Bilar

Volkswagens fusk med avgasvärden

50 inlägg 19359 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Volkswagens fusk med avgasvärden

Fredrik Reuter  
#343019 Detta verkar vara dagens bomb. VW har haft programvara som känt av när dieselbilar ska avgastestas och manipulerar då, just under testet, motorn för att få lägre, och då kanske också säkrade, avgasvärden.

Aktien sjunker som en sten och det är nog lätt att hålla sig för skratt på Volkswagen idag.

Vad tror du, är de ensamma om detta, eller är det fler som trixar med detta?

Troligtvis sänker de effekten på motorn under testet, men andra lösningar kan också finnas enligt NyTeknik.
Volvo bedyrar att de inte ens har någon programvara som känner av när test ska utföras enl DI.

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 932714.ece



   TS
Avatar Fallback

Re: Volkswagens fusk med avgasvärden

jannee  
#343024 VW lär "troligtvis" inta vara ensamma. Nu när teknologin är internationell så varför?
Å andra sidan är det väl inte sämre att biltillverkarna manipulerar, kanske vi själva slipper programmera om insprutningen - kostar bara en massa kulor.

Användarvisningsbild

Re: Volkswagens fusk med avgasvärden

Vardon  
#343059 Ja nog lär man svettas lite när kursen sjunker 20 % och man måste avsätta 65 miljarder för framtida kostander. En liten rituell slakt av spargrisen kan man tänka sig...

Troligen kommer nog fler säljare av dieselbilar att undersökas. Då det är de som har svårast att klara emissionskraven i USA för kväveoxider (NOx).

EPA bråkar man inte ostraffat med, vi såg hur det gick för Simpsons :)

Användarvisningsbild

Re: Volkswagens fusk med avgasvärden

Fredrik Reuter  
#343082 Jepp, svettigt är det nog, minst sagt. Nyheterna nu på morgonen säger också att många advokater i USA förbereder gruppstämningar.

Det kan nog bli fler biltillverkare som både granskas och avslöjas (dock ej Tesla...). Något som är lite skumt i det hela är att det inte kommit fram förrän nu. Bilbranschen är ju extremt konkurrensutsatt och det borde vara en baggis för en "avgasprogrammerare" att hitta fifflet med koden i en VW när de granskat den (för de bör de ha gjort).

Frågan är då om dom valt att hålla tyst och programmera lika som VW, eller hålla tyst och invänta dagen då det avslöjas ändå.

Ska bli spännande att följa!

   TS
Avatar Fallback

Re: Volkswagens fusk med avgasvärden

axwell  
#343086 Hörde i morse på SR-nyheterna att en av Audis modeller skall fingranskas.

Snöbollen rullar............................ :!:

Användarvisningsbild

Re: Volkswagens fusk med avgasvärden

Fredrik Reuter  
#343088 Ja, den rullar!
Och hur tror ni det blir med Skoda, är det inte VW-delar rakt igenom nästan på Skoda?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Volkswagens fusk med avgasvärden

Vardon  
#343095 Säljer skoda dieselbilar i USA? Just nu är det väl bara dieselmodeller det gäller och det är väl främst VW, BMW och Audi som har det. Volvo säljer väl inga dieselstånkor i USA tex.

Användarvisningsbild

Re: Volkswagens fusk med avgasvärden

Fredrik Reuter  
#343097 Så kan det nog vara, men tror du inte att EU börjar kolla mot EURO direktivet också nu när EPA har avslöjat det i USA?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Volkswagens fusk med avgasvärden

svampbob  
#343102
Fredrik Reuter skrev:Jepp, svettigt är det nog, minst sagt. Nyheterna nu på morgonen säger också att många advokater i USA förbereder gruppstämningar.

Det kan nog bli fler biltillverkare som både granskas och avslöjas (dock ej Tesla...). Något som är lite skumt i det hela är att det inte kommit fram förrän nu. Bilbranschen är ju extremt konkurrensutsatt och det borde vara en baggis för en "avgasprogrammerare" att hitta fifflet med koden i en VW när de granskat den (för de bör de ha gjort).

Frågan är då om dom valt att hålla tyst och programmera lika som VW, eller hålla tyst och invänta dagen då det avslöjas ändå.

Ska bli spännande att följa!


Källkoden till styrenheterna håller nog VW väldigt hemlig och ingen utifrån kommer åt den. Däremot lär det vara ett hyfsat antal på VW som känner till att den kodsnutten finns med för att det krävs ett antal timmar för att utveckla den funktionen och därtill ska den testas. Det borde helt klart vara rätt många som ska ha känt till detta.

