallback

Re: Toppskott

Matspakullen  
#344781
busholle skrev:Rejäl tillväxt, är det vanlig gran eller någon special?
Var på skogsexkursion i våras med föreningen skogen och det plantmaterialet de visade klarade 1m om året i längd. Pratade med en från skogforsk som jobbade med plantförädling och han hade kloner som klarade 125cm om året.

Vanlig gran inte ens planterad! Alltså frösått från närstående skog, "kompisarna " runtom ligger strax under 80cm. Det som gjort att det växt såpass är nog mer vädret och läget i en lagom sluttning...

   TS
Avatar Fallback

Re: Toppskott

jannee  
#344786 Roligt med en sådan tillväxt dock inte alltid optimalt, fastnar det lite blötsnö är risken överhängande att toppen böjs och rättar man INTE till det innan nästa växtsäsongen blir det skit av den granen.
Hade själv för 4 till 5 år sedan liknande toppskott inom ett ganska fuktigt område, gladde mig stort, fick på vårkanten se att topparna var ordentligt nedböjda, de hängde som det kan göra på en gammal man. Gick dock och rätade upp dem, fick dem mer eller mindre raka och idag syns det inte alls att de varit totalt nedböjda.

Användarvisningsbild

Re: Toppskott

JensSkoog  
#348114 Undrar hur dom här blir. Självsådd och fem-sex meter höga.
1445895276_hgn_toppskudd_gran_26.10_(4).jpg
1445895260_hgn_toppskudd_gran_26.10_(2).jpg

Avatar Fallback

Re: Toppskott

Amatörhuggare 62  
#349630
1446747374_m_20151105_085247.jpg
1446747359_m_20151105_085610.jpg
En plantering man får vara nöjd med

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).