Vedmaskiner, flishuggar

Snabbaste vedmaskinen?

147 inlägg 74677 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Snabbaste vedmaskinen?

Göt  
#343974 nu är jag inne på nåt gammalt igen men körde man inte gengasaggregaten på kubbved...själv har jag aldrig sett ett gengasaggregat i verkligheten...men jag tror att det allt finns nån här på forumet som har sett ett :YMDAYDREAM:

Kanske det skall vara någon typ av förugn för att elda kubb så att man bara bränner gengasen i pannan (nu blev det avancerat och det är utanför mina kunskaper i alla fall) :ugeek:

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Snabbaste vedmaskinen?

Fredrik Reuter  
#343977 Hehe, vi verkar ligga på samma kunskapsnivå ang gengas Göt! :grin:

Men det borde finnas kunskap så vi får hålla tummarna!
Blir det gengas diskussion så är det bara att vi delar tråden i så fall.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snabbaste vedmaskinen?

JensSkoog  
#343983 Så jag har varit före min tid i många år nu :lol: Har gjort knubbved och packat i småsäck av det mesta under snusdosstorlek och av alla kap och bitar som blir på vedbacken. En av mina döttrar brinner mellan 100 och 200 säckar(60L) i året, och ett par andra fruntimmer gillar ochså den veden i sina moderna braskaminar(kallas det??), och det är inte bara för att dom får den gratis :mrgreen: Har stativ där jag kapar klenvirke i bitar mellan 10 oc 15 cm, och det turkar snabbt even om det inte är klyvd, men en Rebak hade ju varit toppers :grin:

Användarvisningsbild

Re: Snabbaste vedmaskinen?

Göt  
#343985 var ute och gogglade på knubbved och fick då fram en länk till skogsforum från 2011
Knubbved? Knubbved?
Senast redigerad av Göt tis 29 sep 2015, 21:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Snabbaste vedmaskinen?

JensSkoog  
#343987
Göt skrev:nu är jag inne på nåt gammalt igen men körde man inte gengasaggregaten på kubbved...själv har jag aldrig sett ett gengasaggregat i verkligheten...men jag tror att det allt finns nån här på forumet som har sett ett :YMDAYDREAM:

Kanske det skall vara någon typ av förugn för att elda kubb så att man bara bränner gengasen i pannan (nu blev det avancerat och det är utanför mina kunskaper i alla fall) :ugeek:

Generatorgas fik man vid å elda kubbved av löv, bäst var al, i ett tät kammare med låg tilsats av syre. Dom kapade veden i 2 - 3 tums bitar och klyvde den så ingen bitar fick vara tjockare någon väg än längden.

Avatar Fallback

Re: Snabbaste vedmaskinen?

Hema  
#343989 Det var ju ganska mycket som hon eldade. Lägger on bara in det i en hög och tuttar på? För att bara slänga in flis i en brasa funkar si så där. Tycker det verkar som om det blir för tött, så det mest ligger och pyr och ryker.

Användarvisningsbild

Re: Snabbaste vedmaskinen?

stegmaster  
#343990 Pris på Rebak tr-110.
27 500 polske złoty =61 914,4509 norske kroner (koster den i Polen)
Altså ca 62tkr+mva :surp:

Användarvisningsbild

Re: Snabbaste vedmaskinen?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343991
Göt skrev:nu är jag inne på nåt gammalt igen men körde man inte gengasaggregaten på kubbved...själv har jag aldrig sett ett gengasaggregat i verkligheten...men jag tror att det allt finns nån här på forumet som har sett ett :YMDAYDREAM:

Kanske det skall vara någon typ av förugn för att elda kubb så att man bara bränner gengasen i pannan (nu blev det avancerat och det är utanför mina kunskaper i alla fall) :ugeek:


För ett antal år sedan var det ett gäng som byggde en gengasbil och reste genom Sverige.
Här är deras hemsida om projektet.
http://www.vedbil.se/

Tittar man igenom deras bilder ser man att dom kör på liknande finhuggen ved....

Film om bilen...

Avatar Fallback

Re: Snabbaste vedmaskinen?

Hema  
#343992 @Jan Erik M vad är din reflektion av den polska knubbvedsmaskinen?

Avatar Fallback

Re: Snabbaste vedmaskinen?

Hema  
#343994
stegmaster skrev:Pris på Rebak tr-110.
27 500 polske złoty =61 914,4509 norske kroner (koster den i Polen)
Altså ca 62tkr+mva :surp:

Fast är en stationär maskin det troligaste att en skogsbonde skulle köpa in?

Jag tror det skulle vara effektivare att hugga upp riset på platsoch spruta in det i en vagn, då det säkert blir betydligt mycket mindre skrymmande. Än att transportera riset till upparbetningsplats?

Så en traktordriven, kankse skulle bli en bättre lösning och slipper man betala för en elmotor med dess installation, kan jag bara anta att priset borde bli något helt annat.

Användarvisningsbild

Re: Snabbaste vedmaskinen?

sundelius  
#343995 Jag får ju mycket spillbitar i emballageproduktionen som jag eldar i pannan vilket jag tycker går utmärkt.
Problemet är ju hanteringen, som det är nu slänger jag det rått i typ nätkorgar och in i pannrummet. Torkar ju snabbt så det fungerar fint.
Vid större mängder vill man ju inte hantera det igen efter torkning så Fredrik är kanske något på spåret där med sina nätsäckar :smile:

Användarvisningsbild

Re: Snabbaste vedmaskinen?

JensSkoog  
#343996
Hema skrev:Det var ju ganska mycket som hon eldade. Lägger on bara in det i en hög och tuttar på? För att bara slänga in flis i en brasa funkar si så där. Tycker det verkar som om det blir för tött, så det mest ligger och pyr och ryker.

Hon bor i ett av dom kallaste områden av Norge - nästan i Sverige så det är ju lite kult å köra ved från solkusten (Vestfold) och dit. Inga problem i brasen, eftersom alla bitarna är olika, runda, fyrkantiga, olika längder. Brinner mycket bra :grin:

Användarvisningsbild

Re: Snabbaste vedmaskinen?

Fredrik Reuter  
#343997 Hema: Jens priser är på den traktordrivna varianten (PTO) "TR-110".
EM-110 är nog dyrare med eldrift.

Här är en webshop i Estland med priser i Euro.
Månne har vi förstört för en blivande Svensk importör nu...

http://www.pmkaubamaja.ee/index.php?opt ... 20&lang=en

Borde man patentera @sundelius ? :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snabbaste vedmaskinen?

sundelius  
#343999 Tja, du kanske skulle skapa lite patent i Skogsforums namn.
Ni brukar ju ha många innovativa lösningar :smile:

Avatar Fallback

Re: Snabbaste vedmaskinen?

Hema  
#344003
Fredrik Reuter skrev:Hema: Jens priser är på den traktordrivna varianten (PTO) "TR-110".
EM-110 är nog dyrare med eldrift.

Här är en webshop i Estland med priser i Euro.
Månne har vi förstört för en blivande Svensk importör nu...

http://www.pmkaubamaja.ee/index.php?opt ... 20&lang=en

Borde man patentera @sundelius ? :lol:

Okey då var man lite för snabb. Vilket pris..

Men såg via din länk att TR70 verkade lite mer human i priset.

Appropå gengas, så kördes det i STCC med en biogasbil med turbo (för flera år sedan), så turbo kanske skulle kunna vara något även för gengasintresserade?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).