Motorsåg och handhållet

HVA 535FBx, Kedjeröjsågen kommer med batteri 2016

31 inlägg 20359 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: HVA 535FBx, Kedjeröjsågen kommer med batteri 2016

339  
#343334 Lägg upp en bild på din KM130R. Jag är nu inte en professionell röjare men jag tycker definitivt inte att 535:an är en återvändsgränd, snarare tvärt om.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: HVA 535FBx, Kedjeröjsågen kommer med batteri 2016

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343337 Pellenc är i en klass för sig och är mer inriktat på proffs sidan, de som kör mycket och dagligen.

I de fall det diskuteras användning på andra sätt än professionellt, är kombimaskiner som denna Stihl KM130r mycket prisvärda.
Bensinmotor är prismässigt överlägset batteri drivet även om man siar några år framåt.

Avatar Fallback

Re: HVA 535FBx, Kedjeröjsågen kommer med batteri 2016

339  
#343341 Vad är Pellenc för maskin?

Användarvisningsbild

Re: HVA 535FBx, Kedjeröjsågen kommer med batteri 2016

Fredrik Reuter  
#343346 Hej,
Pellenc är ett märke. Här finns lite mer info:

Pellenc

Pellenc Selion batteridriven kedjesåg i skog

   TS
Avatar Fallback

Re: HVA 535FBx, Kedjeröjsågen kommer med batteri 2016

bgl  
#343349 svar på fråga i inlägg 10:31
Bästa bilder finns hos Stihl. Kan fås med loophandtag eller 'cykelstyre', jag köpte med loophandtag som medger större rörlighet. Den levereras med enkelt axelband, jag använder istället en Panthröjsele samma typ som jag har till vanlig röjsåg. Den här lilla motorn är häpnadsväckande duktig, en rak axel är väl dessutom effektivare än spiralaxeln på 535fbx. Vikten är under 7 kg jämfört med huskyns över 12kg! I tät röjning har huskyn en fördel i att man kan hålla sågen närmare sig. Jag har tillsvidare kört Stihlen några timmar i en nyss gjord underröjning för förstagallring där jag tagit bort ytterligare några hundra klena stammar/har. Då kan man vänta ytterligare några år med gallringen och få större medeldiameter på uttaget.

Avatar Fallback

Re: HVA 535FBx, Kedjeröjsågen kommer med batteri 2016

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343350
bgl skrev:När nu tom Husqvarna verkar svika i tron på sin ryggapparat, köpte jag i förrgår en Stihl KM130R. Efter bara några timmar är resultatet uppenbart. Jag kan bara tycka synd om Husqvarna, Södra och de personer som satsat sin prestige på den ryggburne! En uppenbar återvändsgränd, speciellt som detta alternativ tydligen har funnits sedan länge. Dessutom drar den så lite bränsle att ev inbesparing med batteri blir försumbar. Hörselskydd måste man i alla fall ha pga kedjeljudet. Kommer nog aldrig mer att starta min ryggsåg!



Vi börjar bli några stycken nu som röjer med Stihl KM, Jens får gå till generalagenten och inkassera lite provision för marknadsföringen.

Användarvisningsbild

Re: HVA 535FBx, Kedjeröjsågen kommer med batteri 2016

sundelius  
#343404
busholle skrev:
bgl skrev:När nu tom Husqvarna verkar svika i tron på sin ryggapparat, köpte jag i förrgår en Stihl KM130R. Efter bara några timmar är resultatet uppenbart. Jag kan bara tycka synd om Husqvarna, Södra och de personer som satsat sin prestige på den ryggburne! En uppenbar återvändsgränd, speciellt som detta alternativ tydligen har funnits sedan länge. Dessutom drar den så lite bränsle att ev inbesparing med batteri blir försumbar. Hörselskydd måste man i alla fall ha pga kedjeljudet. Kommer nog aldrig mer att starta min ryggsåg!



Vi börjar bli några stycken nu som röjer med Stihl KM, Jens får gå till generalagenten och inkassera lite provision för marknadsföringen.


Håller med :!:
Beställde själv en KM 130 R i måndags, kraftigt influerad av vår tomte. Jens borde få gratis sågar av Stihl resten av livet så mycket kulor han drar in till dom :grin:

Användarvisningsbild

Re: HVA 535FBx, Kedjeröjsågen kommer med batteri 2016

JensSkoog  
#343417
339 skrev:Lägg upp en bild på din KM130R. Jag är nu inte en professionell röjare men jag tycker definitivt inte att 535:an är en återvändsgränd, snarare tvärt om.
1443209647_kmogsele_jan15_s.jpg
1443209710_kombimaskin_stihl_(5)_s.jpg

Här är den :lol: Gubben följer inte med, men han har användt den mycket i eftersatt och i stamkvistning. Gillar bärselan som hör med, och jag gillar priset. Senn använder jag maskinen och selan med kratkniv och häcksax. Stämmer att den är bränslesnål och den är stillagående. Når gott framåt med den, men den har god balans. Enda jag fick lägga till va en bröstrem på selan - följde inte med här i Norge.

