Föryngring

tall och granplantering

11 inlägg 7850 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

tall och granplantering

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343863 Har roat mig med att driva upp egna plantor. Granplantorna grävde jag upp på Linderödsåsen i Skåne. De fick först njuta av ett år i växthus för att sedan planteras ut i omgångar. De sista plantorna kom inte ut i tid så de fick stå i en potatisåker ett par år (se bild). På de här ca 4 m2 ryms det mer än 100 plantor. De planterades ut i fjor och alla utom en har klarat sig.
1443515457_p1010391.jpg

Jag drev också upp en del tall från frön och även de planterades ut i omgångar. Eftersom de planterades för tätt och fick stå för länge hemma i villaträdgården växte de för fort och blev ganska gängliga. Men med undantag av några där jag inte fick med alla rötterna så har de klarat sig i fält. En del har jag kvar och de står nu i den gamla potatisåkern där tidigare granarna stod och där jag nyss grävt upp årets potatis (se bild). Det ska bli intressant att se hur de klarar vintern eftersom stammarna är alltför klena i förhållande till höjden. En annan nackdel med att låta de stå för länge är det stora rotsystemet som kräver en hel del grävning vid planteringen i fält.
1443516150_p1010404.jpg




   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: tall och granplantering

Fredrik Reuter  
#343865 Häftigt! Jag gissar du lärt dig en del under resans gång?
Hade du någon speciell taktik när du valde frö/plantor för uppdrivningen? Tänkte på bonitet, kvalitet eller utseende?

Avatar Fallback

Re: tall och granplantering

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343869
Fredrik Reuter skrev:Häftigt! Jag gissar du lärt dig en del under resans gång?
Hade du någon speciell taktik när du valde frö/plantor för uppdrivningen? Tänkte på bonitet, kvalitet eller utseende?


Ingen speciell taktik utom att se hur skånska granar klarar sig i norra Småland. På Linderödsåsen avverkas gran redan innan 50-årsåldern så de kanske är framtidens gran i Småland. Tallfröna köpte jag från Södra och de som direkt såddes i fält tycks ha kommit sig bra. En del tallfrön har jag från klängda tallkottar och de är just sådda.
Jag har en del lövträd på gång också men som för barrträden så låter jag de stå för länge innan jag orkar plantera ut dem. Det ryms även en del cembratall och sitkagran hemma i trädgården.

   TS
Avatar Fallback

Re: tall och granplantering

Umea  
#356269 Bra jobbat !
Jag är imponerad.

Lycka Till !

Vänliga hälsningar från Umeå

Avatar Fallback

Re: tall och granplantering

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356298 Vad har du för hägn för plantorna?

Avatar Fallback

Re: tall och granplantering

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356309 Inget hägn alls. Tallplantorna har jag satt mellan fröträd i ett område där jag avverkat granarna. Hoppas på självsådd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: tall och granplantering

halvproffs  
#356335 Kul o intressant. Får lite tidiga minnen av sånt här jobb. Plockade kott åt farsan när man var i 10årsåldern. En del klängde han själv och del sålde han. Har för mig att det bara var vissa utvalda tallar som var fällda som dög!?

Användarvisningsbild

Re: tall och granplantering

loppan  
#356337 Det är ju otroligt mycket kott i år men hur får man ut fröna ur dom.
Dom bör torkas innan kanske?

Avatar Fallback

Re: tall och granplantering

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356383 Jag tror det finns avhandlat i en annan tråd, men kolla annars på "Kunskap direkt"
https://www.kunskapdirekt.se/PageFiles/ ... ktion8.pdf

   TS
Användarvisningsbild

Re: tall och granplantering

machonisti  
#369073 Senaste vår gallrade jag en liten figur som jag planterade 90 - 92 med uppgrävda plantor av gran tall och björk. Alla trädslag tycks gå att flytta men björken var nog kinkigaste.

Användarvisningsbild

Re: tall och granplantering

sundelius  
#369108
machonisti skrev:Senaste vår gallrade jag en liten figur som jag planterade 90 - 92 med uppgrävda plantor av gran tall och björk. Alla trädslag tycks gå att flytta men björken var nog kinkigaste.

Farsan har flyttat en hel del gran plantor och det funkar absolut . Dock tog det några säsonger innan de satte fart men det var stor konkurrens från gräset .

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).