Bioenergi

uppvärmning med ved är nu sällsynt :) Rolig läsning

40 inlägg 19191 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

uppvärmning med ved är nu sällsynt :) Rolig läsning

norrskog  
#341921 VITTSJÖ/ BJÄRNUM. Ännu syns det rök från skorstenen efter vedeldning men denna upplevelse blir allt mer sällsynt. På landsbygden var denna uppvärmningsmetod den enda sorten av uppvärmning som förekom men redan före Andra världskriget började uppvärmning ske med lika sorters olja i samhällen. Tjockolja och råolja vann inträde men var föga miljövänligt.
Bild: Vedkapning vid Hultatorp skola i början av 1950-talet. Metersveden skulle kapas till tre eller fyra längder. Personerna på bilden är Anton Larsson, Paul Persson och Viktor Delfin.
Det var först efter andra världskriget som uppvärmning började ske med eldningsolja och de gamla vedpannorna skrotades fast de var av bra kvalitet. Städer och samhällen var först i raden att börja uppvärmningen med eldningsolja men så sent som i början av 1960-talet var det fortfarande många fastigheter som värmde upp med ved.
Uppvärmning med ved har nu nästan upphört och uppvärmning med eldningsolja minskar allt mer sedan luftvärme, bergvärme och jordvärme vinner allt större marknad. Eldningsoljan har blivit för dyr i inköp.
Det var ett slitsamt arbete med att förse olika eldstäder med ved. Till en början levererades främst björkved i ”famnmått”(c:a 180 centimeter) för att övergå i meterslängd. Numera är det massavedslängd i två- eller tre metes längd som är gångbart till de få som fortfarande eldar med det skogen ger.
Trädet skulle avverkas, transporters till plats för torkning. Veden skulle kapas i halv meters längd eller tre bitar ur en meterstock.
Veden skulle klyvas för hand med yxa för torkning och helst staplas upp i en eller annan form. Sedan veden var torr skulle den transporteras till lämplig plats för förvaring. Beroende på vedpannans konstruktion fick påfyllnad av ved ske en till fyra gånger per dygn. Sedan ackumulatortankar kom in i pannrummet blev det längre uppehåll mellan påfyllningarna. Sotning av panna och skorsten skulle ske ett par gånger varje år.
Numera är det tillgången på elström som värmer upp våra utrymmen.



   TS
Avatar Fallback

Re: uppvärmning med ved är nu sällsynt :) Rolig läsning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#341938 Stämmer det verkligen att det är så sällsynt? Vore kul att se bilden från artikeln!

Avatar Fallback

Re: uppvärmning med ved är nu sällsynt :) Rolig läsning

jannee  
#341940 I mitt närområde är det mindre än 50% som använder bara ved. Jordvärme/bergvärme, luft till vatten och luft till luft är det nu som installeras, ändå bor jag mitt i rätta skogsmarken.
Mina grannar blir mer och mer bekväma :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: uppvärmning med ved är nu sällsynt :) Rolig läsning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#341956 Det är bara att gå till mig själv. Trots att jag bor på skogsfastigheten valde jag bergvärme och jag har inte ångrat mig ännu. När det väl är installerat, är det billigt, bekvämt och driftsäkert. Dessutom är bergskylan mycket trevlig och billig under sommarens värmeböljor.... :grin:

En lite braskamin har jag dock, men den används knappt.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: uppvärmning med ved är nu sällsynt :) Rolig läsning

stegmaster  
#341965 Här jag bor (i en liten bygd) finns det inget bergvärme/jordvärme eller luft til vatten, utan bara luft til luft pump och el.
Problemet för oss vedsäljare er egentlig inte dessa värmepumper för nästan alla dessa köper ved oavsett, om enn några mindre volym enn tidligare.
Problemet er att det nästan inte finns riktiga vintrar längre.
Blir det -10 eller mer fyrer nästan alla här med ved, förutom lite ström på dagtid när dom er på jobb.
Senaste vinterna har det ju knappt vore - grader. :cry:
Själv har jag bara ved, inte en enda panel ovn, och fortfarandet har jag fyrat sen ifjol vinter.
Er ennu mellan 15-20grader värmt ute, så det blir lagom temp inne utan att fyra. :???:

