Motorsåg och handhållet

Högt pris för motorsågskörkort

90 inlägg 31738 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Högt pris för motorsågskörkort

pg-mannen  
#343870 Nu har jag börjat fundera på körkortet för motorsåg då jag fick lokalt erbjudande i brevlådan.
Är snål av mig men försöker inte vara dumsnål så att säga men nu måste mitt krassa humör få övertygelse av andra. Hittar inga anledningar att ta körkortet för långt över 5 lakan för att pilla i egen skog.
Surfade in på Säker skogs hemsida. Hur kan så många tagit körkortet när de flesta kör i egen skog och inte behöver ha det? Vad är grejen? Billig livförsäkring? Nja, läser man andra trådar här så verkar man klara sig bra på erfarenheter och tips.
Nån sa att 100000 Svenskar tagit kortet, det är ju 60 Mille!

Vad är grejen?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Högt pris för motorsågskörkort

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343874 Grejen? Pengar in naturligtvis. Motorsågskörkortet är ett jippo som många kan försörja sig på.

Användarvisningsbild

Re: Högt pris för motorsågskörkort

Göt  
#343875 Jag såg det som en bra fortbildning, lärde mej lite nya trick, är ingen världsmästare för det.... :ugeek: Jag hugger ensam åt mej själv

Användarvisningsbild

Re: Högt pris för motorsågskörkort

Erre  
#343880 Jag tog det när man fick bidrag. EU pengar från landsbygdsprogrammet. Fick 2000 kr i bidrag om jag minns rätt.

Varför.
För att något snappar man alltid upp.
Skönt att ha det och ha ryggen fri vad gäller det.
Vi hade en rolig grupp. Så man såg framemot dom kvällarna.

Avatar Fallback

Re: Högt pris för motorsågskörkort

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343882 Kostar som ett par stretchbyxor och ett blåtandsheadset.

För den som tror han inte har något att lära, är det bortkastade pengar. För han kommer ändå inte ta till sig vad kursen ger.

Avatar Fallback

Re: Högt pris för motorsågskörkort

isteskog  
#343884 Fortbildning är bra. Den som tror han är fullärd.... har i regel en del att lära :wink:

Avatar Fallback

Re: Högt pris för motorsågskörkort

bgl  
#343886 Sammantaget handlar det om mycket stora belopp. I normalfallet skulle lagen om offentlig upphandling tillämpas och vara tvingade. Här har ett antal aktörer inklusive företrädare för skogsägare gjort ett upplägg där varje kursdeltagare betraktas som en egen upphandlare. På det sättet kan förmodligen inte Konkurrensverket gå in och agera. Jag är gammal och luttrad men hade ändå trott bättre av dem som påstår sig stå skogägandet nära!

Avatar Fallback

Re: Högt pris för motorsågskörkort

åberg  
#343887
bgl skrev:Sammantaget handlar det om mycket stora belopp. I normalfallet skulle lagen om offentlig upphandling tillämpas och vara tvingade. Här har ett antal aktörer inklusive företrädare för skogsägare gjort ett upplägg där varje kursdeltagare betraktas som en egen upphandlare. På det sättet kan förmodligen inte Konkurrensverket gå in och agera. Jag är gammal och luttrad men hade ändå trott bättre av dem som påstår sig stå skogägandet nära!


Kan du utveckla ditt resonemang lite? För jag förstår inte hur du menar.

Avatar Fallback

Re: Högt pris för motorsågskörkort

bgl  
#343895 "Konkurrenslagar och antitrustlagar är lagar som syftar till att främja konkurrens mellan näringsidkare, bland annat genom att hindra marknadsmisslyckanden som karteller och monopol".
Detta är direkt citat från Wikipedia.
Läs sedan websidan "säker skog" under fliken "om säker skog". där framgår tydligt att föreningen har skaffat sig ett defacto monopol på att utfärda motorsågskörkort. Ingen synlig prisprövning finns även om det finns viss prisspridning mellan arrangörer.
"Men jag brukar svara att det är en bra livförsäkring så att det är väl värt det." svarade en skogsstyrelse representant i Krokom i en tdiningsintervju när någon försökte diskutera priset. Jag vill påstå att alla som är involverade i föreningen "säker skog" använder motsvarande argument i stället för att följa den grundtanke som finns bakom gällande konkurrenslagstiftning.

Avatar Fallback

Re: Högt pris för motorsågskörkort

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343907 Förutom själva utbildningen så tar de 300 kr för att tillverka själva kortet. Samtidigt som varenda affärskedja med självaktning kan ge dig ett "kundkort" med ditt namn präglat på alldeles gratis. Vad fan är ett blåtandsheadset förresten? Ännu en grej man klarar sig utan.

