Friluftsliv, Naturturism

Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besittning

133 inlägg 66502 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besitt

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343504 Jag tyckte det var mer deprimerande med den ockuperade sommarstugan. Jag kan inte ens föreställa mig hur det skulle kännas när man kommer till sitt fina lilla torp och då bor det redan någon okänd där. 😈
Och inte fasiken hjälper polisen till heller. :sad:

Användarvisningsbild

Re: Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besitt

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343787 Idag beslutade Mark- och miljödomstolen att det ökända lägret i Malmö får stå kvar trots att det är olagligt och utan markägarens tillstånd har slagits upp på privat mark, och trots misstanke om miljöbrott och att det hela ansetts vara en sanitär olägenhet, så skall det få stå kvar.
Turerna har varit många kring lägret. Miljöförvaltningen i Malmö har velat få bort lägret med hänvisning till hälsorisker för såväl tiggarna som boende i området. Länsstyrelsen upphävde beslutet som sedan överklagades, och överklagandet avslås alltså också av Mark- och miljödomstolen i Växjö.
På grund av att man inte kunnat identifiera tiggarna som bor i lägret kan man heller inte avhysa dem. Detta var också skälet till både länsstyrelsens och Mark- och miljödomstolen beslut.....

Fin lagstiftning Sverige har.

För min egen del är jag lite sugen på fint sommarhus.
Sjönära tomt, båthus, brygga och nära till kommunal service.
Tror ni inte att jag i ett obevakat ögonblick skulle kunna.....
a) Bryta mig in i en sommarstugan
b) Hävda dörren stod öppen
c) Inte stjäla eller förstöra något för att
d) kunna bo där.

Kommer ägaren så har jag inte ID-handling med mig och kan ej avhysas och enligt polisen begår jag inget brott så polisen kan inte kräva ID.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besitt

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343796 Bör fungera om inte ägaren tar lagen i egna händer.

Användarvisningsbild

Re: Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besitt

vetinte  
#343818 Som sagt tidigare: problem men Svensk rätssystem (hur det fungerar o sköts) o politik o framförallt befolkning har varit uppe här tidigare.
Detta problem har varit på tapeten länge men ingen har vaknat,sett risker/risken o ingen i landet gjort något ått det/riskerna.
Detta är ett stort problem i Sverige o med den Svenka befolkningen.
Tyvärr ser jag ingen ändring på befolkningen i Sverige o deras attityd. Nja, lite mer pratas de iofs. Men att gå till handling verkar tyvärr ligga långt borta. Inte äns sina egna lagar vill man holla tydligen. Villket man ser i många fall.

Där e mycket senaste åren som tyvärr sämmre i Sverige. Villket fått många att tänka på ett annat sätt när det gäller Sveriges framtid (o även min egen tyvärr).
Äganderätten är en sak som känns skrämande o vad som skulle hända om min fastighet skulle bli utsatt, o man vet att man inte kan förvänta sig hjälp av myndigheter som är till för att hjälpa.
Sverige verkar INTE vara/ha de framtiden som man/jag tänkte när fastigheter skafades. Så de e väll bara att avverka, suga ut o bara tänka förtjänst/pengar in. För att investera o bygga för framtiden i Sverige känns alltmer som vansinne tyvärr. Hadde en tro en gång i tiden, derför satsningar o investeringar, men den har försvunnit tyvärr.
Så plocka vinst från landet o sattsa på annat ställe är nogg de ända rätta.
För att sitta i gungstolen på förstun i Sverige i framtiden är inte lika intresant som det kändes förr.
O nån förändring i rätt riktning ser jag inte inom överskådlig tid (tid som jag är intreserad av att vänta iaf).

Användarvisningsbild

Re: Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besitt

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343825 Hur kan en svensk myndighet besluta och godkänna att privat egendom exproprieras av okända privata aktörer - migranter?
Land skall med lag byggas, säger urgamla svenska landskapslagar. Sverige utvecklas till ett laglöst land och konsekvensen är rimligtvis att Sverige upphör att vara ett civiliserat land.

