Skogsmiljö och Trädlära

Projekt ska minska fästingburna sjukdomar

6 inlägg 3076 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Projekt ska minska fästingburna sjukdomar

Fredrik Reuter  
#342099 Ett skandinaviskt projekt som ska löpa över tre år ska nu minska fästingburna sjukdomar så som TBE (TBEV) och Borrelia.
SLU är med i projektet tillsammans med 11 andra parter i Norden.

Projektet ska fokusera på att informera om riskerna samt vaccination.

Lite synd kan tyckas, personligen hade jag gärna sett tester med foderautomater som dödar fästingar likt här: Fredrik Reuter - Medel mot fästingar för människor

Projektet heter ScandTick Innovation och finansieras av EU.

http://www.mynewsdesk.com/se/sveriges_l ... er-1215956



   TS
Användarvisningsbild

Re: Projekt ska minska fästingburna sjukdomar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342104 Själv hade jag föredragit en ökad avslutning av klövvilt.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Projekt ska minska fästingburna sjukdomar

Fredrik Reuter  
#342106 Ja, det är konstigt att detta inte heller var med på listan.
Men projektet verkar ha valt linje med att finna sig i problemet och försöka lindra det, inte bli av med det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Projekt ska minska fästingburna sjukdomar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342108 Det är väl för många som tjänar på att problemet finns kvar, om än i mindre mängd...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Projekt ska minska fästingburna sjukdomar

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342128 Vet inte om det är realistiskt att minska de fästingburna sjukdomarna genom att minska klövviltstammen. Flera (de flesta) sjukdomarna klarar sig lika bra med andra värddjur t.ex. tamboskap.
Behandlade ett av våra betesdjur i somras för Babesia (sommarsjuka), även att detta djuret nu är friskt så är det bärare av sjukdomen (parasiten) i flera år och kan med hjälp av fästingar sprida den till andra både vilda och tama djur. Detta är bara en av de fästingburna sjukdomarna men en otäck sådan. Ska den utrotas så skulle Sverige behöva vara djurfritt i 5-10 år.
De flesta av de uppräknade sjukdomarna är inga nyheter utan har funnits i Sverige i flera hundra år, dock i begränsad omfattning så att utrota dem vore nog orealistiskt.
Ni får odla rovinsekter istället, det kanske hjälper på de blodsugande krypen.

Användarvisningsbild

Re: Projekt ska minska fästingburna sjukdomar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342333 Även ATL tar upp ämnet http://www.atl.nu/lantbruk/skandinavisk ... nfektioner
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).