Motorsåg och handhållet

R 12/K 12-problem...

93 inlägg 32548 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

R 12/K 12-problem...

vajnis  
#342422 Tjena.
Jag är en stockholms-kille, snickare, som börjat renovera en Partner R 12 jag köpte för drygt tio år sen.
Den har K 12-luftfilter så jag vet inte hur man benämner sågen då. K eller R?

1442439964_luftburk_m._filter.jpg


Det är dock inte mitt problem utan det är soppaslangs-anslutningen från tanken som visade sig vara trasigt.

1442440061_bensinslang_m._tankanslutning.jpg


På bilden syns kanske hur soppaslangen har vikt sig, straxt efter tankanslut. men det var mycket värre, flödet var kraftigt strypt så jag förstår inte hur den kunnat gå igång ens. För det har den, jag har använt den i ungefär en halvtimme, sen stannade den. Det var för sex-sju år sen, och jag minns att under den halvtimman gick han bra och var mycket stark(kapade halvgrov ek till vedkubbar).
Jag har värmt med varmluftpistol och försökt räta ut vecket men det känns mer som att jag bör skaffa en ny bit slang istället. För övrigt är sågen i ett bra skick tycker jag. Helt komplett med orginal-svärd, 18", förutom ett nätfilter till insugsröret och svärdsplåtar. Cylinderloppet är mycket slätt o blankt och kolven har ett par mycket små repor upptill som jag inte vet/tror spelar nån roll. Förgasaren var ren o fin invändigt som utvändigt liksom Reed-ventilen, men jag byter membran ändå.

1442441373_cylinder_o_kolv.jpg


Jag har ett gäng frågor angående renoveringen men till att börja med undrar jag om någon vet ifall det går att köpa reservdelar till sågen här i Sverige? Jag har sett att det finns i USA, men går det så köper jag hellre på hemmaplan.
Dom delar jag behöver är då: tankanslutningen av plast och svärdsplåtar. Eventuellt också det nätfilter som kommer efter själva luftfiltret på insugsröret, annars gör jag ett själv av alu.nät.

Jag måste tacka "totte" för hans R 12-renoveringsmanual här på sidan.
Utan den hade jag inte sugit tag i det här lilla projektet.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: R 12/K 12-problem...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342441 De delarna har jag, men är dålig på att skicka...
Du har nog en R12 med K12 luftfilter.
K12 filter sattes på R12 i tro pm att det var ett bättre luftfiltersystem, vilket det var med fast lite dyrare...
K12 har ingen oljepump heller.

Vad har du för serienummer?

Användarvisningsbild

Re: R 12/K 12-problem...

totte  
#342507 Hej vajnis och välkommen!

Tack för de vänliga orden. Kul med en fin R12 som snart skall gå igen. Lite extra kul med en som är konverterad med K12-filtret.

Delar till en R12 är nog bara begagnatmarknaden som gäller. Ligg på Mange lite så kanske han blir bra nog på att skicka dom grejorna. Säg till annars så fixar jag det, bor bara nån mil ifrån Mange, så jag kan åka dit och skälla på honom :lol: .

Några små repor på kolvtoppen är inte nåt problem alls, har förmodligen uppstått när nån har sotat den. Det är smart att byta membran, även om de ser hela och rena ut så är de ofta lite för styva när de är såpass gamla och inte har varit igång på många år.

Om du gillar gamla sågar så bör du förstås kolla in http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3/index.php.

Lycka till med renoveringen!

Avatar Fallback

Re: R 12/K 12-problem...

vajnis  
#342532 Mange: Serienumret är 199818.
Okej, angående skicka så återkommer jag om det. Såg nu ikväll att avgaspackningen är kass, en lite tjockare variant med tunna ståltrådar i. Man kan kanske köra med Pannkitt - det tål 1200 grader...
Ja, det är ett rejält luftfilter men det är också rejält slut. Det dammar små fina fibrer om det så det får bli ett nytt.
Kanske är orginalfiltret från 1962, det heter "Mann Pico Patrone C1111."

Totte: Jag fick nya membran-satsen idag och det var ganska mjuka grejer det, jämfört med det gamla som var styvt som vindpapp. Ville inte byta och skruva ihop förgasaren för även om den är nybadad och fin så skulle jag behöva skölja ur och blåsa rent den. Som någon vis person sa: "Gör inte det här om ni inte har tryckluft tillgängligt." :wink: Jag får skaffa mig en kompressor helt enkelt.
Jo, jag har märkt att nu när jag vänt och vridit på motorn så har det kommit ett antal droppar kedjeolja ut ur luftningshålet i handtagsfästet. Är det inget att bry sig om? Plastslangen inuti tanken sitter precis som din gör på bilden du lagt upp. Olja har även runnit ur två skruvhål för Reed-ventilen, dom två som är närmast kopplingen, och det visade sig att det är genomgående hål in i oljetanken. Helskumt. Är det så på andra R 12:or också?

Jadå, jag har varit inne på chainsawcollectors sida många gånger och även på en arboristsida och ett par andra sidor från USA. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: R 12/K 12-problem...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342544 Tänk på att du inte blåser in i förgasaren utan förbi så skiten sugs ut, inte trycks in.
Nån droppe kan det komma från luftningen oftast vid temperatur växlingar.
Avgaspackning gör du i packningsmaterial. Pannkitt gör det tätt, men tål inte vibrationer och rörelse på samma sätt som fiber tätning.
Är inte den gamla trasig så dra dit den igen. kanske ett lager permatex på båda sidorna för att hjälpa till lite.
I med skruvarna i hålen så ska det bli tätt.