Om inte EU och Sverige med sina många och stora myndigheter respekterar lagar, minskar medborgarnas vilja att göra det också. Fler kommer att ta lagen i egna händer och skipa rättvisa efter eget tycke och smak.

Inbrottstjuvar kan istället för att stjäla föremål, helt enkelt bosätta sig i din villa. Polisen har ingen befogenhet att kolla tjuvens identitet och kronofogden kan inte avvisa denne.

-Hej är det polisen?
Polisen: Ja det är det.
-Kom fort, någon försöker göra inbrott i mitt hus!
Polisen: Lugn nu, befinner ni er i någon fara just nu?
- Nej inte just nu men om 2 minuter lär jag vara det, skicka allt ni har NU!
Polisen: Ta det bara lugnt, har ni identifierat personen som försöker bryta sig in?
- Men va fan, de håller på att ta sig in i huset, jag vet väl inte vem det är heller!
Polisen: Har ni inte identifierat personerna så kan vi inget göra, kolla upp deras identitet och återkom så ska vi fundera på att skicka ut en patrull, men tills dess är det tyvärr inget vi kan göra. En sak till, försök inte försvara dig på något som helst sätt för då kommer vi ut direkt och sätter dit dig för misshandel!
Klick.

Första tecknet på att ett land håller på att falla samman är när inte lagar och regler efterföljs och tillämpas godtyckligt av myndigheter . Vad ger det för signaler till övriga folket?

Man är ute på riktigt hal is.
Situationen är så vettlös att den är overklig.


Snart kommer en ny "undersökning" att majoriteten av svenskarna är positiva till ökande antal illegala bosättningar och kåkstäder.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besitt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343841 Dagens dom är ju åt h-vete. Så väl länsstyrelsen, miljödomstolen som polis borde skämmas å det grövsta över hur de har misskött ärendet. Äganderätten finns knappt kvar, bara diverse ägandeskyldigheter.

Vad det tänkta ockuperandet av sommarstugan beträffar, så skulle du nog lyckas bättre om du inte vore en svensktalande vit man, utan istället såg ut som en bärplockare eller EU-migrant och dessutom bara talar utrikiska.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besitt

Vardon  
#343844 Jag blev riktigt orolig när jag såg uppdrag granskning. Hur in i bomben skevt det kan vara. Det känns ju tryggt att identifiera 400 personer, och när du lyckats med hälften så är hälften kvar och nya tillkommer.

Dock är det väl på sitt sätt bra att problemet finns i centrala Malmö och inte bara i bärplockarskogar, det ger väl lite mer fokus på det.

Dock lockar de ju till upplopp och medborgargarden då det är enda sättet. Att tillkalla polis tillför ingenting. Men vid lynchning kommer polisen att komma och då finns det resurser och lagar att tillämpa....

Användarvisningsbild

Re: Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besitt

Camwood  
#343848 Hela denna tråd är väldigt deprimerande!!!!! Hoppas att regeringen tar tag i problemet och justerar lagen så att ägaren kan få tillbaka sin rätt att skälv bestämma vilka som man vill ha boende hos sej.. För jag förstår nu att dom myndigheter som ska bringa ordning i denna soppa INTE kommer att göra ett dugg åt saken.
Akillshälen i frågan om avhysning verkar vara ett kompromisslöst krav på identifiering av alla okupanter. Lagen som den är skriven nu verkar vara ett väldigt feltänk. För det finns ju andra tillfällen där brott har inträffat eller som pågor så kan polisen ingripa omedelbart och avbryta den pågående brottsliga handlingen. Identifieringen av dom misstänkta tar man sen.
Helt klart är att lagstiftarna inte kunde tänka sej detta skulle hända eller så struntade man att ta hänsyn till kränkningar av äganderätten inte är så alvarligt.

Användarvisningsbild

Re: Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besitt

ananders  
#343858 Som jag har förstått det hela om tomten i Malmö så är inte kommunen ägare till den och kan då inte göra en anmälan om olaga intrång eller liknande. Ägaren till tomten har nu om jag hörde rätt på nyheterna anmält olaga intrång och polisen kommer att agera med hjälp av den anmälan. Frågorna är bara när och hur.

