Skogsröjning

Dags att röja en andra gång?

24 inlägg 10758 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dags att röja en andra gång?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#341888 För en 5-6 år sedan röjde jag ett område med gran. Kanske lite tidigt, så nu är frågan om det är dags att röja en andra gång, eller att vänta. Granarna har inte slutit sig, så jag är rädd att röjer jag nu får jag göra om det igen innan första gallring.Björkarna är lägre än granarna nu, har fått för mig att granen inte störs. Hur tycker ni?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Dags att röja en andra gång?

jannee  
#341898 Nu är det relativt lättröjt och javisst det lär komma en del nya uppslag, de flesta kommer dock att kvävas, visserligen inte alla men...
Vid eventuell förröjning innan gallring kommer den att gå lätt, tror INTE att du totalt kommer att förlora någon tid på två röjningar.
I mån av tid röjer jag själv kanske ibland väl tidigt, dock hinner man med ganska stora bitar på kort tid.
Dessutom finns det en något annan aspekt på tidiga röjningar, själv inbillar jag mig i alla fall att desto mer grönmassa granen har desto bättre växer den, kanske inte på höjden men grovleken, blir mindre vind och snökänslig. Tänker kanske helt fel, någon borde veta och kunna ge rätt synpunkt.

Användarvisningsbild

Re: Dags att röja en andra gång?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#341899 Jag ser ingen nackdel att röja NU....

Avatar Fallback

Re: Dags att röja en andra gång?

isteskog  
#341906 Bättre att vara ute i god tid med första röjningen. Andraröjningen och den ev förröjningen går så pass mycket fortare om det är röjt i tid. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Dags att röja en andra gång?

sundelius  
#341930 Topparna går ju fria, jag hade låtit det vara och fått fin ved i förstagallringen men jag är betydligt mindre erfaren än de tidigare medlemmar som svarat. Antagligen gör jag fel :oops:

Användarvisningsbild

Re: Dags att röja en andra gång?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#341934 Stammarna ser ju rätt smala och höga ut, med mer utrymme runt dem kanske de växer lite på bredden också :)

Annars är granen inte speciellt kinkig om den står lite trångt nåt år extra.

Avatar Fallback

Re: Dags att röja en andra gång?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#341937 Många som tyckte det skulle röjas. :) Tre röjningar innan gallring? Hmm.

Fast det blir en rätt bökig förökning om man väntar tippar jag. Eller hinner det mesta dö undan? Blir antagligen så att jag lejer detta för maskingallring när det är dags. Är lite mycket, och ligger avigt till.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dags att röja en andra gång?

rikard_e  
#341943 Jag tror väl jag hade röjt nu. Lättare när det inte är så långt kommet.
Du tar ju bort många stammar som bara drar näring från granarna.
Plus att björken gödslar granarna när det börjar ruttna.

Avatar Fallback

Re: Dags att röja en andra gång?

Trocadero  
#341950 Jag skulle ha röjt nu. Snabbare att röja nu (= billigare) än om du väntar några år plus att det växer bättre under tiden.
Men granen är iofs inte så känslig för björk under några år har jag förstått.

Avatar Fallback

Re: Dags att röja en andra gång?

bgl  
#341974 Det är svårt att se stamantalet och om du ursäktar så verkar årsskotten ganska korta. Du kommer under alla omständigheter bli tvungen att röja en gång till förutom förröjning till förstagallring. Som jag skrivit tidigare, med de låga eller inga rotnetton vi under överblickbar tid kommer att få i förstagallring blir större medelstammen i unga bestånd allt viktigare.

Avatar Fallback

Re: Dags att röja en andra gång?

Power Major  
#341977 Röj!
Har själv gjort misstaget att vänta, sparade ett glesare område (0,1ha) som jag tänkte ta till ved. Har inte hunnit dit ännu. Så nu har lövet tagit överhand helt.
Så mitt råd är röj om du har tid. Se det inte som en kostnad, se det som en tillgång (gympass) 8)

Avatar Fallback

Re: Dags att röja en andra gång?

jolo  
#342025 min uppfattning är att det är väldigt få som röjer för tidigt, därför blir mitt förslag alltid att det är bättre att röja nu istället för att vänta
som jag förstår så är det viktigt att få upp medelstammen innan första gallring för att få ett så bra ekonomiskt utfall som möjligt på densamma

Avatar Fallback

Re: Dags att röja en andra gång?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342026 Det vore intressantate om de råd man fick tog hänsyn till förutsättningarna...

   TS
Avatar Fallback

Re: Dags att röja en andra gång?

åberg  
#342100 Hur länge dröjer det innan björken är ikapp och piskar toppskott?

Användarvisningsbild

Re: Dags att röja en andra gång?

svampbob  
#342103 Har du tid och ingen annan åtgärd som är mer akut så är det väl bara att röja. Att vänta ändå till att det är dags för gallring känns som en dålig idé. Så hur du än gör så blir det två åtgärder till innan gallring och då är det enklast med den första nu.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).