Grävmaskiner

Grävmaskin för bl.a gallring.

20 inlägg 19584 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Grävmaskin för bl.a gallring.

Oden  
#338629 Hej!

Har ett stort behov av gallring av de närmaste åren. Plus andra åtagande. Funderar på konceptet med stegmatare o grävmaskin. Ålder på gallringsskogen allt mellan 20-40 år mest gran. Har redan en liten maskin 1.8 ton som inte fyller någon funktion i sammanhanget :mrgreen: :mrgreen: !!!!

Utan behöver nog minst en maskin på 5 ton? Helst med stållarver o schaktblad då terrängen är både elak o brant emellanåt. Förutom gallringsbehovet så finns mkt mer att fixa med hjälp av grävaren.
Vad tror ni andra ? Vilken storlek bör man minst ha på grävaren? För att mäkta med träden.

M v h Oden



   TS
Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin för bl.a gallring.

machonisti  
#343533 Misstänker att 5 är tom i minsta laget. Stubb och sten fordrar ofta råstyrka. Visst kan man trixa en stubbe med en lillmaskin men skogen är full med stubb och trix tar tid.

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin för bl.a gallring.

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343558 Jag har en IHI 5ton, trevlig maskin, dock inget att bryta stubb med dagarna i ända. För övrigt valde jag traktorpocessor istället för grävmaskinsdito. Tror att grävare kräver större utrymme sant att stålband orsakar skador. Det senare har jag i get belägg för

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin för bl.a gallring.

Elfving  
#343560 Du behöver också kunna köra fram det huggna på rationellt sätt. Det måste vara viss storlek på skiftet för att det skall vara försvarbart med egna maskiner. De kostar pengar och inlejd gallring måste utvärderas innan du funderar på egen maskinpark! Vad är kostnaden för att få jobbet gjort? Låt minst två professionella offerera, sedan vet du hur stor investering du själv har utrymme för.
Det finns alldeles för många som är självverksamma med stor investeringskostnad utan att tjäna pengar på det de gör.

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin för bl.a gallring.

stegmaster  
#343562 En 5-6t maskin håller fint för små aggregat som Arbro 350, Tapio 280, bjm350, Naarva S/RS 25........................
Altså aggregat som klarer ca 30cm träd.
Grävmaskinen er mycket stärkare enn en griplastare, så det er aggregatet som gir sig före grävaren för att säga det så.
Sen er det ju smidig med en maskinbredd som er maks 200cm med 40cm band, och kan köras nästan 2 hela dager på 20 liter diesel. 8)
Att göra traktorväger er heller inget större problem med en 5-6t.
De senaste åren har jag byggd flera mil med traktorväger, så det er inget större problem.
Man klarer dra upp och peta bort stenar på ca samma vikt som maskinen, altså ca 5+6tonn.
Ska dom lyftas upp från marken talar vi nog ca halften.

Men ska du handtera större träd en 30cm, så krävs större aggregat, större grävare, samt at det behovs större grävare om du ska göra "riktiga" väger.
Att bryta stubber upp til 30cm stammer er inget större problem med en 5-6t maskin, större går nog betydlig snabbare med större maskin.
Kan lägga til at min grävare er en 5,5t.

Några bilder som inspiration.



.

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin för bl.a gallring.

brassel  
#343590 Personligen grunnar jag på att byta ut min 705 med grävaggregat mot ev en JAKE D107 med ev tillbehör.
http://en.jake.fi/album/jaked107/yleisk ... ralphotos/

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin för bl.a gallring.

stegmaster  
#343592 Ser at du har et stort Möre grävaggregat, brassel, har du Naarva aggregatet på detta, eller???
Er du nöjd Möre Maxi allment???
Tenker du byta traktor ochså i samband med byte til jake??

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin för bl.a gallring.

brassel  
#343619 Har precis skaffat S23, men tanken är att ha först iaf på skogskranen en FMV 290.
Möre har funkat ok för mina behov, men ev blir 705 och Möre bytta mot nått passande till Jakes grävaggregat så småningom.

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin för bl.a gallring.

Oden  
#343621 Har ev en större maskin på gång! En 14 tonnare modell äldre. Troligtvis bättre vad det gäller göra väg osv...
Men nog lite klumpig vad det gäller gallring?...

Inga jättesummor om nu maskinen inte krånglar alltför mkt framöver :mrgreen: .

Oden

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin för bl.a gallring.

machonisti  
#343662 Får man nyfiket fråga efter märket?

Avatar Fallback

Re: Grävmaskin för bl.a gallring.

Oden  
#343718 Det är en Case. Har bara lagt handpenning än så länge. Säljaren håller på att åtgärda några punkter innan köpet. :shock: :mrgreen:

Ingen skönhet men känns helt ok vad det gäller glapp o annat. Var o tittade på en större maskin för några veckor sedan där kunde man prata om glapp... :grin: det som var mest intressant med den maskinen var att det följde med ett skördeaggregat till den. Om den nu fungerade vill säga? :mrgreen:

Med vänlig hälsning, Oden

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin för bl.a gallring.

Skogsfix  
#625745 Har funderat på att skaffa en grävmaskin. Hittade en sån här jcb 8060 med stegmatare årsmodell 2006 körd ungefär 5000h. Är jcb bra märke och vad kan man betala för en sådan? Hur funkar grävmaskiner i tex förstagallringar?

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin för bl.a gallring.

svampbob  
#625748 Går det att växla mellan skogskran och grävarm på den?

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin för bl.a gallring.

Skogsfix  
#625750 Japp kommer två kranar med på köpet

Användarvisningsbild

Re: Grävmaskin för bl.a gallring.

Idalajocke  
#638631 Blev det något köp av jcbn?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).