Vedmaskiner, flishuggar

skruvklyv

52 inlägg 36039 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

skruvklyv

gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34193 har fått tag p åen helt ny kona med spets och undrar hur stor motor behöver jag? kan jag klara mig med en 220v motor? eller behöver jag en trefasare?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild
totte  
#34195 Inte nåt svar på frågan, men enligt min mening bör sådana skruvar inte ha nån motor alls. Det är en av de farligaste klyvapparater som finns. Känner personligen en som förstörde handen totalt och han kan sägas hade tur. Om du så mycket som nuddar vid spetsen på den och den hugger tag i kläderna så kan du få ett fint koniskt hål rakt igenom dig.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34198 ja ghåller helt och klart med dig!

Meningen är att klyven skall sitta monterad på två stavar, som en/två personer kan hålla i alltså tänk dig en en stege med en motorklyv mitt på. Som skall användas till at spräcka stubbar och större gran stockar, som är fast låst i en ställning. på detta sätt kommer inga händer armar eller ärmar, vantar m.m kunna vara i närheten när momentet utförs.

har själv goda rivsår på armen efter att ha fastnat med en arm i skruv klyven som vi som tur var hade en knivsäkring på.

Kompis i scouterna saknar sin underarm sedan den trasades sönder på en ved skruv.

   TS
Användarvisningsbild
totte  
#34209 OK, då förstår jag, det kan väl vara en användning av den som inte är livsfarlig. Och som sagt, jag vet inte, men skall du spräcka stubbar krävs det nog rejält med effekt.

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34216 Min första tanke på din tråd text var: Största nyttan den gör är i järn återvinningen.

Användarvisningsbild
Crille68  
#34245 Hej!
Ett litet tag tänkte jag; de där kan väl kanske vara en bra klyv... :?
Sedan hörde jag andra säga att de är livsfarliga! :shock:
Jag har sett många på blocket och det är kanske inte så konstigt... :roll:
Den dyraste kostar 1500 kr och sedan ned till några hundralappar.
Alla verkar ha 3~fas motorer på ca 5 hk så det måste nog vara en rejäl motor som orkar eftersom det inte är någon växellåda.
Jag satsade på en Gränsfors klyvyxa istället. Det känns säkrare! :lol:
Annars håller jag med tidigare inlägg med ett tillägg att det är mycket bra pris på järn nu hos skrothandlarna. :wink:

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#34285 Håller med!

Skruvklyvar samt varianten med roterande yxor passar bäst i skrotbingen.

Avatar Fallback
dieseltomten  
#34287 instämmer med.
Köp en billig jula/biltemaklyv istället för att bli invalidiserad av en skruv...

Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34308
dieseltomten skrev:instämmer med.
Köp en billig jula/biltemaklyv istället för att bli invalidiserad av en skruv...

X2

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34373 hmm... måste byggas , måste motbevisas. 😈 😈

   TS
Användarvisningsbild
totte  
#34389 Hmm! Nå, vi hoppas slippa få se resultatet av att motbevisningen misslyckades. Jag säger som dom alltid sa i gamla polisserien "Spanarna på Hill Street", "Hey, hey..., be careful out there!" Och se till att ha alla legaliteter ordnade för familjens skull.

Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34390 Jomen köp en biltemaklyv häng den i ställningen och kör, funkar nog lika bra
och känns säkert jmfr skruvtjosan.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#34397 Svarvade en del koniska klyvskruvar med trapetsgäng åt div bekanta/"obekanta" i min grön ungdom.
Det slutade jag med tvärt när en "oppfinnarjocke" fastande med handsken och rotryckte ena tummen i sin hemmatillv klyv.

Det är helt enkelt inte värt att offra div kroppdelar för att få sönder några m3 med ved,,, "billigt" :roll: , och den som råkar ut för dyl olyckor önskar nog hellre att han köpt "färdigsäckat" istället.

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34480 För att besvara själva frågan, så vill jag minnas att de satt på 5,5 hkr elmotorer.
De maskinerna brukade nöja sig med att rycka av en och annan tumme.

Sen fanns det större konor som satt på traktorns kraftuttag. De maskinerna var inte nöjda innan kyrkkolckorna börjat klämta.

Ta inte med något sådant bland scouterna!!!!!!

Avatar Fallback
dieseltomten  
#34602 fyfan vem är så "sjuk" att man sätter en sån på kraftuttaget på traktorn´?
Det är ju mer jävulsmaskin än nåt annat...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).