Sågtimmer

träd på rot

20 inlägg 35712 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: träd på rot

Doktoranders  
#343187 Intressant diskussion. Jag är själv intresserad av att köpa enstaka gran på rot som vuxit långsamt, helst i norrsluttning, rakvuxen, tätfibrig, så grov som möjligt och helst med kvistfria metrar.
Tänkte om möjligt använda till finsnickeri, akustiska instrument. Någon som har eller vet var det kan finnas?

Användarvisningsbild

Re: träd på rot

Doktoranders  
#343190 Ja just det, gärna i Umeå trakten eller längs Vindelälvens och Västerbotten.

Användarvisningsbild

Re: träd på rot

Vardon  
#343198 Ska nog hugga gammal gran i vinter. Kanske inte riktigt norrlut utan mer 340 grader så mycket norrlut. Dock i dalarna.

Är nog gammal och segvuxen

Användarvisningsbild

Re: träd på rot

Doktoranders  
#343214 Ok, var i Dalarna är det? Jag är på jobb i Säter o Borlänge ett par gånger i höst så
kanske kunde kika lite. Vad tror om åldern på gran och vad kan diametern ligga på?

Användarvisningsbild

Re: träd på rot

Vardon  
#343220 Norr om Falun, svärdsjö trakterna så det är ju åt rätt håll ialla fall om du åker bil. Ålder vet jag inte, men det som har varit torrt på stället har nog haft så pass mycket årsringar att jag inte brytt mig om att räkna. Grovlek, tja ingen aning där heller, men känns som hyfsat grova. Det är i vilket fall som helst fina miljöer om än det blir en omväg.

gran.jpg


En bild från samma område, här är det väl dock på krönet / andra sidan sluttningen, skogen är väl lite smalar och betydligt glesare här uppe.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).