Skogshistoria

Motorsågen -filmen

14 inlägg 8991 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Motorsågen -filmen

totte  
#343303 Ja den har vi länkat flera gånger tidigare, men det bör väl finnas en länk till den även här i Skogshistoria.

http://www.oppetarkiv.se/video/1132574/motorsagen



   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsågen -filmen

tallen100  
#343305 En riktig favorit! :grin: Förr kunde dom minsann göra bra TV...

Avatar Fallback

Re: Motorsågen -filmen

isteskog  
#343325 Läs boken också! Den är bra. Nils Parlings böcker är överlag intressanta. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågen -filmen

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343354 Kan för övrigt berätta att jag gjort två ljudklipp från filmen till alarm på telefonen. Gissa vilka :mrgreen: :geek:

Avatar Fallback

Re: Motorsågen -filmen

Peckberg  
#349668 Hej!
Filmen var verkligen bra! :grin: Det verkar ha varit ett annat upplägg för i tiden med en apterare som talar om vilka längder som timret ska ha när det kapas upp.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågen -filmen

totte  
#349755
Peckberg skrev:Hej!
Filmen var verkligen bra! :grin: Det verkar ha varit ett annat upplägg för i tiden med en apterare som talar om vilka längder som timret ska ha när det kapas upp.


Jo något sånt kunde man ju inte överlåta till "obildat arbetarfolk". Nej, men det låg ju faktiskt något i det, det var ju massor med folk som jobbade i skogen, mestadels folk med annan sysselsättning, mest småbrukare,, som vintertid högg i skogen och som inte hade någon utbildning alls, vad gällde krven på virket. Det var nog nödvändigt då att ha dessa utbildade "tummare". Sen blev ju skogsarbetarna heltidsanställda proffs, med den utbildning som krävs för att aptera virket.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågen -filmen

anersimyra  
#349759
Sidenbladh skrev:Kan för övrigt berätta att jag gjort två ljudklipp från filmen till alarm på telefonen. Gissa vilka :mrgreen: :geek:
När skogvaktarn mosar sågen.. :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågen -filmen

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349874 Nästan rätt ;) Ena klippet är när förvaltaren smyger upp bakom stackars engström som ska tända en cigarett och skriker: "för faan människa, såga!", det andra är replikskiftet mellan förvaltaren och apterare Andersson "det går bestämt åt helvete det här Bergfors, eller hur?", "det gör det snart för Andersson också", "jaså".

:D

Avatar Fallback

Re: Motorsågen -filmen

isteskog  
#349878 Haha! Ja det är en härlig film! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågen -filmen

JensSkoog  
#349880 Får tyvärr inte se filmen här i Norge, men jag går in och ser den varje gång jag är i Sverige! Den är toppers. :grin:
Kommer i håg att dom gamla huggarna bannade och svor när dom berättade om apteringsadelen (tømmermålerne på norsk). Dom gick i fina läderkängor och hade kravatt - skogens dandyer, och hamnade dom i en myrhöl, så var hjälpen långt undan :lol:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågen -filmen

totte  
#349934 Finns också på Youtube:


   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsågen -filmen

husqvarna_med_sthil  
#349977 Den där filmen är bra ! Jag har sett den flera gånger och brukar lyfta den själv i olika sociala medier.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågen -filmen

anersimyra  
#349985
Sidenbladh skrev:Nästan rätt ;) Ena klippet är när förvaltaren smyger upp bakom stackars engström som ska tända en cigarett och skriker: "för faan människa, såga!", det andra är replikskiftet mellan förvaltaren och apterare Andersson "det går bestämt åt helvete det här Bergfors, eller hur?", "det gör det snart för Andersson också", "jaså".

:D
e Ha ha ha ha..den var bra. Jag såg nyss filmen.. :grin: kul att se en " ung Engström," han ( Bill Lindfors ) gick nyligen i pension vid 84 års ålder.. :o

Användarvisningsbild

Re: Motorsågen -filmen

JensSkoog  
#349992
totte skrev:Finns också på Youtube:

Tackar Totte :-BD

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).