Ny Teknik och Elektronik

Trådlös El

25 inlägg 10442 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Trådlös El

Fredrik Reuter  
#344202 Framöver kanske man inte behöver ladda sin mobiltelefon. Det sköter mobilnätet (2G, 3G, 4G, 5G) och WiFi nätverket genom att telefonen tar vara på den energi som kommunikationens radiovågor sänder ut.

FreeVolt har nu tagit patent på en teknik som just ska göra detta.

Visst, det är inga stora kapaciteter vi talar om, men ändock en teknikutveckling som troligtvis kan komma att spara en hel del energi och även underlätta för oss människor.

FreeVolt skriver på sin sajt att många applikationer kan komma att använda trådlös el inom Internet Of Things. Gissar att det handlar om att små givare i hus och bilar etc, exempelvis "sova" när de inte behövs och väckas med samma RF-signal som driver dem.

Tekniken med att ta energi från radiosignaler har diskuterats i många år och kanske finns det andra företag eller organisationer inom samma gebit. Känner du till något mer så får du gärna skriva här, annars, vad är dina tankar om denna teknik?

Ex. Skulle man i framtiden kunna ha batterilösa hörselskyddskåpor med radio och vill man lyssna på radio så drivs högtalare och elektronik av samma signaler som sändningen?

Kan framtidens telebolag och broadcastmedia per automatik bli elbolag?

http://www.getfreevolt.com/



   TS
Användarvisningsbild

Re: Trådlös El

machonisti  
#344233 Mycket bra strategitänk!

Användarvisningsbild

Re: Trådlös El

hlb  
#344236 Maximalt tillåten effekttäthet av elektromagnetiska fält för yrkesverksamma är 10 w/m2, 10 MHZ till 300 GHZ enligt arbetsmiljöverket. För allmänheten gäller lägre värden. Solljus, som ju också är elektromagnetisk strålning, ligger en fin sommardag på 1000 W/m2. Om solen varit arbetsgivare hade den varit satt inom lås och bom sedan länge. Det borde vara betydligt lättare att lagra lite solljus i en kondensator eller enkelt batteri, då vi här ute på landet har väldigt dålig mobiltäckning och därmed bara en mikroskopisk del av den tillåtna effekttätheten.

Användarvisningsbild

Re: Trådlös El

traktorz  
#344240 Trådlös energiöverföring? Via magnefält eller via radiovågor?
Under andra världskriget blev män både sterila och blinda av mikrovågor. Medicinska risker har därför satt begränsningsvärden på exponering av radiostrålning i olika frekvensinervall.

Skrönor förtäljer att gammelmor boendes nära en tidigare mellanvågsändare kunde höra musik från vedspisens plattor. Minns själv från högskolan ett experiment där mikrovågsstrålning från en magnetron kunde tända lysrör.

Rundradio och TV-sändare har fortfarande i sammanhanget en mycket hög uteffekt. Som med all radiokommunikation, så är antennegenskaperna en mycket viktig parameter. Men att ladda batterier med, knappast realistiskt.

Laserljus, ljus från solen, torde däremot vara rimligare realiseringsvägar för trådlös el.

Avatar Fallback

Re: Trådlös El

jannee  
#344241 Bevare mig väl, räcker med dessa högspänningsledningar. Prova med ett lysrör under en större kraftledning - snacka sedan inte om strålning. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Trådlös El

Rolfnilsson400  
#344248 Det finns redan enheter som tar sin energi från radiosignaler, med du måste ha mycket låg förbrukning någon nA max
(n = nano Ampere nio nollor innan en etta)

Användarvisningsbild

Re: Trådlös El

hlb  
#344250 Radiovågor är en växelverkan av elektriskt och magnetiskt fält. Så även solljus men vid högre frekvens. Har personligen demonstrerat att tända lysrör i handen på fälten utanför Hörby. Kortvågssändaren hade 500 kW i uteffekt och dessutom en antennförstärkning på ca 100 ggr (20 dB) . Antennen var dock så stor till ytan och focus kom långt från antennen varför gränsvärdena kunde innehållas. Musik i spisar var inga skrönor runt Östra Sallerup när mellanvågen var igång. Tyvärr sänds det inte kort- och mellan-våg från Sverige längre.

