Motorsåg och handhållet

Motorsågskort - tips om kurser önskas!

85 inlägg 34353 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343254 Kolla med Svante på http://www.throw-saw.com/ Jag gick min kurs utanför Rävlanda, det är rätt nära Gbg.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343487
Peteflamingstar skrev:Har precis idag tagit C-nivån på motorsågskörkortet. Tog knappt tre dagar och kostade 1250:-/dag plus moms hos Utbildning Skog i Färna (Skinnskattebergs kommun, Västmanland). Deras C-kurs är antingen fem eller tre dagar beroende på förkunskaper/erfarenhet.

Jag jobbade en liten tid med en som hade tagit sitt c kort där, det är nog det värsta jag har sett i skogen totalt värdelös han klarade inte ens att hugga sortiment .
Så jag rekommenderade han att göra något annat i livet .

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

Peteflamingstar  
#343495 Jo det är ju möjligt, de bedriver ingen skogsarbetarutbildning utan man får utföra några moment för att visa att man klarar dem. Går det inte på första försöket ges det fler chanser. Dessutom är aptering en hel vetenskap om det ska utföras på bästa sätt, väldigt lätt att missa en torrkvist eller annat på stocken så blir det inte den klass etta man först trodde. Har rätt lite med c-utbildningen att göra.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

wizz  
#343583 Vad tror ni om vad Säker Skog har för synpunkter om denna:
Finn fem fel

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

jannee  
#343600 Många verklighetstrogna videosnuttar om Farm girl, egentligen lite om hur vi lever på landet - dock har vi inga revolvrar - räcker gott med gevären.
Måste i ärlighetens namn erkänna att igenkänningsfaktorn är oroväckande hög.
Ser snuttarna och :smile:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

Lajodi  
#343625 Såg ordentligt med skyddsglasögon i vart fall! [emoji38]

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343716
Peteflamingstar skrev:Jo det är ju möjligt, de bedriver ingen skogsarbetarutbildning utan man får utföra några moment för att visa att man klarar dem. Går det inte på första försöket ges det fler chanser. Dessutom är aptering en hel vetenskap om det ska utföras på bästa sätt, väldigt lätt att missa en torrkvist eller annat på stocken så blir det inte den klass etta man först trodde. Har rätt lite med c-utbildningen att göra.

Läs första stycket i paragraf 17.
2015-09-28_055820.png


Andra stycket i paragraf 17.
2015-09-28_055845.png

så kan man inte sin arbetsuppgift så får man bara starta sågen. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

Peteflamingstar  
#343741
knaggen skrev:
Peteflamingstar skrev:Jo det är ju möjligt, de bedriver ingen skogsarbetarutbildning utan man får utföra några moment för att visa att man klarar dem. Går det inte på första försöket ges det fler chanser. Dessutom är aptering en hel vetenskap om det ska utföras på bästa sätt, väldigt lätt att missa en torrkvist eller annat på stocken så blir det inte den klass etta man först trodde. Har rätt lite med c-utbildningen att göra.

Läs första stycket i paragraf 17.
2015-09-28_055820.png


Andra stycket i paragraf 17.
2015-09-28_055845.png

så kan man inte sin arbetsuppgift så får man bara starta sågen. :grin:


Absolut, dock skrev du att personen i fråga inte klarade av att hugga sortiment, något som jag anser handlar om aptering av virke. Motorsågskurserna lär väl mest ut att hantera sågen på ett säkert sätt vid fällning/kvistning osv. Ponera att man inte sågat mycket mer än vad som krävs för att gå C-kursen, då är man som tidigare konstaterats ingen fullfjädrad skogsarbetare heller. Du skulle väl istället ha öst ur din enorma kunskapskälla och lärt personen i fråga göra rätt!

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343767
Peteflamingstar skrev:
knaggen skrev:
Peteflamingstar skrev:Jo det är ju möjligt, de bedriver ingen skogsarbetarutbildning utan man får utföra några moment för att visa att man klarar dem. Går det inte på första försöket ges det fler chanser. Dessutom är aptering en hel vetenskap om det ska utföras på bästa sätt, väldigt lätt att missa en torrkvist eller annat på stocken så blir det inte den klass etta man först trodde. Har rätt lite med c-utbildningen att göra.

Läs första stycket i paragraf 17.
2015-09-28_055820.png


Andra stycket i paragraf 17.
2015-09-28_055845.png

så kan man inte sin arbetsuppgift så får man bara starta sågen. :grin:



Absolut, dock skrev du att personen i fråga inte klarade av att hugga sortiment, något som jag anser handlar om aptering av virke. Motorsågskurserna lär väl mest ut att hantera sågen på ett säkert sätt vid fällning/kvistning osv. Ponera att man inte sågat mycket mer än vad som krävs för att gå C-kursen, då är man som tidigare konstaterats ingen fullfjädrad skogsarbetare heller. Du skulle väl istället ha öst ur din enorma kunskapskälla och lärt personen i fråga göra rätt!