Avatar Fallback

Re: Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besitt

Bosse1  
#343859 Äger du nåt finns nåt att panta,därför lämpas ansvaret över på ägaren.
Försök att sälja en gammal husvagn...
Följ pengen gäller "allt konstigt" som händer nu om man tittar noga :-$ X_X %-(

Användarvisningsbild

Re: Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besitt

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343905 Den stackars markägaren är rättslös!!!
Ägarrätten så urholkad att vem som helst kan bosätta sig precis var som helst och hänvisa till detta fall. Sverige är laglöst, styrlöst, huvudlöst och sanslöst.
Det har gått så långt att polis och myndigheter inte ens tillämpar svensk lag!!!

”Lagen är kristallklar till både bokstav och anda då det gäller grundlagen och egendomsskyddet.

Grundlagen är övergripande och skall gälla över alla andra lagar utom angelägna allmänna intressen eller
Egendomsskydd
15 § Vars och ens egendom är tryggad genom att ingen kan tvingas avstå sin egendom till det allmänna eller till någon enskild genom expropriation eller något annat sådant förfogande eller tåla att det allmänna inskränker användningen av mark eller byggnad utom när det krävs för att tillgodose angelägna allmänna intressen.
Den som genom expropriation eller något annat sådant förfogande tvingas avstå sin egendom ska vara tillförsäkrad full ersättning för förlusten. Ersättning ska också vara tillförsäkrad den för vilken det allmänna inskränker användningen av mark eller byggnad på sådant sätt att pågående markanvändning inom berörd del av fastigheten avsevärt försvåras eller att skada uppkommer som är betydande i förhållande till värdet på denna del av fastigheten. Ersättningen ska bestämmas enligt grunder som anges i lag.
Vid inskränkningar i användningen av mark eller byggnad som sker av hälsoskydds-, miljöskydds- eller säkerhetsskäl gäller dock vad som följer av lag i fråga om rätt till ersättning

Det vi ser är inte en tolkningsfråga, det är statsmaktens ensidiga uppsägning av samhällskontraktet!

Det statsmakten nu gör mot det svenska folket måste vara åtalbart i internationell domstol.
Allt är i strid mot grundlagens egendomsskydd som är en övergripande lag.

Mandatet politikerna fått av oss väljare ger dem varken rätt att förskingra landets tillgångar eller att godtyckligt bryta och kringgå grundlagen.

Vad vi ser är en statskupp i den totalitära kulturmarxistens tecken, varken mer eller mindre.

Undrar hur det skulle gå om Sverige hamnade i krig? Vi klarar ju inte av ens de enklaste utmaningar såsom att avhysa illegala bosättningar eller ens inkräktare i ett hus.

Hur är det med terrorister då? Om någon tar gisslan men vägrar uppge sitt namn, kan inte polisen göra något då heller?
Nu får myndigheterna allt skärpa sig!

Varför behövs ID för att avhysas men inte för att komma in i Sverige ?

Egenmäktigt förfarande är ett brott.
Lagen ska gälla lika för alla.

Sverige har blivit helt besluts impotent utom i ett avseende – och det är när det gäller att höja skatter och att fatta generösa beslut för lyxturister.
Fattiga studenter skulle aldrig få sätta upp en husvagn centralt nära högskolan gratis antar jag

Rättsväsendet ägnar sig med liv och lust åt mål av typen sätta åt ”gammal tant som glömt en stekpanna på återvinningen” medan uppspårandet, gripandet och avvisningen av de tusentals människor som vistats illegalt i landet och ofta ingår i den organiserade brottsligheten lämnats åt sitt öde eftersom rikspolitikerna vill det.

Är det Kafka som är statsminister i Sverige numera?
Löfven skiter fullständigt i det, han är utomlands (som vanligt) och snackar med Obama, Castro med flera.
Han är inte bara trög. Han utger sig för att vara feministiskt statminister!
Betyder det att han anser sig bara behöva företräda halva befolkningen.
Det var MINA skattepengar han stod och lovade bort i Central Park till diverse genusfrierier.
Ett Sverige som faller i bitar och han ska leka världsfrälsare.

