Den modell som skulle passa mig bäst av dessa två var tveklöst Renault Kango http://www.renault.se/bilar/elbilar/kan ... sioner.jsp som enligt uppgift bör räcka ca 10 mil/laddning. Dessa 10 mil bör nog räcka långt till vardags för de flesta. Bilen kändes helt ok att köra kortare sträckor med, t.ex. om man ska iväg och handla eller ska ut i skogen köra några pass med t.ex. motorsåg eller röjsåg.
Batteriet leasar man för ca 800 kr i månaden, givet att man inte kör mer än ca 1200 mil/år (100 mil i månaden). Leasingkostnaden för batteriet blir då ca 8 kr/mil. Nypris ca 200 000 kr ink moms, beroende på utförande (flera olika varianter fanns.
Hjo Energi har några elbils-Kangoo själva och de verkar nöjda med den modellen. För vinterkörningar rekommenderar de en dieselvärmare, för att få upp temperaturen i kupén. Annars tar det för mycket batterikraft.
Det jag skulle önska är en 4WD- variant och ca 10 cm högre markfrigång. Sedan vore det ju inte fel med 40-50 mils räckvidd för batteriet också, men då blir väl priset också ett helt annat...
Så vad tror ni, börjar det bli dags att satsa på en elbil i skogsbruket?
/Niklas