Uppvärmning

Vilken Panna ska jag ha??

81 inlägg 48581 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilken Panna ska jag ha??

BM 35  
#342881 Effectas automatiska sotning funkar så att det är spiraler i tuberna som hänger i kättingar och rör sig upp och ned varje gång du öppnar luckan
priset är mellan 57950-67950 enligt prislista,den dyrare modellen har purheat vet ej vad det är

Dom har ett baspaket panna plus acktank på 4000 L 111,500kr

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken Panna ska jag ha??

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342912 Bakpuff kan även bero på lite för grovt kluven ved. Apropå pannor,Effecta har jag ingen bra erfarenhet av,sista vintern i hyrt hus så var det ny panna därifrån,gillade den inte,omständig att hålla ren och känslig på ved.Den var insatt hösten -00.
Det jag skulle vilja ha är Värmebaronen,verkar lättskött.

Avatar Fallback

Re: Vilken Panna ska jag ha??

BM10  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342924 Jag satte in en ny Värmebaronenpanna Ub40 för ca 2 år sedan och jag är enbart positiv.
Den är lättskött, snabb och enkel både att dra ur tuber och aska ur.
Den vill dock ha kluven ved, grov eller okluven brinner sämre.

Användarvisningsbild

Re: Vilken Panna ska jag ha??

Fredrik Reuter  
#343087 Hej,
Effectas "PureHeat" verkar vara att de har Lambdastyrning på vedpannan och elmotorer till luftspjällen som styrs av Lambdan.
Det är ju kanon om deras automatiska sotning fungerar som de skriver, då tycker jag priset med 4.000 l tank kan vara värt det!
Kollar du vidare på Effecta BM 35 så skriv gärna här sedan så fler kan få info om dem.

Användarvisningsbild

Re: Vilken Panna ska jag ha??

Granstorp  
#343271 Jag hade tittat närmare på CTC V35! En gammal beprövad modell som ganska nyligen släpptes i en uppdaterad vedsion! Vad du inte ska titta på är Viadrus, trots att vissa hävdar att det är världens bästa panna!

Avatar Fallback

Re: Vilken Panna ska jag ha??

brassel  
#343335 Har "ärvt" och eldat med en Viadrus u22 i snart två år.
Vad upplever du gör Viadrus till otittbar?

Avatar Fallback

Re: Vilken Panna ska jag ha??

Lennart A  
#343352 Kolla på Fröling S4 med automatisk tändning. Då kan du lasta pannan full med ved när du har tid så tänder den när acktankarna är tomma. Mycket arbetsbesparande. Automatiken som ingår sköter allt. Rätt temperatur i huset kulvertstyrning mm.
Dessutom är det en panna som uppfyller de krav på rena rökgaser som kommer.
kolla på blocket så hittar du en panna i närheten som du kan titta på.

Användarvisningsbild

Re: Vilken Panna ska jag ha??

Granstorp  
#343397
brassel skrev:Har "ärvt" och eldat med en Viadrus u22 i snart två år.
Vad upplever du gör Viadrus till otittbar?


Jag listar några plus och minus gällande Viadrus!
+Billig i inköp.
+Lång livslängd, inget snack om det!
+Extremt driftsäker då det helt enkelt inte finns något som kan gå sönder!

-Svår att hålla ren från sot i toppen på pannan pga utformningen.
-Man får lätt väldigt höga rökgaser ut i skorstenen.
-Pannan fortsätter brinna för fullt även vid strömavbrott, risk för kokning om man inte har tillgång till oberoende strömkälla.
-Allmänt dålig verkningsgrad, räcker att titta på röken ur skorstenen.
-Du får springa ofta till pannrumet då ett ilägg brinner ut väldigt fort jämfört med en modern vedpanna.

Användarvisningsbild

Re: Vilken Panna ska jag ha??

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343399 Värmebaronen! Fungera så väldigt bra, har haft i flera år. Väldigt lättskött och kan konverteras till pellets när jag blir gammal och böjd...

