Skördare

Apteringsfil .apt

10 inlägg 5908 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Apteringsfil .apt

Chuck Norris  
#344135 Hallå alla kloka.

Någon som vet om apteringsfilerna .apt har någon slags standard så de är kompatibla med alla maskiner. Kan man tex ta en fil från en Ecolog och läsa in i en Ponsse?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Apteringsfil .apt

rocky  
#344147 Har inte Ponsse en "egen" värld som inte liknar dom flesta andra? Kanske kan läsa in apt filen men det är troligt att alla inställningar inte blir riktiga. T.ex barkparametrar mm.

Användarvisningsbild

Re: Apteringsfil .apt

Fredrik Reuter  
#344149 Hej,
Nu var det ett tag sedan jag aktivt grejade med apt filer, men risken är stor att det inte går.
Oftast görs apt filerna med två grundparametrar, apteringsdatorn och virkesköpande bolags sortiment.

Det finns ju en gemensam standard för kortvirkeshantering, StanForD. Men jag vet inte hur utvecklad den första standarden blev. Nya StanForD 2010 ska ju vara mycket bättre och har du ett system med den standarden kanske det går bättre.

De stora idag är ju MaxiXplorer (Komatsu), Dasa (Eco Log, Rottne mfl), Opti (Ponsse), TimberMatic (John Deere), LogMate (Log Max) och MotoMit (Vimek mfl). Så det finns en del...

I ditt fall vet jag inte, men att läsa en apt fil gjord för Dasa i Ponsses Opti känns som att det kan krångla.

Om datorn läser in filen utan fel så kolla speciella parametrar så det blir rätt. Ex minsta kapdiameter för olika sortiment, låsta längder i vissa sortiment osv.

Användarvisningsbild

Re: Apteringsfil .apt

Fredrik Reuter  
#344153 Lägg gärna upp filen här, så kan vi kanske jämföra med andra.

Avatar Fallback

Re: Apteringsfil .apt

Axl  
#344159 Man ska välja maskintyp när man gör en apt. fil men vad som blir fel om man flyttar mellan är jag osäker på.

Avatar Fallback

Re: Apteringsfil .apt

Chuck Norris  
#344167 Ok tack för snabba svar. Låter som det är lika bra att skaffa rätt fil istället för att krångla till det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Apteringsfil .apt

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#344986 Brukar inte funka mellan märken

Avatar Fallback

Re: Apteringsfil .apt

forest.  
#552187 Någon som har apteringsfil som funkar till Logmate?

Avatar Fallback

Re: Apteringsfil .apt

Axl  
#552193 Det ska du nog fråga den som du tänkt leverera timret till.

Användarvisningsbild

Re: Apteringsfil .apt

Fredrik Reuter  
#552228
forest. skrev:Någon som har apteringsfil som funkar till Logmate?


Hej,
Du borde kunna få en fungerande testfil av Log Max. Hör med dem, de brukar inte vara omöjliga!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).