Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Serva och reparera Linhai

9 inlägg 12483 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Serva och reparera Linhai

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34364 Hejsan

Vi köpte en Linhai för några år sedan. Den har aldrig funkat riktigt bra. Bl.a har vi fått byta växellådan på den redan efter 2 km. Nu till min fråga, den är väldigt svårstartad och suger ur batteriet när den står. Vi har ledsnat på att mecka själva och tänkte lämna bort den. Vet någon om vilka verkstäder som kan Linhai i närheten av Värnamo (mitt i småland).

Tacksam för svar.



   TS
Avatar Fallback
Yanmar 1502d  
#34369 Tjena Uffe!
Tråkigt att läsa om dina problem.
Det låter dyrt att anlita en verkstad. Känner du ingen som kan felsöka vad som tjuvdrar ström. Winsch? Lyse? Har den stått ute så vet jag av egen erfarenhet med kineser att de är ömtåliga mot vatten och det kan skapa problem med elen. Svårstartad? Första man tänker på är ju tändstiften. Jag är novis inom området men jag tror att om du kan hitta någon hobbymek så kommer du billigare undan. Det är ju trots allt inte några hi-tech maskiner utan mer som gamla volvosar.

Lycka till!

Avatar Fallback
Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34372 Tack för svaret Yanmar. Den har stått inne hela tiden och har väl knappt rullat 5 km totalt. (vi har en honda som vi kör med. Linhaien tänkte vi bara åka lite fram o tillbaka på.) När man försöker starta den så är den väldigt känslig på gase. Gasar man minsta lilla så surar den och man måste plocka ur stiftet. Vi hade väl tänkt försöka få igång den och sedan sälja den. Vi är ju supernöjda med hondan och det räcker faktiskt med en atv.

Så om nån har ett tips på verkstad som är duktiga på linhai i närheten så hör gärna av er.

//Uffe

   TS
Avatar Fallback
stopa4life  
#34378 ett tips skrota skiten :lol:

Användarvisningsbild
sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34419 Ett tips kan var att kontakta janne´s Mc han kanske kan kolla på din maskin :?: Jag kan skicka ett Pm med tele nr om du vill

Användarvisningsbild
halvproffs  
#34433 Det måste väl finnas någon garanti på Linhaien så att dom får åtgärda felen!?

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34618 Det är bara nya maskiner det är garanti på.

Avatar Fallback
JoRu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34666 Sitter det någon separat huvudströmbrytare monterad?
Tämdningslås är inte alltid att lita på. Du kan ju prova att lyfta av polerna och se om batteriet håller sig bättre. I sånt fall kan det ju vara idé att montera en
separat huvudbrytare.

Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34875 En strömtjuv som man ofta missar i bilar som drar ur batteriet är om dioderna i generator/laddningsregulator är trasiga, de suger verkligen i sig och tömmer batteriet på en natt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).