Avatar Fallback

Re: Vilken Panna ska jag ha??

brassel  
#343405 Granstorp, ligger väll en del i vad du skriver; dock bör både sot, spring och skorstensrök bli bättre om nog bra ved ( koks, stenkol och pellets mm funkar ju med sägs det vid bra glödbädd...) och eldning uppifrån i sker av det ilagda.
Lite mer tips fås bla här:
https://mobil.byggahus.se/forum/biobran ... garna.html

Användarvisningsbild

Re: Vilken Panna ska jag ha??

Granstorp  
#343411 Tro mig, jag har läst alla trådar om just Viadrus! Alla påstår att dom är nöjda med sin panna, men dom ska bara bygga om den lite.....
Ska man elda med ved så måste det vara så smidigt som möjligt och då faller tyvärr Viadrus bort! Jag minns när jag intervjuade min sotare om just Viadrus och dess verkningsgrad, han svarade då att verkningsgraden kan jämföras med en gammal köksspis!

Avatar Fallback

Re: Vilken Panna ska jag ha??

brassel  
#343425 Okey, jag har bara haft "första-ansvaret" en kortare tid;
men ett är säkert har man för mycket syre och bara eldar underifrån går det undan!
Mitt upplägg som jag tycker verka funka är annars:
-ett lager av gärna björk längst ner upp till strax under luckan
-ett lager med lättantändligt med tex granved upp så att halva luckan täcks
-sedan tänder jag uppifrån och ställer in minimalt med syre underifrån (max på luckans syrehål)
-sedan låter jag det antingen brinna ut helt eller lägger på lämpligt på glödbädden när den är som bäst; gärna typ ek, lönn, fruktträd, oxel och tall (kanske inte så ofta pellets, koks och stenkol...)
Bara för att balansera att det kanske går hyfsat med Viadrus U22 också, så som jag iaf känner det för stunden :)

Avatar Fallback

Re: Vilken Panna ska jag ha??

Hea  
#343469 Jag håller precis på att installera en Effecta 60kw, premiäreldningen ligger väl minst ett par veckor bort så jag har ingen erfarenhet av pannan i praktiken ännu dock tog det mig flera år att komma fram till vilket pannpaket som skulle vara rätt för mig. Jag skall värma 2 fastigheter, 180+170kvm, 10m kulvert från "lilla" huset där pannrummet är, 2×2500l ackvolym. Att valet föll på Effecta berodde på flera saker, jag ville ha en lambdastyrd panna med stort vedmagasin (195L) ha en effekt som klarar att matcha mina acktankar men inte överstiga 60kw då det blir krångligare brandklassning för pannrummet samt att det inte fick kosta för mycket, tror att jag gav ca 57000kr för pannan och då tycker jag att att jag fått mycket för pengarna, att pannan tillverkas i Sverige ca 4mil hemifrån och att jag kunde hämta pannan på fabriken och samtidigt få se tillverkningen gjorde inte valet svårare. Men jag får väl höra av mig efter vinter så får vi se om jag valde rätt☺

Avatar Fallback

Re: Vilken Panna ska jag ha??

brassel  
#343586 Intressant och läsa om era tankar; tänkte bara undra om det är någon som vet nått om möjligheten att prisvärt få även lite el ur sin vedpanna.
De som sett är bla dessa som jobbar på det:
"kombinerar en värmepanna med en liten mikroturbin."
http://compower.se/?page_id=7&lang=sv

Avatar Fallback

Re: Vilken Panna ska jag ha??

hobbyhuggarn10  
#343606 Jag installerade en calmar v65 förra vintern och är mycket nöjd. Köpte panna och 4st 500tankar (platsbrist) begagnat på blocket allt i -10 års mod. för 30000:-.
Värmer 80m2+källare och kulvert till 50 m2 garage, på sommaren en panna i veckan på vintern en varannan var tredje dag. (En panna är en liten tändning och ett fullt ilägg ). Kan i min mening inte bli bekvämare, möjligen en större och mer väl isolerad tank. Så min mening, stor panna med stort vedföråd är bekvämlighet inte liten panna och stor tank för man lär sig att dimensionerna inläggen efter tanktemp.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).