Skogsröjning

Avverkning på tomt inför nybygge

6 inlägg 6598 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Avverkning på tomt inför nybygge

Piglet55  
#343697 Vi har köpt en tomt på Frösön i Östersund och ska bygga vårt nya hus. På tomten står ca 40 tallar och ca 10 granar som måste fällas innan vi kan börja markplanera. Till problemet hör att jag inte vet vart jag skall vända mig för att få hjälp, vad det ev kan kosta eller om det är så att jag till och med kan få betalt för träden. Som ni kanske förstår så är jag riktigt nybörjare när det kommer till sånna här frågor :???:

Det verkar som att Fjärrvärmeverket kan komma och hämta till viss del om virket och grenarna ligger så det går att komma åt från vägen. Frågan är dock om detta är bästa lösningen eller om det finns någon annan variant ?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Avverkning på tomt inför nybygge

Lajodi  
#343713 Hej Piglett,

40 - 50 träd har ett värde om de är skaplig fullvuxna. Som exempel har jag fått ut mellan 5000kr och 20 000 kr netto efter avverkningskostander för 20 till 80 träd som tagits i olika sammanhang. Ditt första steg är att ringa runt till några lokala virkesköpare. Googla, -eller kanske får du tips här på forumet-, men SCA, Stora Enso, Gällö skog är några namn du kommer att hitta... Har du en uppfattning om diametern på träden och höjden så blir samtalet med virkesköparna bättre...

(Piglets fråga ligger i fel kategori med det fixar kanske en moderator?)

Avatar Fallback

Re: Avverkning på tomt inför nybygge

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343733 Se till att de tar med sig allt ris också! Annars kanske de bara tar timret... :)

Användarvisningsbild

Re: Avverkning på tomt inför nybygge

Piglet55  
#350170 Nu har jag lite bättre info. Efter att ha fått hjälp med avverkningen så ligger nu ca 30m3 fob tall, 2,5m3 fob Gran och kanske 10m3 med massaved invid vägkanten.
(Samt en ordentlig rishög som Jämtkraft kommer att hämta)

Någon som vågar sig på en gissning vad det kan vara värt?Även tips på vem skulle kunna vara intresserad av att köpa det förutom Gällö, Rödins skulle uppskattas.

   TS
Användarvisningsbild

Avverkning på tomt inför nybygge

Jorm  
#350174 Prova scaskog.se där hittar du virkesköpare eller norrskog.se möjligt någon av dessa kan visa intresse, kanske snabb avhämtning är viktigare än sista kronan?

Användarvisningsbild

Re: Avverkning på tomt inför nybygge

Jorm  
#350178 15 000 spänn gissar jag[emoji16]

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).