Användarvisningsbild

Re: HVA 535FBx, Kedjeröjsågen kommer med batteri 2016

JensSkoog  
#343418
sundelius skrev:Beställde själv en KM 130 R i måndags, kraftigt influerad av vår tomte. Jens borde få gratis sågar av Stihl resten av livet så mycket kulor han drar in till dom :grin:

Nu väntar vi spända på din recension, Sundelius. Som jag skrivit på andra holl på Forum, slänger jag inte mina FS'ar, men 460 får gå i gräs och sly och 480 får gå i ordinarie röjning där det passar, men det å kunna byta mellan klinga och kedja är värd guld! :lol:

Användarvisningsbild

Re: HVA 535FBx, Kedjeröjsågen kommer med batteri 2016

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343422 [quote="JensSkoog" det å kunna byta mellan klinga och kedja är värd guld! :lol:[/quote]

Just därför skaffade jag en klingtillsats till min HVA midjeröjare.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: HVA 535FBx, Kedjeröjsågen kommer med batteri 2016

forest.  
#368043 Hej, blir förvirrad vad man sk välja för röjamaskin :(

Vanlig klingsåg, 535FBx eller KM130R?

några här säger att KM130R är bättre än 535FBx sant eller smaksak?

Blir det 0% snedbelastning på kroppen med vanlig klingsåg eller KM130R om man bara ställt selen rätt ?

Någon som vet någon utvärdering om framtiden för Husqvarnas röjare, vad tycker användarna?

Någon som gjort något jämförelse mellan vanlig och kedjeröjare vad det gäller effektivitet, bränsleförbrukning/ha?

Användarvisningsbild

Re: HVA 535FBx, Kedjeröjsågen kommer med batteri 2016

JensSkoog  
#368048
forest. skrev:Hej, blir förvirrad vad man sk välja för röjamaskin :(
Vanlig klingsåg, 535FBx eller KM130R?
några här säger att KM130R är bättre än 535FBx sant eller smaksak?
Blir det 0% snedbelastning på kroppen med vanlig klingsåg eller KM130R om man bara ställt selen rätt ?
Någon som vet någon utvärdering om framtiden för Husqvarnas röjare, vad tycker användarna?
Någon som gjort något jämförelse mellan vanlig och kedjeröjare vad det gäller effektivitet, bränsleförbrukning/ha?

Alltid svårt med sådana val. @forest. :wink:
Här är mycket att värdera.
För mig är det inte val mellan klingsåg och kedja. Skulle inte vara utan vare sig klinga eller kedja. Men just därför va mitt val KM130, eftersom HVA sin kostar mycket mera, och för en gammal gubbe kändes den ochså tung.

Blir inte förvånad om en proff röjare som jobbar röjning hela tiden finner att HVA sin kedjeröjare toppar listan, men för mig holler KM130 länge, och eftersom tekniken min har blivit bättre vet jag att jobbet går undan bra snabbt, och där det är eftersatt och tät, gillar jag resultatet mycket bättre än när jag körer klinga. KM130 och HVA 535FBx har ungefär samma kubik.

Med bärselen bra tilpassat och den böjda stången över axlen som sågen hänger i, känner jag ingen snedbelastning med KM130. Faktisk känner jag mera i kroppen efter en dag med FS480 och klinga än efter en dag med KM'an, men det med att anpassa selen är alltid viktigt när man ska jobba hela dan, vare sig det ena eller det andra som ska hänga i selen.

Användarvisningsbild

Re: HVA 535FBx, Kedjeröjsågen kommer med batteri 2016

JensSkoog  
#368049
339 skrev:Lägg upp en bild på din KM130R. Jag är nu inte en professionell röjare men jag tycker definitivt inte att 535:an är en återvändsgränd, snarare tvärt om.

Såg genom den här tråden nu, och läste det här, @339 och blev lite nyfiken på
vad du körer med i röjningen?
Fann ochså ut vad det svåra svenske
ordet "ÅTERVÄNDSGRÄND" betyder - är överhuvudtaget inte
trög i skallen - så det tog ju bara ett halvt år :lol: :lol: .

Avatar Fallback

Re: HVA 535FBx, Kedjeröjsågen kommer med batteri 2016

339  
#368053 Jag kör mest med min HVA 535 kedjeröjsåg och den har tagit röjningen till en ny nivå. Motorn i en riktig ryggsele väl centrerad på ryggen gör att man inte ens blir trött längre. Efter en höst med 535:an är jag helnöjd. :-BD

Användarvisningsbild

Re: HVA 535FBx, Kedjeröjsågen kommer med batteri 2016

JensSkoog  
#368056
339 skrev:Jag kör mest med min HVA 535 kedjeröjsåg och den har tagit röjningen till en ny nivå. Motorn i en riktig ryggsele väl centrerad på ryggen gör att man inte ens blir trött längre. Efter en höst med 535:an är jag helnöjd. :-BD

Gott att höra - va det du mente med att den inte var en "återvändsgränd" - eller "blindstreet" som det kallas på utomländsk. Kan bara samstämma att röjning för och efter kedjeröjaren är två olika världer :lol: och det går för KM'an ochså!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).