Avatar Fallback

Re: R 12/K 12-problem...

vajnis  
#342633 Okej.
Den gamla avgaspackningen fattades det bitar i. Muttrarna till avgasburken satt lite löst, kanske hade med det att göra.
Kan motorprestandan egentligen påverkas av t ex. läckande avgaspack. eller ljuddämpare?

   TS
Användarvisningsbild

Re: R 12/K 12-problem...

totte  
#342639
vajnis skrev:Kan motorprestandan egentligen påverkas av t ex. läckande avgaspack. eller ljuddämpare?


Nej inte märkbart om det inte är direkt fritt blås ut. Däremot kan du få sågen riktigt fult nedsotad om det råkar blåsa ut lite oturligt. Lätt att göra en packning med t ex material från Biltema: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000017981/. Varje välsorterad bildelsfirma bör ha nåt som duger.

Avatar Fallback

Re: R 12/K 12-problem...

vajnis  
#342650 Okej, är det 1 mm minst då som gäller?
Fast det enklaste kanske är att gå in och fråga nån mek om en bit packning. Så får det bli.

Började ikväll med en liten "förenkling" av ljuddämparens ställskruv för läge I/II. Jag sätter dit en liten spak istället för spårskruven som sitter där. Sätter in en bild när det är klart. Sprutade också på svart Hammertite-färg på kedjekåpan och
handtaget som behövde en uppfräschning, blev bra men vill nog hellre ha något mer likt orginallacken sen.
Är det någon som vet "receptet" på Partners gula färg, tro?

   TS
Användarvisningsbild

Re: R 12/K 12-problem...

totte  
#342733 Att gå in och få en bit är ju en bra lösning. Tjockleken är inte så gräsligt noga, en halv mm och uppåt torde duga bra. Kan inte hjälpa dig med färgen, men det borde t ex en billackfirma kunna fixa om du tar med en bit som du polerat upp färgen på och som går att scanna färgen från. Tänk på att du behöver bensintålig färg om du tänkt att använda sågen och inte bara ha den som prydnad.

Avatar Fallback

Re: R 12/K 12-problem...

vajnis  
#342751 Tanken är att använda den så mycket det går. Vilket förmodligen inte blir särskilt ofta, fäller kanske max 3 träd per år plus lite vedkapning. Nu kanske det blir mer när sågen är klar, får hoppas på det. Utseendemässigt vill jag att den se hel och ordentlig ut. Och gärna lite farlig också för där jag bor i Sundbyberg är det inte långt till Rinkeby, Tensta, Hjulsta, och dom ställena har ni säkert hört talas om. :wink:
Gjorde en liten modifiering idag på ljuddämparen idag
1442701965_mod._ljuddaempare_2.jpg

1442701982_mod._ljuddaempare.jpg

Blev inte riktigt så bra som jag tänkt mig, spaken rör sig lite för lätt men det fixar jag till.
Nästa steg för mig blir nog att kolla in brytarna.

Vad löser man upp gammal, segare-än-sirap-kedjeolja med?
Jag la kedjan i en mix av T-sprit/lacknafta/avfettning/alifatnafta + något som inte hade etiketten kvar,
men tycker inte det händer så mycket.

   TS
Användarvisningsbild

Re: R 12/K 12-problem...

totte  
#342820 Prova med riktigt hett vatten och maskindiskmedel. Annars återstår väl thinner eller aceton.

Avatar Fallback

Re: R 12/K 12-problem...

vajnis  
#343062 Tack, ska prova med det.
Kom på en sak jag funderat på... Sen, när sågen är ihopplockad och ska testköras - vad blir bäst? Blanda bensin eller miljöbensin med 4 % olja som såg-manualen föreskriver eller finns det någon annan lösning?

   TS
Användarvisningsbild

Re: R 12/K 12-problem...

JensSkoog  
#343071
vajnis skrev:Vad löser man upp gammal, segare-än-sirap-kedjeolja med?
Jag la kedjan i en mix av T-sprit/lacknafta/avfettning/alifatnafta + något som inte hade etiketten kvar,
men tycker inte det händer så mycket.

Om inte annat duger, så använder jag Jotun penseltvätt. Det är mycket effektivt,

Avatar Fallback

Re: R 12/K 12-problem...

vajnis  
#343104
JensSkoog skrev:
vajnis skrev:Vad löser man upp gammal, segare-än-sirap-kedjeolja med?
Jag la kedjan i en mix av T-sprit/lacknafta/avfettning/alifatnafta + något som inte hade etiketten kvar,
men tycker inte det händer så mycket.

Om inte annat duger, så använder jag Jotun penseltvätt. Det är mycket effektivt,


Okej, tack för tipset!

   TS
Användarvisningsbild

Re: R 12/K 12-problem...

totte  
#343131
vajnis skrev:Tack, ska prova med det.
Kom på en sak jag funderat på... Sen, när sågen är ihopplockad och ska testköras - vad blir bäst? Blanda bensin eller miljöbensin med 4 % olja som såg-manualen föreskriver eller finns det någon annan lösning?


Kör på färdigblandad Aspen det mår den bra av. Eller blanda själv till 2 - 2,5% med bästa kvalitet syntetisk tvåtaktsolja. Rekommendationerna om 4% olja är från en tid när våra moderna oljor inte fanns, tvåtaktsoljan var i stort sett vanlig SAE 30-olja. Jag kör alla mina veteraner på Aspen 2T.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).