Motorsåg och handhållet

R 12/K 12-problem...

93 inlägg 32546 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: R 12/K 12-problem...

vajnis  
#343954 Prövade att knacka på axeln med ett dorn medan polarn höll sågen i luften...
Fanskapet rubbar sig inte. Försökte också bända med ett par mejslar och knacka samtidigt men icke, slutade med att jag slog direkt på axeln utan dorn. fick sluta för axeln började ta stryk.
Har varit snickare sedan 1979 så jag tycker hammarslagen borde ha rätt känsla.
Får ta mig till någon motorsågsreparatör och be om hjälp. Det svider lite.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: R 12/K 12-problem...

vajnis  
#343959 Tänkte på en annan sak... Om man t ex. ska klyva till plank av en stock, med den här R 12:an, går det bättre/lättare med smalare kedja än den jag har nu, en grövre. Vet inte dimensionen, när jag köpte kedjan för länge sen bad jag nog om en kedja som skulle vara rätt för sågen. Smalare kedja = byta svärd då antar jag.

   TS
Användarvisningsbild

Klyvkedjor

traktorz  
#343960 Stor skillnad att klyva en stam med en klyvkedja som har filningsvinkeln 10°, mot normala 30° för en kapkedja.
Tror Oregon har klyvkedjor för .325", men Logosol har förmodligen största utbudet. Vi själva kör en 1.3mm PMX (3/8" LP) kedja på en 60cc såg.


Ref:
traktorz - Stihl MS 362

Avatar Fallback

Re: Klyvkedjor

vajnis  
#343973
traktorz skrev:Stor skillnad att klyva en stam med en klyvkedja som har filningsvinkeln 10°, mot normala 30° för en kapkedja.
Tror Oregon har klyvkedjor för .325", men Logosol har förmodligen största utbudet. Vi själva kör en 1.3mm PMX (3/8" LP) kedja på en 60cc såg.


Ref:
traktorz - Stihl MS 362


Visste inte att det fanns speciella kedjor för klyvning, faktiskt.
Men borde kanske förstått det. Att sågen är lågvarvig, då, 6000, spelar det nån roll ur lämplighetssynpunkt? Jag har tillgång till en 346XPG ibland, skulle den vara lämpligare att klyva med?

   TS
Användarvisningsbild

Re: R 12/K 12-problem...

totte  
#344103 Klyvkedjor är egentligen samma kedjor som de vanliga, men de är slipade med 10 graders vinkel istället för ca 30 - 35 som det brukar vara för kapning.

346, som annars är en av de bättre sågar Hva har gjort, är en mycket olämplig såg för klyvning, för liten, högvarvig och ettrig, främst en såg anpassad för kvistning där man vill ha massor med varv men inte behöver så mycket bottendrag. Normalt sett bör man inte ha mindre än 60 cc för klyvning, gärna mer. Det är ett av de värsta jobb man kan utsätta en såg för.

En R12 funkar bra att klyva med, den har rejält vridmoment och det är det man behöver främst. Den är stor nog med sina 90 cc så man behöver inte pressa den till det yttersta för att prestera lite. Något låg kedjehastighet betyder inte så mycket om sågen istället orkar dra rejäla spån.

Avatar Fallback

Re: R 12/K 12-problem...

vajnis  
#344179 Tack för infon, Totte!

   TS
Avatar Fallback

Re: R 12/K 12-problem...

vajnis  
#345139 Fick av svänghjulet idag och under var det rent o fint.
1444167978_taendspole_mm.jpg


Hur kollar man brytar-avståndet, öppnar brytaren när kolven är nästan högst upp?
Jag har inte gjort nåt sånt tidigare. Kanske bäst att låta bli, förmodligen är tändningen
rätt inställd för när jag sågade lite med den för länge sen gick den väldigt bra på full gas,
det minns jag. Det var en mindre upplevelse att såga med en så stark motorsåg, har aldrig
ens varit i närheten av samma kraft med någon annan såg, men det jag har att jämföra med
är bara den typen motorsågar som "Sven Svensson" köper till sommarstugan, inga proffsmaskiner.

   TS
Användarvisningsbild

Re: R 12/K 12-problem...

totte  
#345303 När du nu har svänghjulet av aå är det dumt att inte serva upp systemet till toppskick, gör du det så kan du räkna med att det håller i många år.

