Skogsmiljö och Trädlära

Bett av älgflugor?

99 inlägg 131181 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bett av älgflugor?

Botvig  
#343345 Älgflugan har ett antal djur och fåglar som värddjur.
Har set dessa på grävling,morkullor,tjäder förutom älg ock rådjur.
Har själv inte så ont av dem men sambon kan knappast gå ut förrän de kryper på henne.
Ljusa kläder hjälper något.

Användarvisningsbild

Re: Bett av älgflugor?

Peteflamingstar  
#343462 Tycker hittills det är ovanligt gott om dem där jag jobbar, i södra Dalarna. Trodde ett tag i augusti att det skulle bli få älglöss i år, men inte då... :sad:

Användarvisningsbild

Re: Bett av älgflugor?

Fredrik Reuter  
#346498 Svt tar idag upp att älgjägarna har problem med älgflugor i år.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/dal ... ar-jagarna

Och att älgflugorna ökat i omfattning i år visar även statistiken på skogsforum, denna tråd är läses flitigt av bl a Google sökare.

Anledningen till ökningen verkar inte forskare veta ännu, men det spekuleras av en kombination av stark älgstam och mildare klimat.

Älgflugor verkar också vara väldigt sega. Jag hörde tidigare i veckan om en röjare som prövat att lägga kläderna i frysen över natten (för att frysa sönder älgflugor som blivit kvar), men det funkade inte, de vaknade till liv och började krypa igen trots nedfrysning till -18 C ...

Hur ser det ut för dig denna höst?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bett av älgflugor?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346505 Blev grymt attackerad i går när jag drog ut 2 kalvar. Blev lite svettig och det gjorde dom som tokiga i mig.
Fick plocka 8 st ur håret efteråt. Efter dusch med hårtvätt satt det lik förbannat en kvar som kröp ftam i soffan!!

Avatar Fallback

Re: Bett av älgflugor?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346513 Jag fick en del på mig under älgjakten i veckan. Nu sitter jag med två blemmor i bakhuvudet.

Användarvisningsbild

Re: Bett av älgflugor?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346523 Precis där dom biter mig också!

Användarvisningsbild

Re: Bett av älgflugor?

JensSkoog  
#346545 Läser att dom är på väg hit också 😡 Det ser jag inte fram emot :sad:

Avatar Fallback

Re: Bett av älgflugor?

Ferguson system  
#346552
JensSkoog skrev:Läser att dom är på väg hit också 😡 Det ser jag inte fram emot :sad:


Det er godt med de små kreka øst i Akershus og Hedmark. Det er så ille enkelte steder at en nesten må la være å ferdes i skogen i perioder.

Avatar Fallback

Re: Bett av älgflugor?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347102 En veterinär påstod att en älg hade 10000 älgflugor på sig !
http://www.telen.no/natur-og-miljo/plan ... 5-75-43877

Avatar Fallback

Re: Bett av älgflugor?

rikard_e  
#347117 Var ute idagi några timmar, hade 2 eller 3 stycken på mig, då var jag iofs orangeklädd

Avatar Fallback

Re: Bett av älgflugor?

Hema  
#347145 Hos mig som är det gott om dem, lätt att ganska snabbt få runt 10st på sig, men de har aldrig bitit mig. Har gott om vilt. Upplevde att de ogillade att jag drog igång motorsågen, för då blev de snabbt färre. Kanske var det mindre troligt att jag skulle kunna vara en älg med sådant oväsen, men vad vet jag. :)

Användarvisningsbild

Re: Bett av älgflugor?

Peteflamingstar  
#347154 Börjar tro att de håller sig lugna vid något lägre temperaturer, t.ex. är det märkbart färre vid fem grader än vid tio. Liten tumregel för mig; är det småkallt om fingrarna, då är det smålugnt med löss! :) Annars verkar det vara rekordår för otäckingarna...

Avatar Fallback

Re: Bett av älgflugor?

Hema  
#347156
Peteflamingstar skrev:Börjar tro att de håller sig lugna vid något lägre temperaturer, t.ex. är det märkbart färre vid fem grader än vid tio. Liten tumregel för mig; är det småkallt om fingrarna, då är det smålugnt med löss! :) Annars verkar det vara rekordår för otäckingarna...

Samma reflektion, fler vid högre temperatur helt klart.

Avatar Fallback

Re: Bett av älgflugor?

Skogsöga  
#347827 Kan inte minnas dem från barndomen men väl i 30 år. Har bara blivit biten en gång men den betan minns jag än. Annars gillar de att krypa på mig liksom fästingarna. Jag tar hand om dem och frugan drar till sig myggen! När jag väl får tag i dem krossar jag dem genom att trycka och gnida dem mellan tumme och pekfinger. Inte sällan ett kvällsnöje ända ner i sängen. 😡

Användarvisningsbild

Re: Bett av älgflugor?

machonisti  
#347843 Dom kryper och biter. Överlever minusnätter för att kvickna till och bli riktigt kvicka vid sisådär +10.
Vid otäcka platser plockar jag dem av mig konstant och ändå plocka flera timmar under kvällen.
Man kan frysa kläderna i boxen och gå i duschen istället för att plocka men jag tyckte inte det var värst många.
Hänger jag upp kläderna flyger jävlarna runt inomhus å det tycker inte familjen om.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).