Användarvisningsbild

Re: Trådlös El

Vardon  
#344274
jannee skrev:Bevare mig väl, räcker med dessa högspänningsledningar. Prova med ett lysrör under en större kraftledning - snacka sedan inte om strålning. :mrgreen:


Ska man vara lite petig är det elektriskt fält som ökar med ökad spänning, som tänder lysröret. Samma elfält har du även runt en vanlig lampsladd, uttag etc dock är fältet för lågt för orka tända några lysrör. Så är man rädd för att lysrören tänds under en kraftledning är det nog bättre att stänga av strömmen hemma, då du ofta exponeras längre tid. Alternativt skärmar av allt antingen.

Men energi är det i vågorna, dock tycker jag nog att något av följande lär ske:
1. Höja utffekten för att täcka effektuttaget - behöver inte vara poppis hos de som bor nära antennen.
2. Minska räckvidden eller sätta fler antenner
3. Övertyga mig och flera att Newton har fel.

Tror nog det är enklare som sagts med solceller. Det behöver ju inte vara soligt för att det ska fungera.

Avatar Fallback

Re: Trådlös El

jannee  
#344276 Finns t.o.m något som heter jordstrålning, detta var något våra förfäder hade noga koll på. De visste var de skulle bygga hus och var rummen skulle placeras - inte minst sovrummen + även var och hur sängarna skulle stå.
Denna kunskap har normalsvensken i dag inte en susning om, trots att vi ska vara så förståndiga och inte minst belästa.
Kan också berätta en annan grej. I lastbilen sov jag ALLTID dåligt när jag hade huvudkudden (huvudet) bakom förarsätet, lade jag mig åt andra hållet, inga sovproblem eller annat obehag TROTS att jag då fick ligga i något nedåtlut - bilen lutar ALLTID åt höger.
Kan möjlig orsak vara att startbatterierna också befann sig omedelbart under min huvudkudde när jag låg med huvudet bakom förarstolen?
Inbillar mig att magnetfälten runt elkablar och maskiner påverkar en mer än man anar.

Avatar Fallback

Re: Trådlös El

Rolfnilsson400  
#344279 Du har minimala spänningsfält med 24V likström samma med magnetfälten om du inte använder en massa ström, magnetfälten är proportionella mot strömmen. De största fälten är utan tvekan de som du får av mobiltelefonen. Tänk på att fälten avtar med kvadraten på avståndet, dubbelt avstånd ger en fjärdedel i fältstyrka

Avatar Fallback

Re: Trådlös El

jannee  
#344283 Forskare och forskning i all ära, men det är fortfarande mycket vi lever i total okunskap om.
Ex som egentligen INTE alls har med strålning - eller har det, är att jag med en slagruta kan följa en vattenåder som inte ligger djupare än 6 till 8 meter. Min morfar hade också samma kunskap, detta gjorde att vi tillsammans tog fram flera platser där det senare grävdes brunnar.
Enligt vetenskap är detta INTE ens möjligt.

Användarvisningsbild

Re: Trådlös El

Vardon  
#344300 Det finns onekligen mycket vi inte har kunskap och förklara och som även går förlorad. Sen tror skeptikern i mig att bondfångare fanns även förr och det börjar bli svårt att skilja på dem idag.

Sen var det inte meningen att vara näsvis dock finns det så många olika fält som brukar bakas in i begreppet strålning och metoderna för att minska dem kan vara olika. Tex elfältet som vi alltid har på grund av att apparater är spänningssatta. Magnetfältet som redan förklarats, till det naturliga magnetfältet (som jag tror jannee avsåg med jordstrålning) till radiovågor i olika frekvenser.

Men bor man under en elledning kan man gräva ner kablar i gräsmattan och få gratis ström (dock olagligt och ganska lätt att upptäcka) och jag skulle inte ställa skogskojan direkt under kraftledningen där stålröret från kaminen sticker upp.

Användarvisningsbild

Newton? Du menar väl Maxwell!

traktorz  
#344334
Vardon skrev:
Men energi är det i vågorna, dock tycker jag nog att något av följande lär ske:
1.
2.
3. Övertyga mig och flera att Newton har fel.

Tror nog det är enklare som sagts med solceller. Det behöver ju inte vara soligt för att det ska fungera.


Maxwells ekvationer:
http://www.radiofysik.se/museumd.aspx?eventid=61

Användarvisningsbild

Re: Trådlös El

Vardon  
#344338 Var väl newton som tyckte att man bara omvandlar energi från en form till en annan och tar man nånstans försvinner det någon annanstans. Så tänkte jag men det kanske inte är hela sanningen.

Det är därför jag reserverar mig mot tryckfel....

Användarvisningsbild

Re: Trådlös El

traktorz  
#344342 Aha, du kanske är inne på Termodynamikens lagar...
Kommer dock inte på vilka som tillskrivs äran.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).