Brytaravståndet kollar du när brytaren är maximalt öppen, alltså när klacken på brytaren är på kammens topp. Det är inget knepigt, ett bra bladmått är vad du behöver. Innan dess kollar du att brytarspetsarna är blanka och fina, inga gropar eller något som ser bränt ut. Om det behövs så filar/putsar du dom. Fila eller använd grovt slippapper för att få bort gropar. Sen använder du finare och finare slippapper som du drar mellan spetsarna tills de är nästan spegelblanka, jag brular avsluta med papper nr 1000. Tvättning därefter med sprit, inte lacknafta. Gärna avslutande renblåsning med tryckluft.

Glöm inte att ge smörjfilten en droppe olja.

Avatar Fallback

Re: R 12/K 12-problem...

vajnis  
#345429 Ja, det får bli en mätning och rengöring.
Och smörjfilten är den närmast axeln, ungefär klockan 8 på min bild här ovanför, eller?

   TS
Användarvisningsbild

Re: R 12/K 12-problem...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345486 Japp. Den ska vara inoljad för o smörja axel så inte klacken slits.

Avatar Fallback

Re: R 12/K 12-problem...

vajnis  
#345574 Okej. Här är bilder på svänghjulet inifrån- från två olika håll. Är det fasningen som är "klacken/brytarkammen"?

1444430469_brytarkammen_(2).jpg
1444430469_brytarkammen_(1).jpg

Jag rengjorde och ställde in brytare på 0,40. Innan var det 0,25-0,30 ungefär. Och ställde förtändningen.
Hur pass noga är det med brytar-avståndet? Nu går 0,40 emellan med ytterst lite motstånd, men 0,45 går ju också,
fast då med lite mer motstånd, troligen 0,50 också...

   TS
Användarvisningsbild

Re: R 12/K 12-problem...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345633 2,5-3mm f.ö.d är en bra start.
0,30-0,40mm är nog lagom brytar avstånd. Jag sätter dem 0.35, det funkar bäst oftast.

Användarvisningsbild

Re: R 12/K 12-problem...

totte  
#345639
vajnis skrev:Okej. Här är bilder på svänghjulet inifrån- från två olika håll. Är det fasningen som är "klacken/brytarkammen"?


Pilen visar på brytarkammen, det är den som lyfter brytaren, som du förstås redan sett av konstruktionen.
1444477221_brytarkam.jpg


vajnis skrev:Jag rengjorde och ställde in brytare på 0,40. Innan var det 0,25-0,30 ungefär. Och ställde förtändningen.
Hur pass noga är det med brytar-avståndet? Nu går 0,40 emellan med ytterst lite motstånd, men 0,45 går ju också,
fast då med lite mer motstånd, troligen 0,50 också...


Då kan du lugnt anta att du har 0,40 eller ett par hudradelar mer och det är bra, det sliter till sig lite ganska kvickt och minskar ett par hundradelar. Och du har väl då ställt in det när brytaren är max öppen.

Sen slits det med tiden och efter flitig användning i flera år så är det ner under 0,30, då är det dags för service. Det är alltså inte kritiskt på några hundradelar, mer än 0.05 i avvikelse bör man inte ha direkt efter justering. Det är mer kritiskt på sågar där man inte kan ställa förtändningen genom att vrida brytarplattan. Där bestäms förtändningen enbart av det inställda brytaravståndet, ju större avstånd ju tidigare tändning.

Avatar Fallback

Re: R 12/K 12-problem...

vajnis  
#345651 Tack ska ni ha för infon.
Förtändningen - vad händer om man t ex. har 1,5 mm till ÖD eller 3,5 mm. Jag förstår att den tänder tidigare resp senare men vad innebär det för motorns effekt då? Typ, svagare eller starkare...

   TS
Användarvisningsbild

Re: R 12/K 12-problem...

totte  
#345656 Tänder den för tidigt så blir den besvärlig att starta, vill rycka fingrarna av en. Sen tappar den mycket av momentet på lägre varv men kan bli riktigt ettrig på toppvarv. Blir det alldeles för tidig tändning så knackar den, det tänder så tidigt så gaserna expanderar innan ÖD har nåtts och då blir det ett metalliskt knackande ljud i motorn. Förstör lagren inom kort.

För sen tändning innebär sämre effekt och ofta varmgång, inte alls bra. Då har förbränningen inte hunnit avslutas innan kolven redan är på väg ner och expansionen av gaserna skapar inte samma tryck som när expansionen inträffar vid ÖD. Betyder också att en hel del av energin inte omvandlas till arbete utan till värme.

Om du ligger inom en mm från det rätta värdet så är du förvisso utom fara, men försök få det inom en halv mm, så kan du räkna med att sågen går som den skall. Hellre en liten aning tidig än sen, enligt min åsikt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).