Trädfällning (arborist)

Stubai, stora plastkilar

14 inlägg 7470 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stubai, stora plastkilar

Peteflamingstar  
#340575 Beställde hem två fällkilar av fabrikat Stubai häromdagen och tänkte ta med dem till skogen imorrn för lite testning på jobbet. De är ca 25 cm långa och fyra cm höga i bakkant, räfflade hela vägen. Kostade ca 130 kr styck inkl moms. Lade dem bredvid 555:an för storleksjämförelse, återkommer med resultat när jag använt dem lite!
:smile:



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stubai, stora plastkilar

Erre  
#340577 Vem säljer dom??
Kan vara intressant då jag tycker många kilar är för låga i bakänden.

Testa på å kom med omdöme sen. :-BD

Avatar Fallback

Re: Stubai, stora plastkilar

trondsenti  
#340578 Håper bare ikke de er like "gummi" som som dom fra Jula.
Hadde jeg ikke hatt visiret nede så hadde jeg knukket nesa!!

Användarvisningsbild

Re: Stubai, stora plastkilar

Peteflamingstar  
#340646 Nu har jag gått hela dagen och fällt granar i varierande storlekar åt en skördare i en riktigt brant slänt, fått prova de nya kilarna en hel del. Omdömet är överlag positivt, de känns väldigt rejäla och av bra kvalité. När man slår in dem svarar de bra, fast på ett "mjukt" sätt liksom, inte lika stumma som mina äldre orangea Eia är. Kanske har med åldrande plasts egenskaper att göra. I och med att de är så höga i bakkant räckte det ofta med en. Enda negativa är att de är aningen för smala, ibland "sjönk" de ner i veden lite istället för att fortsätta lyfta. Men jag ska nog köpa ett par till, beställde dem från Engelbert Strauss.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stubai, stora plastkilar

Erre  
#343639 @peteflamingstar

Är du fortfarande nöjd med kilarna??

Användarvisningsbild

Re: Stubai, stora plastkilar

Peteflamingstar  
#343647 Jodå, däremot brukar jag använda mina bredare orangea kilar först, och sen fortsätta lyfta med stubai-kilen om det behövs. Att de är höga i bakkant kan ju vara en nackdel också ifall det går tungt. Eller så får man köpa större slägga... :wink:

Edit: man kan ju köra med dubbla också förstås. Sen såg jag några intressanta kilar i Nimakatalogen, stålförstärkta i bakkant. Någon som provat dem?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stubai, stora plastkilar

selsmoran  
#343648 Har slutat köpa nya kilar.
Har utvecklat detta verktyg som gör att du kan använda
dina gamla kilar som extra säkerhet vid fällningen.
Se verktyget på nätet....

Jag blev trött av att stå och banka in kilar med slägga.
Kolla särskilt hur lätt det går.
Hur lite fysisk kraft som krävs.
Den du ser på bilden lyfter 42 mm.
Intresserad?

Användarvisningsbild

Re: Stubai, stora plastkilar

Erre  
#343649
Peteflamingstar skrev:Jodå, däremot brukar jag använda mina bredare orangea kilar först, och sen fortsätta lyfta med stubai-kilen om det behövs. Att de är höga i bakkant kan ju vara en nackdel också ifall det går tungt. Eller så får man köpa större slägga... :wink:

Edit: man kan ju köra med dubbla också förstås. Sen såg jag några intressanta kilar i Nimakatalogen, stålförstärkta i bakkant. Någon som provat dem?


Vet att @anersimyra köpte stålförstärkta och var grymt nöjd med dom.
Jag beställde två gula stora stubai nu. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Stubai, stora plastkilar

Erre  
#343652
selsmoran skrev:Har slutat köpa nya kilar.
Har utvecklat detta verktyg som gör att du kan använda
dina gamla kilar som extra säkerhet vid fällningen.
Se verktyget på nätet....

Jag blev trött av att stå och banka in kilar med slägga.
Kolla särskilt hur lätt det går.
Hur lite fysisk kraft som krävs.
Den du ser på bilden lyfter 42 mm.
Intresserad?


Vad har du för prislapp på den?
@selsmoran

Avatar Fallback

Re: Stubai, stora plastkilar

bgl  
#343660 Jag har använt den gula, svagt konkava NIMA-kilen utan stålhatt. Med Stanleys 6kgs urethanslägga klarar man det mesta. Kilen verkar tåla den släggan i motsats till vissa andra plastkilar. Numera orkar jag inte så mycket men förr satt hatten på Lisabergsgubben väldigt lös. Men en liten varning, kilen är slät på båda sidor så det kan nog finnas en liten risk för rekyl! Den konkava sidan ska visst vändas neråt.

Användarvisningsbild

Re: Stubai, stora plastkilar

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343664 Dom där kilarna är Ochsenkopf "Labrador"! eller en kopia? eller lika med annat namn! har använt dom i åratal! riktigt bra,helt i klass med bacho kilar! dom finns bla även i en variant som heter Ochsenkopf "alaska" som har samma lyfthöjd och längd som bachos ca 3cm! dom finns även i orange!

Användarvisningsbild

Re: Stubai, stora plastkilar

Peteflamingstar  
#343725
selsmoran skrev:Har slutat köpa nya kilar.
Har utvecklat detta verktyg som gör att du kan använda
dina gamla kilar som extra säkerhet vid fällningen.
Se verktyget på nätet....

Jag blev trött av att stå och banka in kilar med slägga.
Kolla särskilt hur lätt det går.
Hur lite fysisk kraft som krävs.
Den du ser på bilden lyfter 42 mm.
Intresserad?


Som Erre säger, det är prisfråga... =) Vet att det finns några typer av liknande mekaniska/hydrauliska kilar att beställa från Tyskland men än så länge klarar jag mig med kilar/Stalp/vinsch. Ofta ska man ju bära med sig prylarna en bit, förutom såg o dunk.

Ska nog beställa någon kil från Nima ändå, sen har de en synbart vettig kilhållare i läder för några hundringar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stubai, stora plastkilar

Peteflamingstar  
#343726
Huggarn skrev:Dom där kilarna är Ochsenkopf "Labrador"! eller en kopia? eller lika med annat namn! har använt dom i åratal! riktigt bra,helt i klass med bacho kilar! dom finns bla även i en variant som heter Ochsenkopf "alaska" som har samma lyfthöjd och längd som bachos ca 3cm! dom finns även i orange!


Vilka menar du, de gula Stubai!? Ja kvalitén känns onekligen bra!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stubai, stora plastkilar

Houthakker  
#348388 Har använd dessa kilar i många många år, sek 400 ex moms träbiten ung 90 kr ex moms
https://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q= ... 3159538446

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).