Tralsmo skrev:Angående jämförelse mellan Huskvarna 242 och 550mk1.
Ja växlar över till denna tråden.
Min 242xp har ser nr 302 02 62
Som redan nämnts så är max vridmoment vid 9900varv och 15500 i rusvarv på 242.
Letade reda på manualen till min 550mk1 å där står:
Max vridmoment vid 10200varv.
Men här anges max kedjehastighet vid 133% av motorns maxeffekt varvtal istället (26.1).
Det blir då 13566varv.
Jag tror att rusvarvet är högre än 242ans.
Det är intressant varför man har valt 133%.
Ja gissar att man gör de för att de är mer relevant.
Det Ja kan notera är att när man kapar är 242 stumm när den kommer ner till max vridmoment
550 är inte alls lika stumm och ökar varvet betydligt om man lättar trycket bara en aning.
Dessutom är den riktigt snabb upp i fullvarv vid kvistning.
Betydligt bättre än den 346 ja hadde innan.
Nu var nog min 346 den på 45cc.
Torbjörn Johnsen har ju en film när han testar 346 och 550mk1.
Och där får ju 346 pisk ganska ordentligt enligt min uppfattning.
Frågan har ju uppstått om min 242 är kry.
Direkt när ja köpt den så plockade ja av dämparen å kolla kolven.
Ser helt frächt ut å sågen har inte gått många timmar.
Ren å fin utanpå. Lite skavanker men inte mycke å tala om.
Innanför kåpor å luftfilter, chitig som satan.
Ligger nära tillhands å tro att den alldrig är rengjord.
Ja kollade lite på nålarna nu när ja tommgasade häromdan.
Högfartsnål ställdes in ca 10grader. För snålt enligt mig.
Lågfarten finns en del å göra på.
Som ja ser de bör resten av justeringarna göras i skarpt läge när sågen får jobba i fält.
I rusvarv så går den inte helt stabilt.
Nog ostabilt varv, alltså på bottengas i tomme.
Williamm skrev:Jag tror din 242 har lite tjyvluft, min har det men går ok.
Jag håller med om att 346 både ne och oe är tröga att få upp varv vid kvistning, 242 vill jag minnas var lite bättre men jag vet ej.
anersimyra skrev:En väl fungerande 242/346 är något lite ”segare” upp till toppvarv än en 550 men upplever man att de är tröga i accelerationen så är de helt enkelt inte väl fungerande..🙂
Tralsmo skrev:anersimyra skrev:En väl fungerande 242/346 är något lite ”segare” upp till toppvarv än en 550 men upplever man att de är tröga i accelerationen så är de helt enkelt inte väl fungerande..🙂
Då är ju den stora frågan hur man upplever något lite trögare?
Ja har ju en 242 som uppenbarligen är trögare å de kan så va för ja har fortfarande inte kvistat me den å där får ja ge mig.
Men 346an ja hadde va ju inte i närheten av mina 2st 550 som ja haft. Å den är ju den såg ja kört alldeles mest me av alla.
Ja får nog köpa en 346 igen å prova.
Men då blir de nog en senare.
anersimyra skrev:Tralsmo skrev:anersimyra skrev:En väl fungerande 242/346 är något lite ”segare” upp till toppvarv än en 550 men upplever man att de är tröga i accelerationen så är de helt enkelt inte väl fungerande..🙂
Då är ju den stora frågan hur man upplever något lite trögare?
Ja har ju en 242 som uppenbarligen är trögare å de kan så va för ja har fortfarande inte kvistat me den å där får ja ge mig.
Men 346an ja hadde va ju inte i närheten av mina 2st 550 som ja haft. Å den är ju den såg ja kört alldeles mest me av alla.
Ja får nog köpa en 346 igen å prova.
Men då blir de nog en senare.
Man får se till att inte släppa ner sin 346/242 i varv i samma grad som är möjligt med 550:in..🙂 550 mk1/mkII är riktigt potenta ”kvistningsraketer” men en 444:a med sin tunna båge är svårslagen när det gäller att förflytta sågen snabbt från sida till sida..🙂
Tralsmo skrev:Williamm skrev:Jag tror din 242 har lite tjyvluft, min har det men går ok.
Jag håller med om att 346 både ne och oe är tröga att få upp varv vid kvistning, 242 vill jag minnas var lite bättre men jag vet ej.
Det har du nog bättre koll på än ja har William.
Men de kan väl inte va mycke såfall?
Ja har ju inte skruvat alla me den.
Den är rätt hård i kompen å för knappt ett år sen när ja tänkte ja skulle kapa loss en annan såg rådde ja inte me å dra igång den.
Ja drar ju me vänster å de äväl bekant nu hur de är me de.
Ja drog igång den häromdagen på 7 drag å den går stabilt på tomgång.
Kapa trissor drar den bra me ja tycker den går lågt i varv.
Rappheten går ju inte å jämföra med 550 när man tomgasar.
Får inte känslan av att lågfartsnålen kan va så mycke fel så den kan matcha 550.