Vedmaskiner, flishuggar

Service av gammal klyv

16 inlägg 10584 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Service av gammal klyv

Axl  
#340199 Har en gammal hembygd vedklyv som jag tänkte byta olja i, vad ska det vara för kvalitet? Jag behöver en ny packning till locket på tanken ca 30 x 40 cm, köpa på tub eller gummilist?

Den har stått länge och det har blivit rost i tanken, vad tvättar man med? räcker det att borsta och spraya rostskyddsfärg sen?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Service av gammal klyv

Göt  
#340207 oljan i min klyv heter Agrol :ugeek: shs 46

Användarvisningsbild

Re: Service av gammal klyv

totte  
#340211 Jag skulle inte spraya rostskyddsfärg i tanken. Finns ingen garanti för att den inte löses upp av oljan. Om tanken skall målas invändigt bör det vara en absolut oljesäker tvåkomponents färg. Om du borstar den ordentligt ren så inga lösa rostflagor finns kvar så bör den väl funka som den är.

För Faxeklyven som jag har rekommenderas hydraulolja med viskositet 32 eller 46. Den tunnare oljan passar väl bäst om det är mycket kallt när klyven körs. Vilken vanlig mineralhydraulolja som helst bör väl funka bra.

Om du använder gummilist, se till att det är oljebeständig kvalitet. Om det inte krävs alltför tjock packning så skulle jag nog pröva med motorsilikon, det är enklast.

Avatar Fallback

Re: Service av gammal klyv

Axl  
#340215 Det är inte servicevänligt byggt... Jag hittar ingen plugg så locket måste av för att komma åt oljan, locket är byggt i ca 5 mm tjock plåt och motorn och pumpen sitter monterade i locket (det är en rejäl gammal asea motor tyckte det stod 30 kg på typplåten) så det blir svårt med finliret när packningen ska dit...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Service av gammal klyv

totte  
#340250 När du ändå har locket av vore det smart att borra och svetsa dit en fläns där du kan dra i en plugg, om du har möjligheter till det.

Avatar Fallback

Re: Service av gammal klyv

Bengt_T  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342429 Rost i tanken är naturligtvis inte bra. Men om man rengör tanken ordentligt och fyller på med hydraulolja och har en luft/påfyllningsnippel på högsta punkt skall det väl inte kunna rosta så mycket invändigt. Det mesta syret borde då ta sig ur tanken när man kört en stund och oljan i tanken bör väl göra att det ej rostar igen.

Avatar Fallback

Re: Service av gammal klyv

Axl  
#342704 Har tömt tanken på olja idag och började fundera på att konvertera klyven till traktordrift istället. Som den är byggd nu går det åt nästan 40 liter olja tror jag + nytt motorskydd/startknapp. Byter jag till traktordrift behöver jag bara köpa två snabbkopplingar + ev lite längre slangar, nackdelen är att vi bara har 1 traktor och då blir den ju låst till klyven. Jag behöver egentligen inte klyven utan det är bara till lite som är för grovt för vedmaskin som den kommer användas. Hur skulle ni gjort?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Service av gammal klyv

Göt  
#342705 Jag skulle nog fortsatt att kört elektriskt du kanske inte behöver byta olja på 10-15 år ....I instruktionsboken till faxe klyven skulle man byta olja efter ett visst antal timmar när den var ny och sedan behöver man inte byta olja på många år.
Du kommer ju att inte köra så många timmar om du skall köra väldigt grovt så behåll den som den är :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Service av gammal klyv

totte  
#342731 Behöver du ha så mycket som 40 liter, det låter mycket för en klyv. Hur stor pump är det och hur stor kolv?

Avatar Fallback

Re: Service av gammal klyv

Axl  
#342738 Om jag inte ska behöva bygga om tanken är det så mycket som ska i. Det är inte jag som byggt den så om det hade gått med en mindre vet jag ej. Får ta en bild på den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Service av gammal klyv

Göt  
#342792 Har sett hembyggen som har en jeepdunk som tank! är nog lite enklare än att göra en själv. Faxe klyven jag har behöver 10 liter

Användarvisningsbild

Re: Service av gammal klyv

totte  
#342819 Måste nivån i tanken ända upp då? Men annars går det ju att stoppa i lite ballast, några tomma 5-liters Aspen-dunkar eller liknande. Som Göt sa, Faxen behöver 10 l, har svårt att tro att mer än 20 skulle behövas även om klyven är ganska stor.

Några bilder skulle vara intressant.

Avatar Fallback

Re: Service av gammal klyv

Axl  
#342937 Bilder!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Service av gammal klyv

totte  
#342953 Ser ut att vara en stöddig grunka. Nu gissar jag lite här, ser ut att ha en slaglängd på en meter och gissar på 8 cm dia på kolven. Då rymmer kolven ca 5 liter. Med 20 liter i tanken så lär det finnas olja så det räcker och blir över, knappast nån risk för överhettning heller. Men, som sagt, för att få upp nivån en bit så kan du lägga nåt i tanken för att minska volymen. 20 l olja får du för strax över femhundringen på Swedol. Snabbkopplingar och slangar är väl inte helt gratis heller.

Så ett motorskydd för runt femhundringen. Jag skulle då inte snåla på en tusenlapp och sen behöva dra dit traktorn var gång du skall köra klyven. Men det är förstås bara en åsikt.

Avatar Fallback

Re: Service av gammal klyv

Axl  
#342956 Nej det är ju klart mycket smidigare med el. Nu provade jag den inte innan jag rev isär, finns risk för skador på pumpen när den gått med skitig och lite för lite olja? Vill minnas att den var lite klen sist jag använde den.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).