Avatar Fallback

Re: Högt pris för motorsågskörkort

åberg  
#343930
bgl skrev:"Konkurrenslagar och antitrustlagar är lagar som syftar till att främja konkurrens mellan näringsidkare, bland annat genom att hindra marknadsmisslyckanden som karteller och monopol".
Detta är direkt citat från Wikipedia.
Läs sedan websidan "säker skog" under fliken "om säker skog". där framgår tydligt att föreningen har skaffat sig ett defacto monopol på att utfärda motorsågskörkort. Ingen synlig prisprövning finns även om det finns viss prisspridning mellan arrangörer.
"Men jag brukar svara att det är en bra livförsäkring så att det är väl värt det." svarade en skogsstyrelse representant i Krokom i en tdiningsintervju när någon försökte diskutera priset. Jag vill påstå att alla som är involverade i föreningen "säker skog" använder motsvarande argument i stället för att följa den grundtanke som finns bakom gällande konkurrenslagstiftning.


Vem som helst får starta liknande och konkurrera. Var är brottet?

Avatar Fallback

Re: Högt pris för motorsågskörkort

åberg  
#343934
Skogsola skrev:Förutom själva utbildningen så tar de 300 kr för att tillverka själva kortet. Samtidigt som varenda affärskedja med självaktning kan ge dig ett "kundkort" med ditt namn präglat på alldeles gratis.


En skillnad är att affärskedjor vanligen förväntar sig att du ska handla mer där. Motorsågskortet behöver man inte förnya...

Man behöver inte betala för utbildning om man kan allt. Vad det kostar att bara göra proven har jag inte nån siffra på men jag kan inte tänka mig att det kostar lika mycket som att gå kurs ett par dagar.

Vill man veta vad proven kostar kan man säkert fråga en lokal examinator, det är lätt att hitta såna här: http://sakerskog.se/utbildning/sok-utbildareexaminatorer/

Användarvisningsbild

Re: Högt pris för motorsågskörkort

T Landström  
#343935
bgl skrev:"Konkurrenslagar och antitrustlagar är lagar som syftar till att främja konkurrens mellan näringsidkare, bland annat genom att hindra marknadsmisslyckanden som karteller och monopol".
Detta är direkt citat från Wikipedia.
Läs sedan websidan "säker skog" under fliken "om säker skog". där framgår tydligt att föreningen har skaffat sig ett defacto monopol på att utfärda motorsågskörkort. Ingen synlig prisprövning finns även om det finns viss prisspridning mellan arrangörer.
"Men jag brukar svara att det är en bra livförsäkring så att det är väl värt det." svarade en skogsstyrelse representant i Krokom i en tdiningsintervju när någon försökte diskutera priset. Jag vill påstå att alla som är involverade i föreningen "säker skog" använder motsvarande argument i stället för att följa den grundtanke som finns bakom gällande konkurrenslagstiftning.


Nu är det väl som så att det är inte Säkrare skog som tjänar de grova pengarna... Det de tjänar på alla kurser är kostnaden för själva kortet!
Själva kursavgiften går till det som håller i kursen!
Men det är konstigt att tex. Skogsstyrelsen tar 9000 sek + moms för sina kurser och tex Studieförbundet tar 4000 sek inkl moms...

Avatar Fallback

Re: Högt pris för motorsågskörkort

tallen100  
#344004
åberg skrev:
Skogsola skrev:Förutom själva utbildningen så tar de 300 kr för att tillverka själva kortet. Samtidigt som varenda affärskedja med självaktning kan ge dig ett "kundkort" med ditt namn präglat på alldeles gratis.


En skillnad är att affärskedjor vanligen förväntar sig att du ska handla mer där. Motorsågskortet behöver man inte förnya...

Vänta några år tills dom flesta har tagit "plastkortseländet" och intäkterna minskar så blir det säkert så att det ska förnyas vart femte år! "För tänk om folk inte har sågat kontinuerligt, eller glömt bort vad dom "lärt" sej, då måste dom ju läras upp igen"....

Avatar Fallback

Re: Högt pris för motorsågskörkort

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#344022 Jag upplever inte att det är brist på konkurrens bland utbildare, i mitt län finns minst fem företag som anordnar kurser.
Att det sedan är ett form av branschråd som utfärdar korten är inte ovanligt och knappast ens kontroversiellt, förfarandet är likt det som används för tidigare nämnda heta arbeten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).