Avatar Fallback

Re: uppvärmning med ved är nu sällsynt :) Rolig läsning

ulfgustav  
#341976 Här i min by så är vi numera bara ett fåtal gårdar som bara eldas enbart med ved, (elpatron vid resa), finns 10 - 15 gårdar som har luftvärmepumpar direktel samt kaminer, samt ett 20 tal gårdar som har jord och bergvärme installerat. Övergången från ved den dominerande uppvärmningen har skett under de senaste 10 åren, tyvärr så har detta också inverkat på omgivningen för här växer det i närområdet så mycket fin ved att omgivningen på ett fåtal år på flera håll inte går att känna igen

Avatar Fallback

Re: uppvärmning med ved är nu sällsynt :) Rolig läsning

Power Major  
#341978 Blir bergvärme här i höst. Pannan var slut, och har inte plats att sätta in acktankar. Dessutom har jag 40m till pannrummet. Kan inte bygga ut för att få plats med tankar och pallar med ved pga berg.
Kommer ändå att hugga lika mycket ved. Säljer den grövre och spar den klenare till vedspisen.
Här har alla veduppvärmning, vet bara en till 7km bort som har bergvärme.

Användarvisningsbild

Re: uppvärmning med ved är nu sällsynt :) Rolig läsning

svampbob  
#341987 Här går också förändringen fort. I veckan borrade ännu en granne bergvärme. Det börjar också bli svårt att sälja ved. Jag hade för ett par år sedan fem kunder som köpte årsveden av mig och nu i år är det bara en som har kvar vedpannan. Det verkar i år också vara ett väldigt överutbud på björkved till braskaminen.

Användarvisningsbild

Re: uppvärmning med ved är nu sällsynt :) Rolig läsning

Göt  
#342018 här är vi ett litet fåtal som eldar med ved trots att vi bor mitt i spenaten, 80 procent har jord eller bergvärme. Och som tidigare sagts det märks fort i naturen när man slutar elda med ved :roll:

Avatar Fallback

Re: uppvärmning med ved är nu sällsynt :) Rolig läsning

Hema  
#342087 Ett längre strömavbrott och många kommer ångra att de övergav veden.

Användarvisningsbild

Re: uppvärmning med ved är nu sällsynt :) Rolig läsning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342089 Då måste det vara ett långt strömavbrott.å i så fall.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: uppvärmning med ved är nu sällsynt :) Rolig läsning

stegmaster  
#342097 Som världen snabbt endrar sig i dessa tider, så vet man aldrig va som kommer ske i framtiden. :cry:
Har man ved, så lyckas man åtminstone att leva på stenaldervis i en grotta i fjällen, så man kan värma kropp och mat . X_X

Så ved kan snabbt bli en viktig värmekälla igen (tyvärr).

Avatar Fallback

Re: uppvärmning med ved är nu sällsynt :) Rolig läsning

TheJo  
#342113
Bild

Bild: Vedkapning vid Hultatorp skola i början av 1950-talet. Metersveden skulle kapas till tre eller fyra längder. Personerna på bilden är Anton Larsson, Paul Persson och Viktor Delfin.

Bild

Så här kunde en ”vedstack” för ett års förbrukning se ut på landsbygden.

http://www.vittsjobjarnum.nu/artiklar/r ... lsynt.html

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::


Visst märker man av att folk går från vedeldningen. Speciellt när det blir generationsskiften och helrenoveringar.
Men just vedeldning är det något speciellt med för många. Det är ju något man "måste" göra :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: uppvärmning med ved är nu sällsynt :) Rolig läsning

norrskog  
#342121 Tack för att du la in bilderna :) Tror vi måste utveckla själva pannan för att det ska bli intressant i framtiden. Kunna elda för att både få fram värme och el. Vet att det är på gång och att det redan finns några få på marknaden men för att det ska kunna bli nån form av vinst med det så måste det gå att få huset helt självförsörjande på el från pannan. Hoppas vi har några Ingenjörer här inne som verkligen jobbar med att utveckla vedens framtid och inte bara försöker kränga ved för egen vinnings skull

   TS
Avatar Fallback

Re: uppvärmning med ved är nu sällsynt :) Rolig läsning

Hema  
#342138 Skaffa en bättre stirlingmotor och stoppa i rökkanalen. Problemet är att accumulera strömen samt få tillräckligt mycket. Men driva cirkulationspump och ledbelysning borde vara lugnt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).