Sågverk (mindre)

Logosol M5, E5000 kedjesmörjning

30 inlägg 18354 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Logosol M5, E5000 kedjesmörjning

Qkeeper  
#342799 Ändrar om tråden lite då jag idag hämtat de delar vid svärdsinfästningen som saknades vid hämtning av sågverket.

Till frågan, jag får inte fram någon olja till kedjesmörjningen. Vad är problemet?

* Pumpen går runt.
* Inga skadade slangar.
* Drivningen till pumpen ser okej ut, alltså plasthjulet på drevet och stålhjulet i pumpen.
* Har blåst rent alla nipplar m.m. luft passerar överallt.
* Filtret i behållaren ser fräscht ut.
* Har kört sågen i 30sek då det i beskrivningen står att det kan ta upp till 30sek innan oljan kommer när smörjningen varit tom. Inget händer.

Enda som jag noterat som skulle kunna vara boven i dramat är att slangen mellan behållare och pump är kanske lite för grov då jag tycker den sitter lite väl löst på nippeln på behållaren. Kanske den lilla tjuvluft som möjligen kan komma där är boven?



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Logosol M5, E5000 kedjesmörjning

Qkeeper  
#342922 En bild på skapelsen. (nytt krysstag är på gång)

1442861125_image.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Logosol M5, E5000 kedjesmörjning

Blondin 750  
#342927 Jag tror på tjuvluft, hade själv det problemet efter att jag monterat en avstängningskran på sugslangen.

Avatar Fallback

Re: Logosol M5, E5000 kedjesmörjning

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342929 Kan du inte byta till en genomskinlig slang så du ser oljan komma fram?

Avatar Fallback

Re: Logosol M5, E5000 kedjesmörjning

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342964 Jag har haft liknande problem och tror inte på tjuvluft. För mig räckte det med att göra rent i bottenplattan som sitter mot svärdet. Om du kopplar bort slangen från bottenplattan och kör motorn så kan du se om det kommer någon olja ur slangen.

Avatar Fallback

Re: Logosol M5, E5000 kedjesmörjning

Qkeeper  
#342966
Flisaren skrev:Kan du inte byta till en genomskinlig slang så du ser oljan komma fram?


Den är genomskinligt grön så ser oljan om den går igenom men de orkar för tillfället inte ens suga de ur behållaren.

   TS
Avatar Fallback

Re: Logosol M5, E5000 kedjesmörjning

Qkeeper  
#342967
lfq skrev:Jag har haft liknande problem och tror inte på tjuvluft. För mig räckte det med att göra rent i bottenplattan som sitter mot svärdet. Om du kopplar bort slangen från bottenplattan och kör motorn så kan du se om det kommer någon olja ur slangen.


Den orkar för tillfället inte suga ur behållaren ens. Har blåst rent och fått luft genom överallt så antingen är pumpen helt skrot eller så är det tjuvliften i min mening. Men pumpen och dess drev ser ut stt vara i skick och pumpen går runt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Logosol M5, E5000 kedjesmörjning

Blondin 750  
#342976 Är den körd med bioolja och har stått länge så kan kanske det vara problemet, att det är lite "klistrigt" i filter och pump. Testa och gör rent och fyll med mineralolja, fyll även slangarna genom att suga igenom oljan.

Avatar Fallback

Re: Logosol M5, E5000 kedjesmörjning

Rolfnilsson400  
#342981 Den är känslig för tjuvluft, minsta lilla spricka eller dålig skarv så suger den ingen olja

Avatar Fallback

Re: Logosol M5, E5000 kedjesmörjning

Qkeeper  
#343243 Väntar för tillfället på lite slangar och diverse och har jobbat mkt sista dagarna så förhoppningsvis kommer det lite grejer imorgon så man kan testa i helgen.

Tackar för tipsen återkommer med rapport!

   TS
Avatar Fallback

Re: Logosol M5, E5000 kedjesmörjning

bare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343267 Går kjedjan rett vei?

Avatar Fallback

Re: Logosol M5, E5000 kedjesmörjning

Qkeeper  
#343651
bare skrev:Går kjedjan rett vei?


Se på fan där hade vi det största felet :lol: Vände på fasen då började oljan sakta krypa.. Körde om om igen den kröp 10cm i slangen men vågade inte köra längre så kedja å svärd gått varmt. Tömde oljan å fyllde på med nytt och vips så kröp de lite mer så stod där och matade med sågen och kylde svärdet med vatten och efter ett par minuter sög de felfritt :grin: måste nog ändå byta slangen då jag tror den är boven i att det tog sån tid att få bort sll luft ur slangen! Men nu är det provsågat två stock, lite knepigt med inställningen men de kommer väl med tiden... Än så länge är man nöjder 8)

   TS
Avatar Fallback

Re: Logosol M5, E5000 kedjesmörjning

Qkeeper  
#343810 Ja då fick man paket idag med lite slangar och en beg styrdon till matningen.

Monterade slangarna efter många f*n å j**lar, passform som hette duga så där är de tätt iaf. Detta gjorde också att oljan idag matades fram på bara några sekunder :grin:

Så då var ett problem löst.

Nästa problem är styrningen till matningen. Den fungerar med styrdonet som satt på men startar sent på skalan och ökar hastighet fort. Den är lite slö och glapp vid körning bakåt men det fungerar. Fick tag i ett begagnat styrdon från Logosol och monterade. Kontakterna passade rakt av och allt verkade frid och fröjd till test.. Då startar inte sågen och eftersom den inte startar så går ju inte matningen framåt den fungerar däremot bakåt och med en början på 0 på skalan. Någon som vet vilka kablar som styr denna stopp funktion? Har säkringen som sitter i styrdosan till matningen något med detta att göra? Den "nya" dosan är från -96 och matningen från -00 men de ser ju identiska ut och har samma beteckning klistrad. Kanske nån kabel man behöver byta plats på?

   TS
Avatar Fallback

Re: Logosol M5, E5000 kedjesmörjning

Qkeeper  
#343813 En liten fundering till, är det någon som testat att köra med rapsolja istället för kedjeolja?

   TS
Avatar Fallback

Re: Logosol M5, E5000 kedjesmörjning

Rolfnilsson400  
#343824 Kolla så att de två polerna som går till termokontakterna i motorn är rätt kopplade, de ligger i serie med spole och nödstopp.
http://www.logosol.se/cms2/downloads/sv ... erk_se.pdf
För mig har det fungerat bra att såga med Willys billigaste rapsolja

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).