Det går inte att lära en person som tror att han kan allt när det gäller skogsbruk vilket var i detta fallet.personen var i verkligheten farlig för sin omgivning.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

Erre  
#343769 Låter mer som ett personlighets problem hos den personen.
Det behöver man inte döma ut en hel utbildning för.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343774
Erre skrev:Låter mer som ett personlighets problem hos den personen.
Det behöver man inte döma ut en hel utbildning för.

Utbildning och utbildning jag vet inte om jag vill hålla med om att det är en utbildning mera att det är en kort kurs i att starta och hantera en motorsåg på ett säkert sätt.
En utbildning är längre än 3 dagar som kursen tar.
När en annan gick på skogsbrukskola så gjorde man inget än högg skog och ännu mera skog i 2 år tid med en massa teori om skogsbruket.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343778 Jo, vissa lär sig snabbare än andra. ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

Erre  
#343779
knaggen skrev:
Erre skrev:Låter mer som ett personlighets problem hos den personen.
Det behöver man inte döma ut en hel utbildning för.

Utbildning och utbildning jag vet inte om jag vill hålla med om att det är en utbildning mera att det är en kort kurs i att starta och hantera en motorsåg på ett säkert sätt.
En utbildning är längre än 3 dagar som kursen tar.
När en annan gick på skogsbrukskola så gjorde man inget än högg skog och ännu mera skog i 2 år tid med en massa teori om skogsbruket.


Men det är här det blir fel, man kan inte jämföra en skogsbrukskolas elever med dom som enbart har a,b och c efter säker skog.
Det blir ju givetvis inte samma möjlighet att lära sig.
Och det är inte tänkt att dom som går och tar motorsågs körkort a,b och c ska se sig som fullärda.
Det är snarare mer ett bra sätt att börja eller komplettera sin skogliga verksamhet.
Antingen om du är verksamma i egen eller andras skog. Sen får man fortsätta att lära så länge man lever. Oftast så i alla branscher.
Men med kursena i bagaget så lever man längre vill jag påstå än om man bara hoppar ut i skogen utan någon kunskap.

Att den killen du kom i kontakt med inte höll måttet kan bero på mycket. Nästa person kanske är kanon duktig.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343782
Erre skrev:
knaggen skrev:
Erre skrev:Låter mer som ett personlighets problem hos den personen.
Det behöver man inte döma ut en hel utbildning för.

Utbildning och utbildning jag vet inte om jag vill hålla med om att det är en utbildning mera att det är en kort kurs i att starta och hantera en motorsåg på ett säkert sätt.
En utbildning är längre än 3 dagar som kursen tar.
När en annan gick på skogsbrukskola så gjorde man inget än högg skog och ännu mera skog i 2 år tid med en massa teori om skogsbruket.


Men det är här det blir fel, man kan inte jämföra en skogsbrukskolas elever med dom som enbart har a,b och c efter säker skog.
Det blir ju givetvis inte samma möjlighet att lära sig.
Och det är inte tänkt att dom som går och tar motorsågs körkort a,b och c ska se sig som fullärda.
Det är snarare mer ett bra sätt att börja eller komplettera sin skogliga verksamhet.
Antingen om du är verksamma i egen eller andras skog. Sen får man fortsätta att lära så länge man lever. Oftast så i alla branscher.
Men med kursena i bagaget så lever man längre vill jag påstå än om man bara hoppar ut i skogen utan någon kunskap.

Att den killen du kom i kontakt med inte höll måttet kan bero på mycket. Nästa person kanske är kanon duktig.

Tyvärr så håller jag inte med dig i detta fall jag har sett hur mycket som helst som har varit både felaktigt och farligt på personer som överskattar sig själva efter en kort kurs.
jag kan berätta en annan episod om hur det kan gå till när det blir fel.
det var i fjol som 6st skulle ha en liten kurs i c kort och där var det en elev som höll på att såga läraren i armen läraren sa att den personen skall ej hålla i en motorsåg .Men i dag så har den personen ett c kort men är lika farlig i skogen kan till lägga att han sågar sönder ett par byxor i veckan. men han är godkänd av SäkerSkog.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

tallen100  
#343788 Det är det som stör mej att dom ska tvinga på "vana motorsågsanvändare" som klarat sej fint i skogen hela livet, och sen ser/hör man hur nybörjare som tagit "plastkortet" och ska kunna "arbeta på ett säkert sätt" som det så fint kallas, inte har en susning om hur en såg ska hanteras, men för dom är det bara att köra 😡

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).