Motorsåg och handhållet

Partner S55, sprängskiss eller hjälp:)

8 inlägg 13725 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Partner S55, sprängskiss eller hjälp:)

ankan_84  
#167317 Hejsan, har som sagt en Partner S55 som jag håller på att gå igenom. Kastskyddet är trasigt och skulle beöva ha en ny fjäder och även information hur man byter den, om det finns reservdelar kvar till denna gamla raritet.

Har även plockat loss svärdet och där satt det två större brickor, vid oljeutkastningen. En skall enligt min tanke sitta mellan motorn och svärdet, men var ska den andra sitta. Det ser ut som att de har suttit brevid varandra. Någon som vet?

Jag har även letat efter en spräniskiss/manual till S55:an men inte hittat någon. Om någon skulle veta vart det finns får ni gärna höra av er.

Tack på förhand.


Senast redigerad av ankan_84 ons 21 mar 2012, 07:42, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Partner S55, sprängskiss eller hjälp:)

totte  
#167319 Hmm skulle tro att Mange kan fixa sprängskiss åt dig när han dyker upp, har inte varit synlig idag.

Om du med brickor menar ett par plåtar med hål för båda svärdsbultarna och lite vinklade så skall en sitta innanför svärdet. I den skall det finnas en slits för oljekanalen till svärdet. Den andra plåten skall sitta på utsidan om svärdet mot kopplingskåpan. Får du tag i sprängskiss så ser du dom där. Kallas svärdsplåtar och har till uppgift att leda kedjan in mot drevet.

Avatar Fallback

Re: Partner S55, sprängskiss eller hjälp:)

ankan_84  
#167320
totte skrev:Hmm skulle tro att Mange kan fixa sprängskiss åt dig när han dyker upp, har inte varit synlig idag.

Om du med brickor menar ett par plåtar med hål för båda svärdsbultarna och lite vinklade så skall en sitta innanför svärdet. I den skall det finnas en slits för oljekanalen till svärdet. Den andra plåten skall sitta på utsidan om svärdet mot kopplingskåpan. Får du tag i sprängskiss så ser du dom där. Kallas svärdsplåtar och har till uppgift att leda kedjan in mot drevet.

Just det, exakt de plåtarna menar jag. Det skall alltså sitta en plåt på varje sida.

Är det värt att renovera upp en sådan gammal såg eller ska man kika på en helt ny?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner S55, sprängskiss eller hjälp:)

totte  
#167321 Beror på vad du skall ha den till. Skall du t ex såga ved på vedbacken så är den lämplig för det, stark och tålig. Skall du gå i skogen och gallra och hugga smått så är det klart inte en lämplig såg, lite tung och otymplig är den. Och jämfört med en modern såg så är det lite mer vibrationer i handtagen, så det är kansk inget man vill jobba många timmar i sträck med.

Användarvisningsbild

Re: Partner S55, sprängskiss eller hjälp:)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167333 Skicka ett pm med mail address så skickar jag sprängskiss till dig.

Användarvisningsbild

Re: Partner S55, sprängskiss eller hjälp:)

SCOTTY  
#344206 MANGE, JAG HAR JUST KÖPT EN PARTNER s55 SOM VERKAR VARA I PRIMA SKICK. DEN HAR INTE KOMMIT HEM TILL MIG ÄN, MEN JAG SÅG ETT AV DINA INLÄGG DÄR DU SA TILL NÅGON ATT DU KUNDE FÖRSE HONOM MED SPRÄNGSKISS PÅ DENNA MODELL. KAN DU SKICKA EN KOPIA TILL MIG?

Användarvisningsbild

Re: Partner S55, sprängskiss eller hjälp:)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Användarvisningsbild

Re: Partner S55, sprängskiss eller hjälp:)

SCOTTY  
#344367 Tacelitack!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).