Ärligt talat, jag kunde inte i min vildaste fantasi tro att detta är Sverige.
Ett Sverige som jag var stolt över och där min släkt jobbat och stitit och betalat skatter i generationer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besitt

vetinte  
#343906 Hur ska man veta vad o hur man skall bete sig i Sverige ?
För lagarna verkar ju inte behövas följas iaf.
Sverige har förlorat sin ställning som Nationalstat sedan länge.
Vad kommer efter det ?! Jo krig. Har alltid varit så o kommer alltid att vara så. Folk ser om "sitt eget hus" o sedan får man vänner som oxå ser om sitt eget hus osv osv. O då är allt igång..........historien upprepas.
(EU o deras öppna gränser *S* jaa *Suck* där var en som försökte nått liknande för 70 år sen å de funkade ju bra.......)
Vad händer när vissa kan o får leva utanför ett lands lag, seder o bruk o inte andra ?
Vad händer när vissa kan bilda andra "länder" innanför ett lands gränser ?
Paralällsammhällen är det så bra i längden ?
För så kommer de att bli för Sverige har inte en chans att vända detta.
Jo kanske, men det kommer att kännas.......för alla isf.
Folk kan bara fungera ihopp om man har samma grundtankar etc.
O här finns för många som inte är intreserade i dom grundtankarna.
Det är rena naturlagen o naturlagar ändrar man inte på hur gärna man änn vill.

Användarvisningsbild

Re: Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besitt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#344012 Mats Jangdal tog upp ämnet idag http://www.frihetsportalen.se/2015/09/m ... slar-allt/
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besitt

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#344016 Polisen är skitskraja efter reva-debatten i stockholm för ett par år sedan, så de gör inga id-kontroller i onödan.
Allmänt ser jag jättelägret i malmö som en positiv händelse som kanske kan tvinga fram lagändringar.
Dagens lag som tydligen omöjliggör att kronfogden hjälper och polisen hjälper bara kronofogden som alltså har händerna bakbundna måste ändras. Förra regeringen gjorde inget, nuvarande har lovat att titta på problemet men har åtminstone ännu inget gjort.

Användarvisningsbild

Re: Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besitt

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#344018 Det märkliga är att i Stockholm var det inga problem att avvisa inkräktarna men då var det på kommunens mark troligtvis.

Från regeringskansliet har det har aviserats att en utredare ska få i uppgift att titta på hur markägares rättigheter vid tillfälliga bosättningar kan förbättras. Uppdraget är inte beslutat ännu men det kommer ske inom kort enligt uppgift.

Men detta är också en större fråga som handlar om alla typer av intrång på privata fastigheter/marker.
Där grundlagen är kristallklar till både bokstav och anda då det gäller egendomsrätten, men som inte följs av rättsväsendet. Vi fastighetsägare tillika jord, skog och markägare måste också få insyn och inflytande i dessa frågor.

LRF säger sig försvara äganderätten och har förstärkt arbetet med äganderätten med
att anställa fem personer under våren. Fyra av dessa är regionalt placerade och har som huvuduppgift att utgöra ett juridiskt stöd och en kompetensförstärkning till LRFs regioner. De ska t.ex kunna följa med kommungrupper eller regionkontor på möte hos Länsstyrelsen eller att bena ut juridiken i en regional remiss. Den femte tjänsten är en centralt placerad expert.
För att höja LRFs äganderättsliga kompetens kommer en informationsbank att skapas där frågor och svar inom äganderätten ska sammanställas och göras tillgänglig för all personal.
Översiktligt så finns ett trettiotal äganderättsliga frågeställningar, bland annat talerätt vid skogsavverkning, strandskydd, EUs artskyddsförordning, översyn av terrängkörningslagen, Minerallagen, Vattendirektivet samt allemansrätt och kommersiell verksamhet för att nämna några.

Ett arbete har påbörjats att ge dessa personer uppslag och åsikter att arbeta med. Bland annat detta med olagliga bosättningar men även, reservatshysterin, organiserat kommersiellt utnyttjande mm


Men det behövs att fler skogsägare och jordägare engagerar sig då det är allt fler särintressen som gör intrång och anspråk på din skog och mark...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).