Uppvärmning

Söker instruktioner

5 inlägg 2960 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Söker instruktioner

RickardE  
#342463 Nybliven husägare söker hjälp angående panna.

Solo plus 30

Hur ställer man in dessa?



Gubben som sålde huset hade en version om att lyfta på locket ovanpå pannan vid varje eldning och vrida på termostatvredet innanför.


Har du samma panna? Eller vet hur dom fungerar?

Mer än tacksam för hjälp

Oljebrännaren används inte.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Söker instruktioner

RickardE  
#342465 Här en pannan på bild också. Fick inte med den.

   TS
Avatar Fallback

Re: Söker instruktioner

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342552 Vred han på termostaten var gång han tände??
Eldar med soloinnova själv och där tänder jag och startar fläkten med knappen på framsidan sedan är det klart.
Om jag kommer ihåg rätt så är det tre termostater som styr pannan. Två på vattnet som bryter vid överhettning i olika steg, dessa går inte justera. Termostat 3 sitter på rökgaserna och ser till att fläkten bryter när pannan har brunnit ut, denna ska vara ställd på 110-130 grader så att den bryter när rökgaserna sjunker efter eldning.

Av knapparna på framsidan är den runda återställning vid överhettning. Vippan med 1&2 på är för att välja ved eller extern brännare. Vippan med lampa på är till cirkulationspumpen. Den sista vippan som är återfjädrande är för att starta fläkten.

Användarvisningsbild

Re: Söker instruktioner

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342560 Den termostaten som är inne under plåten har jag bytt två gånger. När den är kass så stannar inte fläkten när pannan blir kall

Avatar Fallback

Re: Söker instruktioner

Sture Andersson  
#342635 Ja kärrabol har rätt ,i bland krånglar min så fläckten inte stannar då får jag vrida på den för att den ska stanna.Men om jag vridit på den lite fram och back brukar det funka ett bra tag sen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).