Egentligen är detta precis samma sak som grafikkorts- och processortillverkarna har gjort tidigare för att bättre klara prestandatester.

Användarvisningsbild

Re: Volkswagens fusk med avgasvärden

Vardon  
#343105
Fredrik Reuter skrev:Så kan det nog vara, men tror du inte att EU börjar kolla mot EURO direktivet också nu när EPA har avslöjat det i USA?


Fast de flesta verkar ju tro att bilarna klarar de europeiska kraven på NOx utan att mixtra med mätningarna. Medan det är svårare i USA som har högre krav och under testcykler då så har man offrat bränsleförbrukningen till förmån för NOx för att sedan återställa när man kör normalt för att som jag antar - höja motoreffekten / minska förbrukningen. Även om bränsle är billigare i USA så är det fortfarande små utgifter man blir rik på.

Men det är onekligen intressant och kommer nog väcka en del undersökningar hos journalister om europeiska krav med. Det är ju sällan folk kommer ner i de nivåer som utlovas vid tester. Nu finns det väl alltid 1 000 andra olika orsaker till det men ändå...

Tydligen verkar aktien sjunkit med nära 40 % rapporterar SVD... Oops....

Användarvisningsbild

Re: Volkswagens fusk med avgasvärden

JörgenO  
#343108 Aftonbladet har sammanställt VW-bilder från Twitterhumorister:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21461537.ab

Användarvisningsbild

Re: Volkswagens fusk med avgasvärden

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343155 Utan mer info än vad som finns tillgängligt är det ju svårt att säga om det är nåt riktigt avancerat mjukvarufiffel eller bara nåt enkelt, tex att man tillsätter mindre urea (adblue) under vanlig körning än vad som görs under testerna. Det räcker ju för att ge större utsläpp.
Hur bilen märker att den är i ett testlabb vet jag inte men de kanske kör efter en speciell körcykel och då är det nog lätt fixat att mjukvaran reagerar på det.


Påminner lite om mästerfuskaren Smokey Yunick (stavning?) i Nascar som tänjde på reglerna så det stod härliga till, har för mig att han byggde en bil i lite mindre skala så den såg rätt ut men var såklart lite lättare då den var mindre och därför gick den snabbare! Han gick runt max-volymen för bränsletankarna också genom att dra en jäkligt grov bränsleslang (2") ett par varv runt kupén, på det viset fick han med bränsle för några extra varv :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Volkswagens fusk med avgasvärden

Vardon  
#343162 Görs inte testerna i riggar inomhus för att få jämförbara värden. Då kan man ju börja misstänka att man gör tester om drivhjulen snurrar men inte bakhjulen. Sen görs de väl efter ett utstuderat schema så då kan man väl dra slutsatser av det.

Nu fick även VDn foten tydligen.

Avatar Fallback

Re: Volkswagens fusk med avgasvärden

jannee  
#343166 Vi ALLA vet att alla bilar drar betydligt mer än vad biltillverkarna uppger, självklart att avgasvärdena också ligger" lite" högre.
Tycker massmedia gör en fågel av en fjäder.
Vill jag verkligen ha en dieselmotor till att hålls sig inom värdena MÅSTE jag räkna med minst en 20% HÖGRE bränsleförbrukning - så enkelt är det.
När vi optimerar insprutningarna på bl.a Scania höjer vi effekten och vridmomentet SAMTIDIGT som bränsleförbrukningen minskar. Bieffekten blir dock att avgaserna blir "ganska" smutsiga, motorn går nämligen betydligt varmare, effektivare förbränning men smutsiga avgaser. Denna info har mig delgetts från de som optimerat "mina" Scaniamotorer.
Nu ligger nog ALLA som tillverkar dieselmotorer "lite" pyrt till.
Vart tydligen lätt att lura testerna. Motorn igång, inga rattrörelser och en jämn temp på 21 grader = mjukvaran går in i testläge.

Avatar Fallback

Re: Volkswagens fusk med avgasvärden

axwell  
#343177 Av vad jag läst mig till räcker det med att antingen ratten inte ändras eller att hjulen på en axel står still medan hjulen på den andra roterar.

Audi med 3.0 motorn ligger under lupp nu.

Nästa fråga bör bli; på vilket sätt har Mercedes och BMW riggat sina dieselbilar :?: :!:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).