Motorsåg och handhållet

"Tvåmotors-såg"

4 inlägg 1784 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

"Tvåmotors-såg"

vajnis  
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: "Tvåmotors-såg"

tallen100  
#343576 Nja :lol: :lol: , men någonstans måste dom ju börja... Allt är nog inte lika självklart som hjulet :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: "Tvåmotors-såg"

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343599 Jodå, det fanns en hel del olika trädfällningsapparater. Drivna med Ånga, häst, motor eller handkraft.
Detta var en av många tankar och det finns nog nån Hamilton såg bevarad nånstans
om jag minns rätt.

Avatar Fallback

Re: "Tvåmotors-såg"

bgl  
#343631 1800-talet och en bit in på 1900-talet var höjdpunkten för galna uppfinningar.Sök bara på nätet, det finns även en tjock bok i ämnet. Bakom fanns många grundprinciper. En som ofta återkommer, som här, är tanken att manuellt arbete går bättre om man överför det till en roterande rörelse. Vanligaste exemplet är trampcykeln. Av människor(tyvärr stundom slavar) trampade ekorrhjul för pumpning av vatten torde fortfarande finnas i någon avkrok av världen. Om dessa ritade bilder är någorlunda rätta kommer frågan: vilken utväxling? Sågbladet är i olika lägen men vevslängarna i samma. Gubbarnas kroppshållning visar ingen tydlig vevriktning, snarare kan man nästan tro att de motverkar varandra?! Det fanns för en tid sedan ett utländskt tvprogram där man byggde replikor på apparater efter gamla ritningar, vore kanske en ide för någon med pengar att försöka detsamma här.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).